Search
Search

تحفه (از: حیدر بن محمد منجم شیرازی)

نبذة عن كتاب تحفه (از: حیدر بن محمد منجم شیرازی)

شماره بازیابی: 6492/4
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-6756‬
زبان اثر: Per
عنوان و نام پديدآور: تحفه [ نسخه خطی]/ از: حیدر بن محمد منجم شیرازی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: ذی حجه 844ق.
نام خاص و کميت اثر: 128ر – 130ر
قطع: ؛ ‏‫18*23/5سم. 180گ. سطرها مختلف.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1اما بعد چنین گوید اضعف عبادالله … که چون جمعی از دوستان مختصری در معرفت اسطرلاب التماس کردند بر مقتضی التماس ایشان این مختصر جمع کردیم و او را تحفه خواندیم… .
2… ساعات مستوی بود گذشته از شب و ساعات معوج در آن حال به… و شمس نگرد تا بر خط چند ساعت افتاده است چندان ساعت معوج بود گذشته از شب.
تزئینات متن:عناوین به شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای ضربی ترنج و سر ترنج‌دار ضربی.
عطف ترمیم شده است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1رساله‌ای با عنوان تحفه شاهی از حیدر بن محمد منجم در فهرستواره، 4/ 2844 معرفی شده که غیر از رساله حاضر می‌باشد چرا که آن رساله در 31 باب تنظیم شده است؛ تمامی رساله‌ها تصحیح شده‌اند روی برگ اول نام رساله اول و یادداشتی نجومی به نقل از الغ بیگ و مهر محمد موسوی جزائری و یادداشتی به نقل از حضرت موسی در ایامی که کار در آنها به فساد انجامد دیده می‌شود؛ بين رساله سوم و چهارم اسماء كواكب یونانی و شکل آنها در اسطرلاب و یک رباعی در بیان اجزاء اسطرلاب.
يادداشت عمليات: برخی از برگ‌های رساله افتادگی دارد که جای آنها کاغذ سفید گذاشته‌اند، لبه بسیاری از برگ‌ها ترمیم شده‌اند.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: رساله حاضر در دوازده فصل شامل این عناوین است: فصل اول: در معرفت ارتفاع آفتاب و دانستن ساعات مستوی و ساعات معوج به روز. فصل دوم: در دانستن ارتفاع ستاره و طالع وقت از ارتفاع ستاره. فصل سوم: در تسویه البیوت. فصل چهارم: در دانستن قوس النهار و قوس اللیل و غایت ارتفاع هر روز. فصل پنجم: در معرفت مطالع البروج به بلد و به خط استوا و درجات متفق به درازی روز و کوتاهی. فصل ششم: در موضع کواکب ثوابت و عرض ایشان و طلوع و غروب ایشان. فصل هفتم: در دانستن بعد کواکب از معدل النهار و از سمت الراس و قطبین. فصل هشتم: در معرفت تعدیل النهار و از سمت الراس و قطبین. فصل نهم: در دانستن طالع سال مستقبل. فصل دهم: در دانستن طلوع صبح. فصل یازدهم: در معرفت نماز دیگر به مذهب ابوحنیفه و شافعی. فصل دوازدهم: در معرفت نماز خفتن به مذهب هر دو امام.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 20، صفحه 70-71.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: به درخواست بعضی از دوستان رساله حاضر را در شناخت اسطرلاب در دوازده فصل گرد آورده است.
صحافي شده با: اختیارات مظفری/ قطب‌الدین محمود بن مسعود شیرازی838709
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): اسطرلاب
تاريخ: 20101024
محل و شماره بازیابی: 185828″

بيانات كتاب تحفه (از: حیدر بن محمد منجم شیرازی)

اللغة

فارسي

العنوان

تحفه (از: حیدر بن محمد منجم شیرازی)

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :