Search
Search

المقدمه الجزريه فيما يجب علي القاري ان يعلمه (از: شمس‌الدين ابوالخير محمد بن محمد دمشقي عمري مشهور به «ابن الجزري»)

نبذة عن كتاب المقدمه الجزريه فيما يجب علي القاري ان يعلمه (از: شمس‌الدين ابوالخير محمد بن محمد دمشقي عمري مشهور به «ابن الجزري»)

شماره بازیابی: 414/2ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3539‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: المقدمه الجزریه فیما یجب علی القاری ان یعلمه [ نسخه خطی]/ از: شمس‌الدین ابوالخیر محمد بن محمد دمشقی عمری مشهور به «ابن الجزری»
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سده‌ی 13ق.
نام خاص و کميت اثر: ‏‫5 (55ب – 59الف) برگ، 16 سطر.‬
يادداشتهاي کلي: این اثر در سال 1280ق در حیدرآباد دکن همراه شرح مفتی محمداحسن، در سال 1306ق در دهلی همراه شرح مفتی محمداحسن و زکریا انصاری، در سال 1323ق در لکهنو همراه ترجمه‌ی اردو از علی جونپوری در سال‌های 1282، 1302، 1304، 1306، 1308، 1310، 1319 و 1368ق در قاهره، در سالا 1301ق در ازمیر و نیز در سال 1316ق در تهران به صورت‌های سنگی و سربی به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«یقول راجی عفو رب سامع محمد بن الجزری الشافعی، الحمدلله و صلی الله علی نبیه و مصطفاه».
2«و قد تقضی نظم المقدمه منی لقاری القرآن تقدمه، و الحمدلله لها ختام ثم الصلوات بعد السلام، تمت بعون الله الملک الوهاب».
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز و مشکی؛ اندازه متن: 5/10*5/17سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی نخودی.
تزئینات نسخه:متن برگ‌ها و میان دو ستون، مجدول به رنگ بنفش است.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت: نامعلوم (گویا عثمانی) است؛ رقم کاتب: «نحمدالله علی ما منحنا بختم طبع هذه المسماه برساله الامکان للفاضل النحریر الالمعی اسماعیل المشتهر بین الافاضل بکنبوی فی المطبعه العامره بنظاره محمدسعید فی اواخر ربیع الاخر لسنه ثلث و ستین و مائتین و الف؛ تمت الکتاب بعون الله الملک الوهاب المسمی بمحمد بن محمد فی سنه 1273»؛ این نسخه از روی نسخه‌ی چاپ استانبول (1263ق) کتابت گردیده است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ ترکی.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده و تعلیقات و حاشیه نویسی با نشان‌های «قاضی زکریا، طاش، مم، ش، در یتیم و…» دارد.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: عناوین ابواب آن چنین است: «بیان مخارج الحروف، باب صفات الحروف، باب التجوید، باب الترقیقات و التفخیمات، باب معرفت الترقیقات، باب معرفت التفخیمات، باب الاطباق، باب الضاءان، بابا التحذیرات، باب الاظهار و الادغام و الاخفاء، باب احکام النون الساکنه و التنوین، باب المد و القصر، باب معرفت الوقوف، باب المقطوع و الموصول، باب تحذیر الوقف».
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 48 – 49.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: منظومه‌ای مشهور در 109 بیت (سرکیس 107 بیت) در قواعد تجوید و بیان مخارج حروف است که در سال 799ق به نظم در آمده است. این اثر به جهت اشتمال و اهمیت آن مورد توجه علما و دانشمندان علم تجوید و علوم قرآنی از عامه و خاصه قرار گرفته، شروح، ترجمه، و تعلیقات و حواشی متعددی بر آن نگاشته‌اند که حاجی خلیفه و آقا بزرگ تهرانی، به برخی از آن‌ها اشاره نموده‌اند و خوشبختانه نسخه‌های دستنویس برخی از آن شروح در این کتابخانه‌ی عامره، موجود و برای نمونه در صفحات آتی همین فهرست، شرح «طاش کوپری‌زاده»، بری منظومه‌ی جزری به شماره‌ی «455» از نظر خواهد گذشت. باید افزود که از خود منظومه‌ی المقدمه الجزریه، نیز نسخه‌های متعددی در این کتابخانه موجود است. از این اثر نسخه‌های دستنویس متعددی در کتابخانه‌های جهان موجود است که علیرضا قره‌بلوط در معجم التاریخ (ج5، صص3207 – 3208) گزارشی ازده‌ها نسخه‌ی آن، بدست داده است.
صحافي شده با: مفتاح باب الموجهات = رساله الامکان = رساله فی تحقیق الامکان و لاضروره/ محیی‌الدین ابوالفتح اسماعیل بن مصطفی بن محمود کلنبوی آیدینی مشهور به «شیخ‌زاده»726703
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): تجوید منظوم
محل و شماره بازیابی: 1210798

بيانات كتاب المقدمه الجزريه فيما يجب علي القاري ان يعلمه (از: شمس‌الدين ابوالخير محمد بن محمد دمشقي عمري مشهور به «ابن الجزري»)

اللغة

عربي

العنوان

المقدمه الجزريه فيما يجب علي القاري ان يعلمه (از: شمس‌الدين ابوالخير محمد بن محمد دمشقي عمري مشهور به «ابن الجزري»)

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :