Search
Search

[بلاغت، رساله در…] [(از: ناشناس.)

نبذة عن كتاب [بلاغت، رساله در…] [(از: ناشناس.)

شماره بازیابی: 17574
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-27106‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: [بلاغت، رساله در…] [[نسخه خطی]/ از: ناشناس.
تاریخ کتابت: از اوایل قرن 11ق.
قطع: ‮‭13‬*‭20/5‬سم. ‭24‬گ. ‭15‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز افتاده: … مناسب اهل عفافست و معیشت بر سبیل قناعت انفع و انفس بضاعت، عقیل بسبب این جواب هجرت اختیار کرد و نزد معاویه…
2انجام افتاده: اگر کلمات مطابق در وزن نباشد باید که در قلت و کثرت حروف کلمات متساوی باشند و اگر متساوی نباشند کلماتی که حروف آن بیشتر باشد باید که در فقره ثانیه باشد. شرط رابع اینست.
تزئینات متن:عناوین و نشانه‌ها شنگرف.
تزئینات نسخه:تمامی صفحات مجدول به زر و مشکی.
تزئینات جلد:تیماج مشکی یک لا.
اینک گزارشی از بخش باقی مانده رساله و بیان عنوان‌ها و نقل‌قول‌های مندرج در آن:
– از نظم پارسی چنانکه ظهیر فاریابی گفته.
– مولف کتاب مکتوبی که اول آن ذومعنیین است بشخصی نوشته بود جهت مثال درین محل آورده شد.
– مسدس در پارسی چنانکه خواجه عماد فرموده است.
– مسبع در کلام پارسی چنانکه نصیر ادیب گفته است.
– مثمن در پارسی چنانکه قطران گفته است.
– متسع چنانکه منوچهری گفته است.
– معشر چنانکه جوهری گفته است.
– مسمط چنانکه مولانا صفی‌الدین حلی در مدح نبی علیه الصلوه و السلام گفته است.
و در غزل پارسی چنانکه شیخ سعدی رحمه‌الله علیه فرموده است.
و در قصیده چنانکه خواجه سلمان گفته است.
– المستزاد، در کلام عرب چنانکه ابن فارض فرموده است.
در فارسی چنانکه ابن حسام گفته است.
مثال دیگر از گفته خواجوی کرمانی
– المعما، در پارسی چنانکه مولانا شرف المله و الدین یزدی گفته است.
– اللغز، چنانکه مولانا شرف‌الدین مرحوم گفته است.
– فرق بین معما و لغز، ابیاتی در معما از عبدالرحمان جامی.
– اقسام کلام: حقیقت، مجاز مرسل، استعاره، کتابت، متضاد چنانکه ابوالطیب متنبی گفته است.
– متضادین، مثالش از کلام شیخی و سندی فی الحدیث قاضی شهاب‌الدین احمدبن حجر رحمه‌الله تعالی و در پارسی چنانکه سودایی گفته است در جواب خواجه سلمان.
– تسلسل، چنانکه شیخ کمال خجندی فرموده است.
چنانکه مولانا نظیری گفته است.
– آنچه از کلام بر سه معنی دلالت کند، چنانکه امیرخسرو دهلوی گفته است.
و چنانکه خواجه محمد عصار گفته است.
– و در باب مناجات چنانکه امیرالمومنین علی کرم وجه فرموده است.
– در علم معانی مقرر شده است که حذف شیء… مولانازاده خطایی در حاشیه کتاب مطول می‌گوید…، در باب مدح و در پارسی چنانکه حکیم اوحدالدین انوری گفته است.
– در باب ذم، چنانکه ابراهیم بن عباس صولی در هجو محمدبن احمدبن ابی داود گفته است.
– شرایط قبول و استحسان و رد و استهجان کلمه.
– فصاحت کلمه و کلام و بلاغت کلام در فصل ثالث از مقدمه بیان کرده شده است…، در کلام خسرو دهلوی واقع شده است.
– فضلاء ماوراءالنهر در انشا و شعر رعایت لسان قلم کرده‌اند الا نادرا
– مثال دیگر از شعر ابی الاسود.
– امروالقیس در صفت اسب گفته است.
– مثالش در نثر پارسی از منشئات مولف کتاب چنانکه اعدا و احباء مره بعد اخری در تجارب بیان و محارب امتحان دیده‌اند که اسلوب ابداع و ضروب اختراع ابن قلیل البضاعه قصیر الباع چون معجزه موسی بقلم عصاآسا از طرف حساد جماد فواد صخره نهاد ینابیع تحسین بر مجاری لسان جاری داشته است و مانند الحان داود از جبال طباع هر ضد حسود صدای آفرین بگوش هوش صدیق و حقود رسانیده.
– مثالش از نظم عربی چنانکه قاضی عضدالدین ایکی فرموده است.
– مثالش در نثر عربی از منشئات مولف کتاب.
– مثالش در نثر پارسی از کلام مولف کتاب.
– بلاغت اعلی چنانکه استاد علمای اقاصی و ادانی سید شریف جرجانی فرموده است.
– در نظم عربی چنانکه ابوتمام گفته است.
– مثالش از نظم پارسی چنانکه مولانا نظیری گفته است.
– مثالش از نثر عربی از کلام مولف کتاب.
– مثالش در نثر پارسی از کلام مولف کتاب.
– از نظم پارسی چنانکه مولف کتاب گفته است.
در نعت نبی علیه الصلوه و السلام، بیت:
کاف کمال تست دوات ذوات کون / ور نی سواد هستی کونین از کجاست.
– مثال دیگر از گفته مولف کتاب، بیت:
زهی قبای بقای ترا ابد دامن / از ز جامه جاه تو جیب پیراهن.
– و در نثر عربی از کلام مولف کتاب.
– مثال بعضی کلمات متجانسه الحروف از نظم عربی چنانکه متنبی گفته است.
– مثال تمام کلمات مرصع از نظم پارسی چنانکه قوامی گفته است، بیت:
ای فلک را هوای قدر تو بار / وی ملک را ثنای تو صدر تو کار.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2دارای حواشی با نشانی (منه خلد اقباله).
يادداشت عمليات: رطوبت دیده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 48، صفحه 246-248.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: قطعه‌ای باقی مانده از کتابی است در بلاغت و انواع شعر که متاسفانه در گذر ایام نه آغازی برایش مانده و نه انجامی و برگ‌هایی از میان نسخه نیز افتاده است. از نویسنده‌ای فاضل و آشنا با ادبیات و شعر عربی و فارسی که باید عصر زندگی‌اش در نیمه دوم سده دهم هجری باشد. دیوان‌های شعرای مختلف را در اختیار داشته و از آنها بسیار نقل می‌کند. از نظر مذهبی سنی بوده ولی با رگه‌هایی از تشیع، چنانکه دو داستان تاریخی نقل می‌کند که ماحصل آن به نفع شیعه است: یکی داستان ملاقات عقیل با معاویه و دستور معاویه به او درباره لعن فرستادن به امیرالمومنین (ع) و سخن عقیل در جمع مردم بدین مضمون: «ان علی بن ابی طالب اخی امرنی امیرالمومنین معاویه ان العنه فلعنه الله علیه». و دیگری: «در مجلسی که جماعتی از سنی و شیعی حاضر بودند از بزرگی پرسیدند که من افضل الناس بعد رسول الله صلی الله علیه و سلم؟ آن بزرگ جواب داد که من بنته فی بیته».
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): بلاغت
تاريخ: 20121226
محل و شماره بازیابی: 1208739

بيانات كتاب [بلاغت، رساله در…] [(از: ناشناس.)

اللغة

فارسي

العنوان

[بلاغت، رساله در…] [(از: ناشناس.)

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :