Search
Search

بساط و نشاط (از: حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار، والیه (سده 13ق))

نبذة عن كتاب بساط و نشاط (از: حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار، والیه (سده 13ق))

شماره بازیابی: 8871/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR ‏‫10-15121
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: بساط و نشاط [نسخه خطی]/ از: حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار، والیه (سده 13ق)
کاتب: : کاتب: محمدصادق بن محمدحسین بن محمدصادق حسینی فراهانی قائم مقامی
تاریخ کتابت: ، ، تاریخ کتابت: 15 ذیقعده 1305ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 1 – 27
قطع: ؛‏‫قطع: دو، 162، یک برگ، 3/19*8/22، سطور و اندازه‌ها مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الحمدلله رب العالمین و العاقبه للمتقین و الصلوه و السلم علی خیر خلقه محمد و آله الطاهرین المعصومین الی یوم الدین. اما بعد بدان که غرض از تالیف این کتاب شورانگیز حسرت‌آمیز خونریز محبت‌خیز این است که هر وجودی را از بازار این دفتر سودی رسد.
2عباراتنا شتی و حسنک واحد/ فانی مسکوت و الهوی یتکلم// دفتر صوفی کتاب و حرف نیست/ جز دل اسپید همچون برف نیست
3تمه الکتاب بعون الملک الوهاب بید اقلساداه (کذا) محمدصادق بن محمدحسین بن محمد صادق الحسینی الفراهانی القائمقامی فی 15 شهر ذیقعده الحرام سنه 1305 و قد شرح الکاتب هذا الکتاب و اضاف علیه اشعار العرب من نوادرها.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی. بیشتر بخشها بدون آهار مهره.
تزئینات جلد:گالینگور سبز، عطف و گوشه‌ها میشن قهوه‌ای. قطر: 1/3.
تصحیح شده.
در آغاز نسخه یادداشتهایی به شرح زیر آمده:
یادداشت احمد گلچین معانی مبنی بر تهیه فهرست از نسخه.
دو تاریخ خط خورده بدین صورت: تاریخ آمدن به خدمت نواب اکبر میرزا یوم 27 جمادی الاولی سنه 1269ق، تاریخ آمدن به شمران در جوار امامزاده لازم التعظیم امامزاده قاسم یوم شنبه 29 رجب سنه 1269ق.
ص 317 شعری از ملا محسن کاشانی درباره اقسام پنج‌گانه خواب.
ص آخر نسخه (ص 333) سه رباعی نوشته شده در دوشنبه رجب 1269ق.
2بعضی از رساله‌ها از کاتب حاشیه‌نویسی دارد.
نک: فهرستواره، 7/ 152؛ منزوی، 5/ 3532؛ دنا، 2/ 494؛ مجلس، 1/27/ 18 – 19؛ مرعشی، 19/ 329 (بدون نام نگارنده)؛ آستان قدس، 7/ 747 – 748.
کاتب در آغاز نوشته: «هذا کتاب بساط نشاط من مصنفات مرحومه والیه خانم بنت خاقان طاب ثراه.
بدایه الهدایه/ محمد بن حسن حر عاملی، ص 66 – 95.
القمریه فی رساله الصرفیه/ ابراهیم بن عکاشه جبلی، ص 96 – 183.
شرح شواهد شرح التصریف/ نظام‌الدین بن احمد اردبیلی، ص 184 – 192.
صیغ العقود و النکاح/ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، ص 193 – 195.
صیغ عقد النکاح و الطلاق/ محمدجعفر بن سیف‌الدین شریعتمداری استرآبادی، ص 196 – 202.
صیغ العقود و الایقاعات/ محمدجعفر بن سیف‌الدین شریعتمدار استرآبادی، ص 202 – 207.
مجالس المومنین/ نورالله بن شریف شوشتری، قاضی، ص 208 – 211.
[الجمع بین الحدیثین]/ محمدحسن بن محمدعلی مازندرانی بارفروشی، ص 214 – 225.
[متفرقات]/ محمدحسن بن محمدعلی مازندرانی بارفروشی، ص 226 – 238.
ترجمه رساله ذهبیه/ محمد مومن الموتی قزوینی اصفهانی، ص 240 – 247.
کنز الرموز، ص 247 – 249.
دو فایده، ص 249.
تحفه الملوک (تحفه الوزراء)، ص 250 – 251.
[معرفه القمر]، ص 251 – 252.
اختیارات ایام (کبیر)/ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، ص 253 – 263.
اسکندریه (پرسش و پاسخ)/ علی بن محمد گرگانی، میر سید شریف، ص 263 – 272.
[روحیه]، ص 272 – 274.
اجوبه المسائل/ محمد بن حسین عاملی، شیخ بهایی، ص 274 – 275.
گفتارهای پراکنده/ محمدحسن بن محمدعلی مازندرانی بارفروشی، ص 277 – 322.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1نسخه کامل است.
مشخصات اثر:
شکل و سجع مهر:
یادداشتهای تملک:
متن يادداشت:
در آغاز نسخه مهر بیضوی: «عبده الراجی عبدالوهاب 1284».
خریداری کتابخانه پیش از سال 1320ش.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 192.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: نسخه ما به خط محمدصادق بن محمدحسین بن محدصادق فراهانی قائم مقامی، ادیب الممالک (1277-1336ق) شاعر و ادیب مشهور است. وی کتاب را شرح کرده و در حاشیه اشعاری عربی بدان افزوده است.
صحافي شده در اين جلد: نصاب الصبیان/ مسعود بن ابوبکر فراهی، ص 30 – 65.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): عرفان
متن ارتباطي: لیبلیبل
محل و شماره بازیابی: 123175

بيانات كتاب بساط و نشاط (از: حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار، والیه (سده 13ق))

اللغة

فارسي

العنوان

بساط و نشاط (از: حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار، والیه (سده 13ق))

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :