بیان مذهب اهل تصوف (از: نجم‌الدین ابی حفص عمر بن محمد بن احمد نسفی (461-537ق.))

شماره بازیابی: 10717/3
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-6241
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: بیان مذهب اهل تصوف [ نسخه خطی]/ از: نجم‌الدین ابی حفص عمر بن محمد بن احمد نسفی (461-537ق.)
نام خاص و کميت اثر: ص 44 – 47
قطع: ؛ ‏‫16*24 سم. 192گ. سطور مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، بباید دانستن که تصوف چیست؟ و اهل تصوف کیست؟ و چه کرده‌اند؟ بدانک تصوف پاکیزه کردن دل است از دوستی غیر خدا…
2… اما آنکه گمراهی را به راه راست آورد ایزد تعالی او را ثواب هفتاد پیغمبر (ص) بدهد.
تزئینات متن:عناوین شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای با ترنج.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1نکات و فواید کوتاه متعدد در لابه‌لای رساله‌ها از میان کتاب‌های عرفا آورده شده است مانند مقامات اولیا و «هذه فصول اجراها الله علی لسان عبد من عباده» و وصایای شیخ ابی عبدالله محمد بن محمد خفیف شیرازی (ص 280-281) در پایان نسخه بخش چهارم کتابی در علوم غریبه با عنوان «جوهر چهارم در مشرب شطاری» آمده است.
يادداشت عمليات: تمام صفحات نسخه مندرس و دچار موریانه‌خواری شده بوده که با استفاده از کاغذهای پاکتی کناره‌های تمام صفحات ترمیم شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/33، صفحه 191.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: معرفی دوازده فرقه و گروه (1. حبیبیه. 2. اولیائه. 3. شمراخیه. 4. اباحیه. 5. حالیه. 6. حلولیه. 7. حوریه. 8. الواقفیه. 9. المتجاهله. 10. المتکاسله. 11. الالهامیه. 12. مذهب اهل الحق هم یتبعون الرسول (ص)) از تیره‌های منسوب به تصوف است که از نظر مولف یازده مورد از آنها بدعت‌گزار بوده و تنها یک فرقه اهل نجات هستند، وی نظرات و آرای هر یک را بدون نقد و بررسی متعرض شده است.
صحافي شده با: ترجمه جواهر القرآن و درره/ ابوحامد محمد بن محمد غزالی طوسی779123
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): عرفان
محل و شماره بازیابی: 187830

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

بیان مذهب اهل تصوف (از: نجم‌الدین ابی حفص عمر بن محمد بن احمد نسفی (461-537ق.))

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “بیان مذهب اهل تصوف (از: نجم‌الدین ابی حفص عمر بن محمد بن احمد نسفی (461-537ق.))”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *