تفسير الائمه لهدايه الامه(محمدرضا بن عبدالحسين نصيري طوسي (زنده در 1097 ق))
شماره بازیابی: 9112
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41699
زبان اثر:
فارسی
عربي
عنوان و نام پديدآور: تفسیر الائمه لهدایه الامه/ محمدرضا بن عبدالحسین نصیری طوسی (زنده در 1097 ق)
تاریخ کتابت: ، قرن11ق.
قطع: ؛ یک، 245، دو برگ، اندازه متن: 15*28، 28 سطر، اندازه جلد: 23/8*37/2.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:«سوره القصص. فصل فی خواصها. الصدوق فی باب ثواب من قرأ الطواسین الثلث من کتاب ثاوب الاعمال مرسلاً».
انجام:موجود: «سوره الاحزاب … ای پیغمبر بپرهیز از خدای و پیروی مکن کافران».
بخش فارسی نستعلیق شنگرف.
آیات قرآن ثلث جلی معرب.
تزئینات متن:عناوین ثلث شنگرف.
بین آیات و احادیث علامتی به شنگرف آمده.
تقسیمات قرآنی و شماره سوره ها در حاشیه به شنگرف نوشته شده.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:نخودی آهار مهره.
ویزگی های درون جلد:مشکی.
تزئینات جلد:تیماج سرخ، مجدول زرین، دو رو، نسخه پیشتر سرطبلدار داشته که اکنون از آن افتاده ولی اثراتش بر برگهای نسخه و کناره دفه دوم جلد مشهود است.
از سوره قصص تا پایان سوره سجده و یک صفحه از آغاز سوره احزاب (بخشهای نوشته شده از سوره احزاب را خط زده اند).
سبک نگاری، خط و نسخهپردازی و اندازه نسخه کاملاً شبیه نسخههای دیگر این دوره است.
پایان نسخه یادداشتی یادگاری از 10 محرم 1219 ق که پس از زیارت اهل قبور و فیض ناب از صحبت جناب ملا محمدکاظم و مستفیض از مطالعه این کتاب نوشته شده است.
بر چسب کاغذی عطف جلد نام کتاب به صورت: «تفسیر امیرکبیر منشی الممالک …رضا» آمده است، در لبه کاغذی بالای نسخه نام سورههایی که در این مجلد تفسیر شدهاند نوشته شده است.
در آغاز نسخه این یادداشت دیده میشود: یادداشتی به خط میرزا عبدالله افندی اصفهانی که نوشته: «هذا المجلد من القصص الی آخر حم سجده» (نوشته او امضا ندارد اما کاملاً شبیه دستخط او در دیگر نسخههای این تفسیر است).
نسخه در حاشیه تصحیح شده است.
3جزوهها 8 برگی است.
در بالای اولین برگ هر جزو نشان صحاف با عبارت «رب یسر» نوشته شده است.
انجام افتادگی دارد.
نک: دانشگاه تهران، ج1، ص 45-46 و ج 2، ص 697- 698؛ منزوی، ج 1، ص 26-27؛ کشاف الفهارس، ج 3، ص 204- 207؛ دنا، ج 3، ص 119- 120؛ فهرست مخطوطات مکتبه الامام الحکیم العامه، ج1،ص 126؛ «تحقیق و پژوهشی در تفسیری مخطوط از تفاسیر شیعه به نام تفسیر الائمه لهدایه الامه»، سید احمد تویسرکانی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره دوم، ش 20 و 21، بهار و تابستان 1379 ش، ص 141- 158.
این نسخه یکی از مجلدات دوره کامل این کتاب است، تاکنون از این دوره این نسخهها را میشناسیم:
1. جلد دوم: در یکی از کتابخانههای اصفهان، ش 158، کتب خطی اصفهان، ج1، ص 142- 145.
2 . یک مجلد شامل آیه 219 سوره بقره تا آخر آن. در کتابخانه آیت الله حججی نجف آباد، ش 1، حججی نجف آباد، ص 17- 19.
3. یک مجلد شامل سورههای آل عمران و نساء. در کتابخانه آیت الله مرعشی قم، ش 6536، مرعشی، ج 17، ص 118.
4. جلد نهم: سوره یوسف تا سوره نحل. در یکی از کتابخانههای اصفهان، ش 159، کتب خطی اصفهان، ج1، ص 145.
5. جلد دهم: سوره بنی اسرائیل. در یکی از کتابخانههای اصفهان، ش 160، کتب خطی اصفهان، ج1، ص 145.
6. جلد چهاردهم: سوره قصص تا سوره احزاب. در یکی از کتابخانههای اصفهان، ش 161، کتب خطی اصفهان، ج 1، ص 145- 146.
7. یک جلد از سوره نور تا سوره نمل. در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، ش 10652 که من آن را در فهرست دانشگاه، ج 2، ص 134- 136 معرفی کردهام.
8. یک جلد از سوره انبیا تا سوره مؤمنین، در کتابخانه مدرسه آیت الله بروجردی کرمانشاه، ش 141، مدرسه بروجردی کرمانشاه، ص 111- 112. این نسخه وقفنامه شاه و تملک افندی را ندارد ولی در ابتدای نسخه به خط افندی نوشته شده: «هذا المجلد من القصص الی آخر حم سجده».
وضعیت استنساخ نسخه: هیچ یک از این نسخهها انجامه کاتب و تاریخ کتابت ندارد.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:بخش عربی تفسیر نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1یک برگ از آغاز و دو برگ از پایان نسخه سفید و نانوشته است.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
یادداشت وقف:
متن يادداشت:
این نسخه در تملک میرزا عبدالله افندی (ح 1130ق) صاحب ریاضالعلماء بوده و او آنها را به فرزندش میرزا احمد بخشیده است.
در آغاز نسخه تملک محمد ابراهیم قزوینی آمده است.
نسخه از جعفر سلطان القرایی در آذر 1348ش خریداری شده است.
دستخط و مهر و امضای میرزا عبدالله افندی در بالای برگ اول همه این دوره دیده میشود.
مهر شاه سلطان حسین صفوی در ابتدای همه نسخهها الصاق شده است.
در آغاز نسخه، مهر مستطیل: «یا امام حسن»، یادداشت محمد ابراهیم بن زینالعابدین نصیری طوسی به خط رقاع زیبا با مهر مستطیل او: «علی بس است ظهیر محمد ابراهیم 1087» وی این نسخه را استکتاب کرده با این عبارت: «هو. استکتبه راجیا من الله تعالی توفیق فهمه و درک معضلاته و انا العبد الاقل محمد ابراهیم بن زین العابدین النصیری الطوسی عفی عنهما بالنبی و الوصی» و نیز مهر مستطیل محمد ابراهیم قزوینی با سجع: «تلک حجتنا اتیناها ابراهیم» حک شده است.
دارای مهر کتابخانه جعفر سلطان القرایی.
این دوره را بعدها شاه سلطان حسین صفوی (1105-1135ق) در محرم 1129 ق بر مدرسه سلطانیه اصفهان وقف کرده و وقفنامه و مهر او هم در ابتدای همه نسخهها الصاق شده است.
چند جای نسخه کلمه وقف نوشته شده است.
يادداشت عمليات: کاغذ دو پوسته شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/ 29، صفحه 770- 772.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: روش مؤلف این تفسیر چنان است که پس از آوردن چند آیه، ترجمه فارسی آنها را در زیر همان سطور میآورد. سپس به نقل اخبار و احادیث به فارسی میپردازد (به خط نستعلیق و مرکب شنگرف)، آن همان مطالب را با تفصیل بیشتری به عربی بیان میکند (با خط نسخ و مرکب مشکی). از این جهت تفسیر بسیار مفصلی است و شیخ آقا بزرگ دوره کامل آن را بالغ بر سی جلد ذکر کرده است.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): تفسیر
تاريخ: 20150908
محل و شماره بازیابی: 185351
بيانات الكتاب
اللغة | فارسي, عربي |
---|---|
العنوان | تفسير الائمه لهدايه الامه(محمدرضا بن عبدالحسين نصيري طوسي (زنده در 1097 ق)) |
المراجعات
لا توجد مراجعات بعد.