ثمرات لب الالباب في ابطال شبه اهل الكتاب (از: شيخ علي بن احمد بن حسين بن عبدالجبار قطيفي)

شماره بازیابی: 624ط
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-4300‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: ثمرات لب الالباب فی ابطال شبه اهل الکتاب [ نسخه خطی]/ از: شیخ علی بن احمد بن حسین بن عبدالجبار قطیفی
کاتب: : کاتب: مکی بن علی بن هاشم موسوی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: مورخ 1241ق.
نام خاص و کميت اثر: 62 برگ، 13 سطر
قطع: ؛‏‫16/5*22/5سم.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله الحمدلله الواحد الاحد الفرد الصمد الذی لم یتخذ صاحبه و لا ولدا… و بعد فقد وصل لی ناصیتنا کتاب من بعض اهل الکتاب…
2عبده محمد المصطفی صلواته… کما یحب و یرضی فی الیوم الحادی و العشرین من شهر جمادی الثانی سنه اربع و ماتین و الف.
2انجام فهرست پایانی: الصوره الخامسه تقرا من السطر احدی عشره کلمه بحذف اوله و اثبات آخره فیکون المقرو ماته و عشر کلمات و علی کل قراءه فالاخر کما یحب و یرضی.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای فرسوده.
نوع کاغذ:فرنگی.
ماخذ فهرست: جلد 1/24، صفحه 386 – 388.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بر پشت برگ آغاز یادداشتی است که اشاره به ماده تاریخ تالیف کتاب دارد «هذا جنای و خیاره فیه 1240 ثمرات لب الالباب فی ابطال شبه اهل الکتاب و الحمد لملهم الصواب».
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: پشت برگ آغاز، تملک مولف مورخ 1241ق و تملک عبدالعزیز بن شیخ حسین خالصی مورخ 1246ق.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: مقدمه: و فیها ثلاثه فصول: الفصل الاول: فی بیان خیر الکلام و فی بیان العله فی خلق الکلام و فی بیان مبدا الخلاف و الحیره لکثیر من الناس. الفصل الثانی: فی بیان اصل التکلیف… ملازمته التامه للوجود و اختلاف التکالیف و بعثه الانبیاء. الفصل الثالث: فی ان الخطابات الالهیه انما توجهت للعقلاء و ان اقول الحکماء المتقین من ملتقاه الانبیاء. الباب الاول: فی ابطال نسبه الابوه و النبوه لله تعالی. الباب الثانی: فی الکلام علی بعض عبارات کتاب النصاری و التصدیق بالصدق و النفی بالکذب. الباب الثالث: فی اثبات نبوه نبینا محمد (ص). خاتمه: فی الوصیه لمن یقف علی هذا الکتاب من جمیع الناس و قول یخص العلماء العاملین من المسلمین و یخص خواص علماء اهل الکتاب و یطلب منهم النظر بعین الانصاف و البصیره و الجواب بطریق العقل و الحکمه الصحیحه.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: الذریعه 5/ 12.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: یکی از دانشمندان مسیحی کتابی به نام مفتاح الخزائن و مصباح الدفائن در رد یهود – که منکر نبوت عیسی (علیه السلام) و طهارت مریم (علیها السلام) می‌باشند – و اسلام پرداخته و طی آن سوالاتی را مطرح کرده است. مولف، این کتار را در رد شبهات دانشمند مسیحی درباره اسلام نگاشته است. وی به سال 1240ق از تالیف پرداخته و چنانچه در پشت برگ آغاز نسخه آمده است، ماده تاریخ آن همان «ثمرات لب الالباب» می‌باشد. در ا ین اثر با شیوه (قال – اقول) به پاسخ‌گری و دفاع از اسلام پرداخته و آن را در یک مقدمه و سه باب و یک خاته برگزار کرده است. آخرین بخش کتاب مطلبی است در ده سطر با عنوان «کمال» که به صنعت توشیح آراسته شده و نتیجه نهایی مطالب کتاب در آن گنجانده شده است. کلمات آغاز و انجام این بخش به شنگرف نوشته شده که چون به هم پیوندند جملاتی را تشکیل می‌دهند. در حاشیه به خط مولف در توصیف این نوشته چنین آمده است: «و یحتوی علی عشره اسطر کل سطر اثنتا عشره کلمه تقرء علی صور متعدده ذکرنا فی الفهرست منها خمس صور و ترکنا الباقی اعتمادا علی فهم الفطن الذکی و علی کل قراءه لا یتغیر المعنی المراد الذی سیقت له هذه الرساله و یکون الاخر کما یحب و یرضی». در الذریعه نام کتاب ثمرات لباب الالباب آمده، ولی در متن حاضر که در دست مولف بوده، آن را ثمرات لب الالباب نامیده است.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): اعتقادات
تاريخ: 20091213

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

ثمرات لب الالباب في ابطال شبه اهل الكتاب (از: شيخ علي بن احمد بن حسين بن عبدالجبار قطيفي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “ثمرات لب الالباب في ابطال شبه اهل الكتاب (از: شيخ علي بن احمد بن حسين بن عبدالجبار قطيفي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *