ال‍جوهر الفرد(فخرالدين محمد بن عمر رازي)

شماره بازیابی: 3933/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-36389‬‬
زبان اثر: عربي
سر شناسه: ف‍خ‍ر رازی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍م‍ر، 544؟-606ق‌.
عنوان و نام پديدآور: ال‍جوهر الفرد/ فخرالدین محمد بن عمر رازی
کاتب: ابوالقاسم الوالی النابلسی.
تاریخ کتابت: 1292ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 1 – 106.
قطع: ‮خشتی. ‭16‬*‭21‬سم. ‭143‬گ. ‭19‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز موجود در نسخه حاضر: النمط الاول فی تجوهر الاجسام، الجسم اما ان یکون مرکبا من اجسام مختلفه و اما ان لا یکون و یسمی البسیط و اختلفوا فی البسیط فمنهم من یری ان له اجزاء بالفعل اما متناهیته کابی الهذیل و انکسافراطیس و اما غیر متناهیته کالنظام و انکساغورس و منهم من یری ان الجسم الوحدانی لیس، فی جوهره ان یتجزی بالفعل او یقبل الاثنینیه اما لصلابته عنه بعضهم و ما عند تجویفه الخلاء عند آخرین کابی بکر الرازی و دیمقراطیس و بلونیوس و منهم من یری انه یحتمل الانقسام ابدا و ان کان لا یتجزی فلاسباب زائده… .
2… و نحن بیننا فی کتبنا البسیطه ان قولهم الحال فی المنقسم منقسم منقوض بصور کثیره ولیکن هذا آخر کلامنا فی مسئله الجزء الذی لا یتجزی قال الشیخ الامام نورالله ضریحه انی علقت النصف الاول من هذه الرساله و کنت فی بلاد ماوراء النهر ثم عاقت العوائق عن اتمامها و لقد کثرت النسخ من ذلک القدر فی الافاق الی ان انقرض من ذلک قریب سبع سنین و اتفق حضوری بمرو فاقترح بعض الاحباب علی اتمام الرساله فتممتها فان اتفق ان یوجد بعض هذه الرساله غیر تام فهو هذا السبب و حسبنا الله و نعم الوکیل.
نوع کاغذ:فرنگی سفید و زرد.
تزئینات جلد:مقوائی با روکش کاغذ ابر و باد و عطف و گوشه تیماج قرمز.
بر پشت برگ اول چند یادداشت به نظم و نثر است و از آن جمله ابیاتی است به عربی از کاتب نسخه درباره فخر رازی مولف این رسائل:
1این یکن فخر غیرنا و علاه/ بمتاع الدنیا و قبح الیقین// نخن بالله لا یزال علانا/ لنا الفخر فی جمال‌الدین…// قد مضی عصر هولاء و هذا/ عصره لا یزال فی کل حین
نسخه‌ای دیگر از این رساله در این کتابخانه است (ش 1/ 4828) در مجموعه‌ای به خط صفی‌الدین محمد بن محمد فارسی مورخ 642ق که ناتمام است و تنها اندکی است از فصل نخستین (نقل مذاهب) 5 درس از آن که در فهرست (ج13) بقیه رساله رازی گمان شده بخش آخر، مقاصد الفلاسفه غزالی است و آخرین سطور کتاب مقاصد به جای سطور پایان رساله جوهر فرد در ش 1/ 4828 نقل گردیده.
خواجه نصیر طوسی در حل مشکلات الاشارات از این رساله با همین نام یاد می‌کند. ابن ابی اصیبعه نیز در شمار مولفات رازی رساله الجوهر الفرد را نام برده است. رازی در شرح اشارات و خاصه در المباحث المشرقیه درباره جزء لا یتجزی و مباحث پیوسته به آن به تفضیل سخن گفته اما در این رساله با شیوه‌ای دیگر و با بسطی بیشتر بحث می‌کند و این مزیت را نیز دارد که نتایج این بحث فلسفی را در جانب اثبات و نفی بیان می‌دارد و فصل 4 رساله را به شرح ثمره بحث (= تفاریع اثبات الجزء و نفیه) اختصاص می‌دهد.
فخر رازی در فصل 4 درباره حرکت و تقسیمات و اجزاء زمان تحقیق می‌کند و می‌گوید از ابوالبرکات بغدادی عجیب است که از طرفی ماهیت حرکت را (مماسات متعاقبه متالیه) می‌داند و از طرفی دیگر در این مسئله جای سخن طرفدار سر سخت ابطال جزء لا یتجزی است و جوهر فرد را ضروری الفساد می‌شمارد.
در پایان رساله از اقول امام فخر رازی این چنین آمده، نیمه نخستین این رساله را به هنگامی که در بلاد ماوراءالنهر به سر می‌بردم نگاشتم و تکمیل آن بعهده تعویق افتاد و از همان نیمه نخست نسخه‌های بسیار نوشته و متداول گردید. پس از نزدیک به هفت سال که به مرو وارد شدم، با پیشنهاد برخی از دوستان به تکمیل رساله پرداختم پس اگر نسخه‌ای ناتمام دیده می‌شود به این سبب است.
امام فخر در این رساله از تعلیقات فارابی در مسئله تتالی آنات و از شفاء بوعلی درباره همین مسئله و از رساله شیخ مهندس در خصوص تقاطع افق و معدل النهار یاد کرده است.
آغاز رساله (به نقل از نسخه کهن ش 1/ 4828): «قال ابوعبدالله محمد بن عمر الرازی تغمده الله بغفرانه و بعد فهذه رساله مشتمله علی مسئله الجوهر الفرد استقصیت فیها ادله المثبتین و رتبتها علی فصول اربعه الفصل الاولی فی نقل المواهب».
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1کاتب در ذیل شماره 2 نوشته از نسخه‌ای مورخ 615ق رونویس شده است.
يادداشت عمليات: نسخه حاضر اوراقی چند از اوائل ص 19 تا قسمتی از گویا فصل سوم را ندارد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 4980-4982.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در اثبات جزء لا یتجزی در چهار فصل.
صحافي شده در اين جلد: الهیولی و الصوره/ فخرالدین محمد بن عمر رازی، ص 113 – 142.
تاريخ: 20140601
محل و شماره بازیابی: 125960

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

المؤلف

ف‍خ‍ر رازي‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍م‍ر

العنوان

ال‍جوهر الفرد(فخرالدين محمد بن عمر رازي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “ال‍جوهر الفرد(فخرالدين محمد بن عمر رازي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *