اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
امان الاخطار (از: سيد رضيالدين علي بن طاووس (-664ق.)) |
شماره بازیابی: 1933/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-22884
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: امان الاخطار [نسخه خطی]/ از: سید رضیالدین علی بن طاووس ( -664ق.)
تاریخ کتابت: ، ح قرن 12ق و یا اواخر قرن 11ق.
نام خاص و کميت اثر: 1-87ر.
قطع: ؛ خشتی باریک.5/13 * 5/22 سم.22گ.سطور 20 و 16س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، الحمد لله رب العالمین و صلوته…یقول مولانا الافضل الاکمل ذوالمناقب نقیب نقباء آل ابیطالب فی الاقارب و الاجانب رضیالدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفر بن محمد الطاووس العلوی…الحمد لله الذی استجارت به الارواح بلسان الحال فی اخراجها من العدم فاجارها و استعانت به فی فک اسارها من هذا الظلم فاطلقها…
2…و رحمته من اقوی الوسایل الی اجانبه و عنایته و عافیه و صلی الله علی سید المرسلین محمد النبی و آله الطیبین الطاهرین، اجمعین تم الکتاب بعون الله و توفیقه.
تزئینات متن:دارای عناوین شنگرف میباشد.
نوع کاغذ:اصفهانی با رنگهای گوناگون.
تزئینات جلد:تیماج قرمز بدون مقوا.
نک: دانشگاه، ش 1/1389، 1828، 4169؛ ذریعه، 2/343؛ مشار عربی، 90؛ آستان قدس، 6/213.
حاشیه انوار التنزیل/ از: عصامالدین ابراهیم بن محمد بن عربشاه اسفراینی حنفی اشعری ( -943ق.)، 139 پ-206 پ.
قضاء و قدر = جبر و اختیار/ خواجه نصیر الدین طوسی.، 207پ-222پ.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
صحافی و دسترس پذیر بودن اثر:
يادداشتهاي مربوط به عنوانهاي مرتبط:
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1این دفتر در ملک مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی بوده و او بر پشت نخستین برگ آن نوشته: «انتقل الی العبد الخاطی الملتجیء بباب مولاه العلی علی المدرس عفی عنه».نوشته محمدحسین بن احمد تنکابنی بالای نوشته مدرس دیده میشود.
يادداشت عمليات: کنار گ 206-22 و گ 1، وصالی شده اما به سطور آسیب نرسیده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه2648-2650..
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در آداب و شرائط سفر، و دستورهای حفظ الصحه از شرع و طب، خاصه برای مسافر و ادعیه و احراز.این کتاب ( به شیوه دیگر مولفات ابن طاووس) حاوی نوادری ارزنده است و از آن جمله تمام رساله حفظ الصحه قسطابن لوقا که آن را برای حسن بن مخلد نوشته در باب 13 این کتاب وارد گشته.کتاب برء الساعه محمد بن زکریا رازی را نیز تماما در باب یازدهم گنجانیده.کتاب قسطا بن لوقا خود دارای 14 باب است که خود او فهرست ابواب را در آغاز رساله آورده و باب چهاردهم همین رساله است که در آخر کتاب امان الاخطار به چشم میخورد و بیننده را گمان میرسد که از ابواب امان الاخطار است و شاید به همین سبب در ذریعه آمده که این کتاب دارای 14 باب است.این کتاب که نام کامل آن الامان من اخطار الاسفار و الازمان است، دارای 13 باب است و هر باب خود دارای چند فصل و مجموع فصلهای کتاب 195 است.اینک آغاز باب و رساله قسطا بن لوقا نقل میشود:«الباب الثالث عشر فیما نذکره من کتاب صنفه قسطا بن لوقا لابی محمد الحسن بن مخلد فی تدبیر الابدان فی السفر اللسلام من المرض و الخطر ننقله بلفظ مصنفه و اضافته (بسمله) کتاب قسطا بن لوقا الیونانی الی ابیمحمد الحسن بن مخلد قیما علیه فی تدبیر بدنه فی سفره الی الحج…».یکی از ابواب ارزنده رساله قسطا بن لوقا باب نهم آن است در بیان طرز استفاده کردن از آبهایی که قابل نوشیدن و مصرف نیستند ( گ 82 دفتر).هم چنین در این رساله و و در سراسر کتاب امان الاخطار نام عدهای از پزشکان قدیم و کتابهای پزشکی یاد شده است.صاحب ذریعه نسخهای از این کتاب امان الاخطار را در کتابخانه سید حسن صدر (کاظمین عراق) و نیز نسخهای دیگر دیدهاند که تاریخ آن 1092 ق بوده است.
صحافي شده در اين جلد: تهذیب (کلام)/ از: سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی ( -792ق.)، 89 ر-137 ر.
تاريخ: 20121014
محل و شماره بازیابی: 128004
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
امان الاخطار (از: سيد رضيالدين علي بن طاووس (-664ق.)) |