Search
Search

اللامعه الوفيه في الذهاب بمذهب الصوفيه (از: احمد بن عبدالرضا بصري، مهذب‌الدين (- زنده در 1087ق))

نبذة عن كتاب اللامعه الوفيه في الذهاب بمذهب الصوفيه (از: احمد بن عبدالرضا بصري، مهذب‌الدين (- زنده در 1087ق))

شماره بازیابی: 8922/4
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-15793‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: اللامعه الوفیه فی الذهاب بمذهب الصوفیه [نسخه خطی]/ از: احمد بن عبدالرضا بصری، مهذب‌الدین (- زنده در 1087ق)
تاریخ کتابت: سده 11ق.
نام خاص و کميت اثر: 121پ – 167ر.
قطع: ‮یک، ‭368‬، یک برگ، ‭18‬*‭31/7‬، ‭25‬ سطر، ‭11/7‬*‭22/7‬‬.
يادداشتهاي کلي: پایان یافته در 15 رمضان 1079ق در شهر فراه.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1احمدک یا من وفقنا للتمسک بالصراط المستقیم و نجانا به نجاه طیبه من الخزی و العذاب الالیم… هذه خطاب اللامعه الوفیه فی الذهاب بمذهب الصوفیه اجابه لبعض العلماء.
2معروفا الی غیر ذلک فی ذلک و ذلک کاف فی ذلک. اتفق الشروع فی تسطیرها و الفراغ منه فی ضمن الخمسه الاولی من العشره الثانیه من الشهر التاسع من السنه التاسعه من العشر الثامن بعد مضی عین متوجه من الهجره النبویه علی مهاجرها افضل الصلوه و اکمل التحیه فی البلده الموسومه بالفراه ام الاخیار المحفوفه برحمه العزیز الغفار علی ید مسطرها فوق جناح السفر الی ناحیه الهند بحکم القدر و لهذا اخذت بها سبیل الاختصار دون الاطناب و الاکثار لکن انا… و ینطوی علی قطع اعناق زندقه قلوبهم بحدید نصلها فیکون کاملا کافیا هادیا شافیا و الحمدلله وحده.
تزئینات متن:عناوین و نشانیها شنگرف.
تزئینات نسخه:ابتدای همه رساله‌ها سرلوح مزدوج مذهب و مرصع با کتیبه قلمدانی زرپوش.
صفحات جدول‌کشی شده با زر و لاجورد و شنگرف و مشکی.
در بعضی از رساله‌ها بین بندها و جملات از دایره‌های توخالی کوچک شنگرف رنگی استفاده شده است.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:نخودی و حنایی آهار مهره.
تزئینات جلد:‮میشن مشکی، مجدول گرهی. قطر: ‭5/1‬‬.
اعمال تصحیحات در این نسخه به دو طریق انجام گرفته است: در بیشتر صفحات با تراشیدن کلمات و حروف غلط صورت صحیح درون متن کتابت شده است (این کار حتی در تصحیح کلمات و عبارات حاشیه هم دیده می‌شود) و در مواردی دیگر کاغذ کوچکی روی قسمت غلط چسبانده و صورت صحیح را روی آن نوشته‌اند.
کلمه تصحیح شده در متن با علامتی شبیه عدد 2 مشخص شده و در حاشیه در کنار همان علامت صورت صحیح نموده شده است.
علامت سه نقطه شک در 29پ، 177پ، 179پ، 351ر و 352ر.
به جز سه نقطه‌ها دایره کوچک توخالی مشکی رنگی نیز در کنار بعضی از سطور آمده که ظاهرا علامتی برای اصلاح نسخه است (برگهای 121پ و 189پ دیده شود).
دارای علامت بلاغ مقابله.
یادداشتهای آغاز نسخه به شرح زیر:
فهرست رسائل کتاب.
یادداشت عاریه کتاب در 21ص [صفر] 1288ق نزد…، کسی که کتاب را به عاریه گرفته آن را از کتب مرحوم امام جمعه از قسمت عیال آقا ضیاءالدین سلمه الله دانسته است.
1یادداشت دیگر عاریه کتاب نزد محمود طباطبایی.
تعداد ابیات کتاب… یکهزار بیت (کلمه اول آن را کسی محو کرده است).
صلح نسخه به رضا طباطبایی.
در بالای برگ 283ر 4 سطر نوشته شده بود که آنها را سترده‌اند. در ص 366پ دستورالعمل ساخت جلاب خوب.
در پایان نسخه دو یادداشت سیاه شده دیگر.
پشت طبله اول جلد یادداشت تقسیم اموال جناب حاجی میرزا علی اعم از خانه و اثاث و باغ و املاک موروثی و ابتیاعی در چهارشنبه 8 جمادی الاولی 1251ق و این یادداشت: «در بیستم سیوم شعبان دوختر ملا شعبان طلاق گفته شد».
در گوشه سمت چپ بالای آخرین برگ بیشتر رساله‌ها نام رساله و پایان یافتن آن نوشته شده است (البته بعضی از این نامها اشتباه نوشته شده است). در عوض در گوشه سمت چپ بالای صفحه عنوان چند رساله ابتدایی نسخه تعداد ابیات هر رساله نوشته شده است.
دارای برچسب نشانه در برگ آغاز چند رساله اول به صورت کاغذ سرخ رنگ کوچکی که در دو طرف ورق چسبانده شده (در برگهای 75، 111، 121 و 168).
برجستگیهای ناشی از سطراندازی اوراق هنوز به صورت واضح و مشخص دیده می‌شود و با انگشت قابل لمس است.
از آن که برگ 88ر با جدولی شنگرف رنگ آغاز می‌شده کاتب در پایین برگ 87پ به جای کلمه رکابه مستطیل کوچک سرخی کشیده است.
جزوها 8 برگی.
نشان صحاف به صورت خط مورب کوچک مشکی رنگ در گوشه سمت راست بالای ورق وسط هر جزو و قرینه آن در گوشه پایین سمت چپ.
2در حاشیه تصحیح شده.
النزهه الاولی: فی ابطال التصوف و ذمه و السلامه من غمته و غمه، در 7 وجه.
النزهه الثانیه: فی ابطال هذه النسبه القبیحه و ذمها علی وجه الفضیحه من وجوه صحیحه و جهات ملیحه.
النزهه الثالثه: فی ابطال ما ابتدعوه من الجلوس المخصوص و الریاضات و ما اخترعوه من ترک اللحم و نحوه من المباحات لدلایل سبعه.
النزهه الرابعه: فی ابطال ما فی قلوبهم من الاعتقاد فی قلاقل الحلول و الاتحاد و زلازل وحده الوجود و الافتراء علی الاله المعبود و النبی المصطفی المحمود و اهل بیته حبل الممدود و یدل علی ذلک وجوه سبعه.
النزهه الخامسه: فی ابطال ما یدعونه من الکشف و یزعمونه من الهنف، و یدل علی ذلک وجوه سته.
النزهه السادسه: فی ابطال ما یجعلونه من اعظم العباده و اهم ما یوصل الی السعاده و هو الفتل و السقوط علی الارض و الصقوه و الوجد و الاضطراب و النعق و الحال و الرقص و الصفق، و یدل علی ذلک وجوه سبعه.
النزهه السابعه: فی ابطال ما یستحلونه من الغناء و الاستراحه من هذه الغمه و العناء الذی یزعمون انه عباده و کل من فعله و استماعه اسعاده، و یدل علی ذلک وجوه سبعه.
النزهه الثامنه: فی ابطال ما ابتدعوه من الذکر الخفی و تدبیر ما اخترعوه من الذکر الجلی فاخذوا بالتفریط و الافراط المذمومین، و یدل علی ذلک وجوه سبعه.
المنظره: فی ابطال ما یعتقدونه من سقوط التکالیف الشرعیه عند حصول ما یدعونه من الکشف و المعرفه الجهلیه، و یدل علی ذلک وجوه سبعه.
الخاتمه: تشتمل علی خمسه خواتم:
الخاتم الاول: فی ابطال ما یعتقدونه من السعی فی الرزق المقسوم و طلب المعاش و الکدفیه و التجمل المعلوم.
الخاتم الثانی: فی ابطال ما اصروا علیه ورکنوا بکلیتهم الیه من الموالات لاعداء الله و المعانده لاولیاء الله.
الخاتم الثالث: فی ذکر جزء قلیل من مطاعن مشایخ الصوفیه و قبایحهم علی وجه یستلزم بدایع شنایع فضایحهم.
الخاتم الرابع: فی جواز لعن المبتدعین و المخالفین و البراءه منهم و من تعصب لهم اجمعین من کلام رب العالمین و حدیث سید المرسلین و اثر الائمه المعصومین.
الخاتم الخامس: فی وجوب الامر بالمعروف الملیح و النهی عن المنکر القبیح.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ، مقدمه همه رساله‌ها مشکول.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1هر سرلوح با سرلوح دیگر تفاوت دارد (به جز برگ 266ر ابتدای قصیده مهذب بصری که سرلوح ندارد).
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
شکل و سجع مهر:
متن يادداشت:
در آغاز نسخه تملک به شرح زیر:
در آغاز نسخه تملک مولف با عبارت: «ملک مولفه احمد بن عبدالرضا المهذب».
یادداشت تملک در جمادی الاولی 1294ق.
تملک حسن خلف مرحوم شیخ هادی الکاظم.
یادداشت کسی که نوشته این رساله را مرحوم والد ماجد به توسط ملا کریم کتاب فروش از ورثه مرحوم آقا میرزا عسکر سید مرحوم خریدند .
خریداری از شیخ بارانی در آبان 1325ق.
در آغاز نسخه مهرها به شرح زیر:
در آغاز نسخه مهر بیضوی ملک مولفه احمد بن عبدالرضا المهذب به تاریخ 1078ق.
مهر بیضوی: «العبد محمد الطباطبایی».
مهر بیضوی: «عبدالله الطباطبایی».
مهر بیضوی رضا طباطبایی: «رضا الطباطبایی».
مهر چهارگوش میرزا عسکر سید مرحوم: «جعفر… رضا… ق د ق ر».
پایان نسخه تملکی با مهر بیضوی: «عبده ابن عباس مهدی 1229». نویسنده این مهر در زیر آن نوشته: جمادی چند دادم جان خریدم/ به حمدالله عجب ارزان خریدم
يادداشت عمليات: بعضی از یادداشتها هم در برش صفحه از بین رفته‌اند (برای نمونه 121پ و 168پ).
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 341-342.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در رد تصوف و متصوفان زمان خودش، تنظیم شده در 8 نزهه و منظره و خاتمه:
صحافي شده با: مجموعه رسائل مهذب‌الدین بصری/ احمد بن عبدالرضا بصری، مهذب‌الدین1027998
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): تصوف
تاريخ: 20120724
محل و شماره بازیابی: 128639

بيانات كتاب اللامعه الوفيه في الذهاب بمذهب الصوفيه (از: احمد بن عبدالرضا بصري، مهذب‌الدين (- زنده در 1087ق))

اللغة

عربي

العنوان

اللامعه الوفيه في الذهاب بمذهب الصوفيه (از: احمد بن عبدالرضا بصري، مهذب‌الدين (- زنده در 1087ق))

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :