اکسیر اعظم (2): رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره انسجام اسلامی

معرفي اجمالي :
کتاب اکسیر اعظم : رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره انسجام اسلامی ؛ نویسنده آن مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و ناشر آن مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما،با همکاری دفتر فرهنگی فخرالائمه (علیهم السلام) می باشد .
موضوعات :
خامنه ای، علی، رهبر جمهوری اسلامی ایران ، دیدگاه درباره وحدت اسلامی
ساختار :
کتاب در دو جلد تنظیم شده و مشتمل بر یک مقدمه که نویسنده کتاب توضیحات مختصری را بیان کرده در آن است . و همچنین هر جلد شامل دو بخش می باشد و در آخر کتابنامه کتاب ذکر گردیده است .
جلد اول = فصل اول: اتحاد ملی؛ فصل دوم: تفرقه؛
جلد دوم = فصل اول: انسجام اسلامی؛ فصل دوم: تفرقه در جهان اسلام
گزارش محتوا :
در بیان نورانی نبی اعظم صلی الله علیه و آله و ائمه هدی(علیه السلام) در طول تاریخ سراسر مبارزه و مجاهده خویش امر وحدت و انسجام آحاد امت اسلامی در راه نیل به اهداف عالیه نظام اسلامی مورد تأکید فراوان قرارگرفته است.
صرف نظر از جایگاه اساسی این مهم _ که شاخصه امت واحده اسلامی بر مبنای آیه «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً واحِدَهً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»(1) می باشد _ به راستی کدامین اصل از اصول شرعی، عقلی، منطقی و اجتماعی یک حاکمیت مقتدر و رو به تعالی همچون «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نیاز به تبیین و تعمیق بیشتر دارد؟ آن هم در عصر «جاهلیت مدرن» که یک بار دیگر تمامی حق در برابر تمامی باطل قرار گرفته و در نبردی نابرابر و ظالمانه مجبور به پایداری و جهاد است.
در جریان هدایت الهی جامعه بشری، انبیا و اولیا عهده دار این رسالت عظیم اند و یافتن صراط مستقیم و پیمودن آن، فقط در پیروی از ایشان متحقق خواهد شد، که «إِنْ تُطیعُوهُ تَهْتَدُوا» که ثمره شیرین آن، وحدت خدایی و دوری جستن از راه های غیر خدایی دیگر است؛ «وَ أَنَّ هَذَا صرَِاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَ لَا تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ ذَالِکُمْ وَصَّاکُم بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ لذا هیچ نگاهی بصیرت و ژرف اندیشی مقتدای جامعه دینی را ندارد و اعتماد نمودن به رهنمود و نظری غیر از «راهبرد های ولایت» ناصواب و خطاپذیر است، از این روست که چنگ زدن به این ریسمان الهی جامعه را از تفرقه هلاک کننده می رهاند؛ «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا».
در عصر ظهور نیز بنا بر رهنمود پیامبر گونه امام خمینی رحمه الله _ بنیان گذار حاکمیت اسلام ناب در این عصر _ ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله است و نائب عام امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف عهده دار و ادامه دهنده همان هدایت های الهی است.
در این زمان که جبهه کفر و الحاد «ناتوی فرهنگی» را برای انسجام نیروهای شیطانی خویش تشکیل داده و آن را سرلوحه برنامه های اسلام ستیزی خود قرار داده است، فرماندهی جبهه حق برای ایجاد قلعه ای نفوذ ناپذیر در جهت حفظ دستاوردهای این آیین الهی و نظام پایدار اسلامی می کوشد؛ لذا برای دفاع جانانه و تهاجمی همه جانبه به تمامی حیثیت جبهه باطل، نیاز اولیه و حیاتی ما به «دکترین» اتحاد و انسجام آن هم از منظر مقتدای نهضت غیر قابل اغماض است.
نام گذاری سال جاری به «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» از سوی مقام معظم رهبری(دام الله ظله) اساسی ترین نیاز امروز امت اسلامی است که بی شک تمامی هدایت ها و رهنمودهای معظم له در جهت ایجاد چنین حِصنی حصین و دژی مستحکم برای حفظ نیروهای اسلام و قوای حق و پیکار با استکبار جهانی به شمار می رود.
از این رو برای یک پارچگی در تبیین و تفسیر اتحاد و انسجام، جهت روشن گری افکار عمومی و برای اینکه بهترین راهکار وحدت نیز برای خواص مؤثر جامعه دینی مان ترسیم گردد «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» را در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب جویا شدیم تا تفسیر ایشان از وحدت، انسجام بخش نظرات گردد.
در این مختصر به عناوین و موضوعاتی که به طور خاص به اصل اتحاد ملی پرداخته شده است به صورت اجمال و کلیدی اشاره می شود که البته هر فصل و بابی در این مکتب سیاسی خود فتح بابی برای اهل نظر در تمامی زمینه ها خواهد بود.
منابع مقاله :
مقدمه و متن كتاب.
انگيزه تاليف :
سال پر برکت اتحاد ملی و انسجام اسلامی بهان های شایسته و بایسته به دستمان داد تا در این زمینه توفیقی چنین یابیم لیکن تردیدی نیست که پرداختن به این اصل در همه سال ها و با همه اقتضائات زمانی از اولین و اصلی ترین اقدام نخبگان و فرهیختگان جبهه حق است.
وضعيت کتاب :
فهرست مطالب در ابتدای کتاب و منابع نوشته ها در پايان کتاب بيان شده است. در پایین هر صفحه پاورقى ها نیز آمده است.

اكسير اعظم (2): رهيافتي به منظومه فكري رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) درباره انسجام اسلامي
مشخصات كتاب:
عنوان و نام پديدآور : اكسير اعظم (2): رهيافتي به منظومه فكري رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) درباره انسجام اسلامي/تهيه كننده: مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما،با همكاري دفتر فرهنگي فخرالائمه (عليهم السلام).
مشخصات نشر : قم: دفتر عقل، -۱۳
مشخصات ظاهري : ج.
فروست : مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما؛ ۱۲۵۹.
ويژه اتحاد ملي و انسجام اسلامي؛ ۸.
شابك : ۳۰۰۰۰ ريال:978-964-2761-17-3
يادداشت : فهرستنويسي بر اساس جلد دوم.
يادداشت : ج.۲( چاپ اول:۱۳۸۶).
يادداشت : كتابنامه به صورت زيرنويس
موضوع : خامنه اي، علي، رهبر جمهوري اسلامي ايران ، ۱۳۱۸ – — ديدگاه درباره وحدت اسلامي
موضوع : Khamenei، Ali Leader of IRI — Views on Islamic unity
شناسه افزوده : صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. مركز پژوهشهاي اسلامي
شناسه افزوده : دفتر فرهنگي فخرالائمه (عليهم السلام)
رده بندي كنگره : DSR۱۶۹۲/و۳ الف۷ ۱۳۰۰ي
رده بندي ديويي : ۹۵۵/۰۸۴۴
شماره كتابشناسي ملي : ۱۲۵۸۷۰۳
ص: 1
عناوين اصلي كتاب شامل:

رمز المنتج: bgh5683 التصنيفات: , الوسوم: , ,
شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

العنوان

اکسیر اعظم (2): رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره انسجام اسلامی

المؤلف

اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه

ردمك

9789642761173

اللغة

فارسي

تصنيف مكتبة الكونغرس

DSR1692/و3 الف7 1300ی

سنة النشر

1386

الناشر

مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

مجلد

1

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “اکسیر اعظم (2): رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره انسجام اسلامی”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *