اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
اجوبه المسائل=مسئلتان للسيد حسين بن عبدالقاهر (از: شيخ احمد بن زينالدين احسائي (1241ق)) |
شماره بازیابی: 16229/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-14276
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: اجوبه المسائل=مسئلتان للسید حسین بن عبدالقاهر [نسخه خطی]/ از: شیخ احمد بن زینالدین احسائی (1241ق)
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن 13ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 2-7
قطع: ؛14/8*21/3سم. 394گ. 19 و 23س.
يادداشتهاي کلي: در دوازدهم ربیع الثانی 1214ق تالیف شده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، حمدله، اما بعد فیقول العبد المسکین… ان السید حسین بن السید عبدالقاهر قد کتب الی مسئلتین… .
2… بعقولهم الطاهره فشهدوا بالحق و هم یعلمون و الحمدلله رب العالمین، تمت.
تزئینات متن:عناوین قرمز (از آغاز نسخه تا ص207).
تزئینات نسخه:رؤوس مطالب در حاشیه نیز قرمز (از آغاز نسخه تا ص207).
احسائی چندین کتاب اجوبه المسائل دارد که سوال کنندگان آنها متفاوتند.
رساله فی الرویاء/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 10-14.
اقسام الرویا/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 14-20.
سوال الشیخ عبدالله بن عزیز/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 20-23.
سوالات میرزا جعفر بن احمد النواب الیزدی/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 24-34.
سوالات الشیخ مسعود بن الشیخ سعود/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 34-48.
معنی الکاف فی قوله تعالی: «لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر»./ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 48-53.
معنی الفناء فی الله فی قول الملا محسن/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 53-57.
سوال الشیخ موسی البحرانی فیمن ادعی نیابه الحجه (ع)/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 58-62.
سوال الملا فتحعلی خان من الشیخ/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 62-64.
سوال الملا محمد فی الامکان و غیره/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 64-68.
بطلان القول بان بسیط الحقیقه کل الاشیاء/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 68-78.
تفصیل مراتب السراج و تطبیقه بالمشیه و الحقیقه المحمدیه/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 78-84.
معنی حدیث: «لیس الذکر قولا باللسان…»/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 84-93.
مرجع کاف الخطاب فی «ایاک نعبد»/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 93-97.
سوالات ملا کاظم السمنانی/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 98-102.
الفوائد الثمان/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 102-105.
تفسیر سوره التوحید و آیه النور/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 106-121.
سوالات الشیخ احمد بن صالح القطیفی/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 122-207.
اجوبه المسائل/ سید کاظم بن قاسم حسینی رشتی، ص 210-333.
اجوبه مسائل الشیخ جواد/ سید کاظم بن قاسم حسینی رشتی، ص 337-368.
اجوبه المسائل/ سید کاظم بن قاسم حسینی رشتی، ص 372-386.
تجوید القرآن/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 387-394.
وضعیت استنساخ نسخه: از آغاز نسخه تا ص 207 به خط نسخ توسط یک کاتب کتابت شده است: 12 رمضان 1268ق (ص7)، 20 رمضان همان سال (ص 48)، جمعه 26 شوال (ص207)؛ از ص 210-333 خط شکسته نستعلیق تحریری بدون تصریح به تاریخ یا کاتب، ولی در قرن 13ق کتابت شده، از ص 337-386 شکسته نستعلیق دیگر، مورخ شنبه 22 جمادی الثانی 1268ق (ص368)، 17 رجب همان سال (ص386)، بین دو رساله رسالهای ناتمام در یک صفحه نیز به خط نسخ درج شده، رساله پایانی (ص387-394) به خط نسخ، عبدالجلیل بدون تاریخ.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:خطوط مختلف، نسخ یا نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 45، صفحه 95-96.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: تعداد دو پرسش که سید حسین بن سید عبدالقاهر داشته و احسائی به آنها پاسخ گفته است. این سوالات درباره «موسی و خضر» و «مسئله رجعت» میباشد که در کتاب با عناوین «قال» آمده و پاسخها بیشتر استدلالی و با عناوین «اقول» قید شده است.
صحافي شده در اين جلد: سوال السید محمد بن عبدالنبی/ شیخ احمد بن زینالدین احسائی، ص 7-10.
عنوانهاي گونه گون ديگر: مسئلتان للسید حسین بن عبدالقاهر
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): اعتقادات
متن ارتباطي: لیبلیبل
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
اجوبه المسائل=مسئلتان للسيد حسين بن عبدالقاهر (از: شيخ احمد بن زينالدين احسائي (1241ق)) |