Search
Search

نبذة عن كتاب اللباب

شماره بازیابی: 3409/2
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-20801‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: اللباب
تاریخ کتابت: قرن 11 یا اوائل12ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 39 – 55.
قطع: ‮رقعی. ‭11/5‬*‭18‬سم. ‭141‬ص. ‭15‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله الحمدلله العلیم الحکیم الذی لا یعزب عنه… اما بعد فیقول. هذا الباب القول فی الاشاره الی کیفیه علم الله سبحانه بالاشیاء کلیها و جزئیها… بحیث لا یلثم فی وحدته و بساطته… کتبته بالتماس ولدی الموفق المهدی الملقب بعلم الهدی. و انما التایید من الله فی الوصول و نبین ذلک فی اصول… .
2… و من اراد الزیاده او اعلی منه فلیطلبه من کتابنا عین الیقین فان فیه اسرارا لا یحتملها الاکثرون و لا یمسها الا المطهرون و الحمدلله رب العالمین.
نوع کاغذ:اصفهانی ضخیم شکری.
تزئینات جلد:تیماجی مشکی مندرس دامن‌دار.
2اصلاحات حواشی ظاهرا به خط علم الهدی است (هر چند نام او در نسخه نیست).
ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 4538-4539.
شیخ احمد احسائی این رساله لباب را شرح کرده و در ذریعه (در ذیل رساله در علم الله تعالی) آمده که شرح احسائی «لباب» نام دارد و گویا پس و پیش شدن کلمات در چاپخانه موجب این سهو شده.
صاحب ذریعه دو نسخه دیگر از این رساله، در نجف دیده‌اند.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بدون رقم کاتب و تاریخ کاتب.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: این نسخه را احتشام الملک در کاشان در 1287ق خریده و در پشت صفحه اول دفتر، فهرست رساله‌های موجود در آن را نوشته است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: ذریعه، 13/ 288، 15/ 322، 18/ 278 – 279.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: لباب الکلام، رساله در علم باری تعالی از فیض کاشانی. فیض این را نیز (مانند لب) در شمار «خمسه عدیمه المثال» از مصنفات خود آورده و آن را برای فرزندش علم الهدی نوشته و دارای عنوان‌های فصل، اصل، وصل است.
صحافي شده با: اللب/ فیض کاشانی502029
تاريخ: 20131104
محل و شماره بازیابی: 122607

بيانات كتاب اللباب

اللغة

عربي

العنوان

اللباب

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :