Search
Search

تعليقات (قوام‌الدين محمد رازي (قرن 11ق.))

نبذة عن كتاب تعليقات (قوام‌الدين محمد رازي (قرن 11ق.))

شماره بازیابی: ‮‭1803/2‬‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-22708‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: تعلیقات [نسخه خطی]/ قوام‌الدین محمد رازی (قرن 11ق.)
تاریخ کتابت: ، 1267ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 63-106.
قطع: ؛ رقعی.11*5/17 سم.407ص.17س.
يادداشتهاي کلي: در ذیل اغلب رساله‌ها تاریخ مذکور ضبط شده است.مولف عین الحکمه است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، در تفسیر قول حکیم و الممکن فی حد ذاته لیس عن غلبه ایس یعنی ممکن از آنجهه که ممک است چیز نیست و وجود ندارد، و بعلت…
2…و هم چنین در تعریف احساس به نوع مذکور ظاهر می‌شود مقصود معلم اول در تعریف ابصار که تفسیر به خروج شعاع کرده است، یعنی متوجه شدن شعاع و عقل است به ظاهر دالت است از عقل تبعیر…فرموده است به شعاع چه شعاع به معنی روشنی است و عقل نور است با لذات و روشنی موجودات به اوست و از توجه عقل بظاهر به بیرون آمدن شعاع تعبیر فرموده است دانسته شد کیفیت علم عقل بموجودات و احساس عقل موجودات رابعون الله و تایید شده و توفیقه قدفرغ من تسوید هذه الرساله فی ثلث اول لیل الاثنین رابع و عشرین شهر ربیع الاول.
نوع کاغذ:شکری رنگ.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای بدون مقوا.
(مربوط به عنوان): (در فهرست مجلس ج 1/9 (چاپ اول) ص 292 نام مولف نیامده است.به نام مولف با راهنمایی آقای احمد منزوی و تالیف پرارج ایشان توجه یافتم.(فهرست مجلس ج 2/9 (چاپ اول) ص 958).
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ یک کاتب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بر پشت نخستین برگ، فهرست رساله‌ها را نوشته‌اند ولی ناقص است.در ص 201-208 رساله‌ای کوتاه در عقاید و اخلاق هست که احتمالا بخشی از کتابی است.در ص 222-224 رساله کوتاهی است به عربی که بالای آن با قلم قرمز نوشته شده «بیان لتوصل المطالب علی طریق اللب و القشر».این دفتر از کتابخانه مرحوم تنکابنی بوده و بر کنار برخی از رساله‌ها حاشیه‌هایی از او با امضای صریح او یا با نشان «ط ط» دیده می‌شود.بر پشت آخرین برگ نیز یادداشتی از او موجود است که تاریخ آن 1354ق است.
يادداشت عمليات: نخستین صفحه دفتر با قلمی دیگر و از نویسنده‌ای دیگر است و گویا افتاده و س÷س تجدید کتابت شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه2366.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رساله‌ای است در فلسفه با عنوان‌های «تعلیق» نمونه، تعلیق دوم ص 65 ذکر می‌شود:«تعلیق چون دانسته شد کیفیت معین شدن موجود بباید دانت که حمل موجود بر اقسامش که جوهر و عرض باشند و حمل جوهریه بر جواهر و حمل عرضیت بر اعراض نه از باب حمل جنس و حمل عرض عام مستند به جنس است و به واسطه اینکه حمل موجود بر جوهر و عرض به اعتبار امر خارج است که علت باشد و حمل جنس و عرض عام مستند به جنس به اعتبار امر خارج نمی‌باشد.تعلیق آخر: بدان به درستی و تحقیق که عقل چون اشرف موجودات است و محیط است بر حقایق و مهیات و هویات و انیات اشیاء بالجمله هر ظاهر و باطن موجودات به احاطه حقیقی و ذاتی دانستن عقل بذات…».
صحافي شده با: الاصول الآصفیه/ مولی رجب‌علی تبریزی ( -1080ق.)1037202
تاريخ: 20120922
محل و شماره بازیابی:
125858
125858

بيانات كتاب تعليقات (قوام‌الدين محمد رازي (قرن 11ق.))

اللغة

عربي

العنوان

تعليقات (قوام‌الدين محمد رازي (قرن 11ق.))

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :