Search
Search

الكهف و الرقيم(عبدالكريم بن ابراهيم گيلي)

نبذة عن كتاب الكهف و الرقيم(عبدالكريم بن ابراهيم گيلي)

شماره بازیابی: 3920/19
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-36279‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: الکهف و الرقیم/ عبدالکریم بن ابراهیم گیلی
تاریخ کتابت: قرن 10ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 748 – 803.
قطع: ‮نیم خشتی. ‭13/5‬*‭21‬سم. ‭804‬ص. سطور مختلف.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله الحمدلله الکامن فی کنه ذاته الکائن فی عمی غیبیاته… .
2… و ستر اسمه الرحیم انتما العالم (ظاهرا صحیح: انتهاء) الی الله و رجوع الخلیقه الی الحقیقه و ان الی ربک المنتهی الا الی الله تصیر الامور لمن الملک الیوم لله الواحد القهار هذا آخر المسطور و حسبنا الله و نعم الوکیل و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
و پس از پایان دیباجه و آغاز در تفسیر سوره خویش را در این تالیف چنین بیان می‌دارد:
و اعلم ان الکلام علی بسم الله… من وجوه کثیره کالنحو و الصرف و اللغه و الکلام فلها فیه علی ماده الحروف و صیغتها و هیاتها و ترکیبها و اختصاصها علی، بواقی الحروف الموجوده فی فاتحه الکتاب و جمعها لها و اختصاصها له من الاحرف الموجوده فی الفاتحه علی سواها و الکلام علیها فی منافعها و اسرارها و لسنا بصدد شی من ذلک فی وجوه بل کلامنا علیه من وجه معانی حقایقها فیما یلیق بجناب الحق سبحانه و تعالی و الکلام مندرج بعضه فی بعض اذ المقصود من جمیع ذلک معرفه الحق سبحانه و نحن علی بابه.
در اواخر کتاب از استاد خویش، شرف اسماعیل بن ابراهیم الجبرتی یاد می‌کند و می‌گوید به سال 796ق (در کشف الظنون، 799) شبی که استاد و قطب بزرگ (همان شرف‌الدین اسماعیل) در زاویه مسجده محضر عام داشت و من نیز در حضور او بودم، یکی از برادران به نام احمد جنابی این آیه را قرائت کرد و لقد آتیناک سبعا من المثانی و القرآن العظیم (وی سپس نکته‌ای را که در تاویل این آیه به او الهام شده و او خود آن کشف و شهود می‌داند شرح می‌دهد). نام کتاب در دیباجه تصریح شده است.
بقیه که تازه‌تر است پاره‌ای نستعلیق (ص 638 – 746) و بقیه نسخ است.
نوع کاغذ:بخش کهن آهار مهره شکری بخش تازه‌تر فرنگی.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای با نقش ترنج ضربی عطف و حواشی سجاف شده با تیماج صفحات سطور.
بر پشت آن فهرست ناقص مندرجات دفتر را نوشته‌اند و نیز در چند جای آن نوشته شده «رسائل شیخ محیی‌الدین» در حاشیه بیشتر برگ‌ها اثر رطوبت کهنه دیده می‌شود.
نک: کشف الظنون، 1525.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف الانسان الکامل مجلس، ش 10234 و لوامع البرق مجلس، ش 4/ 3782 وی این تفسیر را که بیشتر مبنی بر علم حروف است برای عمادالدین یحیی بن ابی القاسم التونسی المغربی سبط حسن بن علی در نسخه ما چنین است و در کشف الظنون حسین بن علی نگاشته و در دیباجه آن تعهد می‌کند قواعد شرع و اصول دین را در این تفسیر مراعات کند.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ و نستعلیق و قسمت اصل دفتر نسخ.
يادداشت عمليات: برگ نخست دفتر مندرس و وصالی شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 4940-4941.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: = تفسیر بسم‌الله الرحمان الرحیم.
صحافي شده با: شرح الاسماء الحسنی/ محیی‌الدین محمد بن علی ابن العربی الطائی الاندلسی502649
تاريخ: 20140413
محل و شماره بازیابی: 126033

بيانات كتاب الكهف و الرقيم(عبدالكريم بن ابراهيم گيلي)

اللغة

عربي

العنوان

الكهف و الرقيم(عبدالكريم بن ابراهيم گيلي)

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :