جام جهان‌نما (از: شمس‌الدین محمد بن عزالدین یوسف بن عادل مغربی تبریزی صوفی متخلص به مغربی مشهور به محمد شیرین مغربی)

شماره بازیابی: 510/4 ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3713
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: جام جهان‌نما [ نسخه خطی]/ از: شمس‌الدین محمد بن عزالدین یوسف بن عادل مغربی تبریزی صوفی متخلص به مغربی مشهور به محمد شیرین مغربی
محل کتابت: محل کتابت: گویا در عثمانی [ترکیه]
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: اواخر قرن 12 یا اوایل قرن 13ق.
نام خاص و کميت اثر: 8 برگ (10ب – 17ب)؛ 12 سطر
قطع:
؛‏‫17/5*23 سم
؛خشتی.
يادداشتهاي کلي: این اثر سه بار، یک بار در سال 1313ق. در تهران، بار دوم در سال 1833م. در کلکته و بار سوم در سال 1321ق. در بمبئی به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، حمد بی‌حد و ثنای بی‌عد سزای آن ذاتی که وحدتش منشیء احدیت و واحدیت شد و مرآت ازلیت و ابدیت گشت و رابطه ظاهریت و باطنیت و واسطه اولیت و آخریت آمد… بدانک ایدک‌الله بروح منه این رساله مشتملست بر دو دایره…
2… اختفاء برزخیه در شده ظهور نور تجلی لکن بحکم غلبه یکی از آن امهاتی صفانی که حقایق ایشان در برزخ ثانی واقعست که اثر آن غلبه در کتب و احکام و اذواق و مشارب ایشان ظاهر است و الله یقول الحق و هو یهدی السبیل.
تزئینات متن:‏‫عناوین و نشانی‌ها مشکی؛ اندازه متن: 17*5/9 سم.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی نازک.
تزئینات جلد:میشن یک لایی قهوه‌ای روشن با عطف تیماج قهوه‌ای تیره.
2این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است. تعلیقات و حاشیه‌نویسی در هامش و بین سطور، به زبان‌های عربی و ترکی با لهجه عثمانی دارد که با نشان‌های « شرح، 22، کذا قاله، 2 و…» ثبت شده است.
1در آغازین برگ این مجموعه، نام برخی رساله‌های این مجموعه نفیس و نیز یک بیت شعر به فارسی: گل نرگس نکو باشد به دیدن – و لکن تلخ باشد در چشیدن.
1در برگ 14ب، یک دایره با عناوین بحر الوجود و بحر الامکان دیده می‌شود.
نسخه‌ها، در فهرست‌ها و سرچشمه‌ها، اندکی با یکدیگر اختلاف دارند؛ آقای احمد منزوی در فهرست کتابخانه مجلس (ج14، صص 31، 142 و 273) آن را از قطب‌الدین محمد حسینی نیریزی شیرازی دانسته است؛ لیکن همو در فهرستواره کتابهای فارسی (ج 1/7، صص 252-253) آن را تالیف مغربی معرفی نموده است.
از این اثر نسخه‌های خطی چندی در این کتابخانه عامره موجود است که از آن جمله می‌توان به نسخه جدید به شماره 15679 اشاره نمود. در برخی کتابخانه‌های ایران و خارج از کشور، به خصوص کتابخانه‌های ترکیه، نسخه‌هایی نیز در برخی کتاب‌شناسی‌ها گزارش گردیده است.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: بر فراز برگ نخستین نسخه حاضر، نام اثر به صورت دایره وحدت و آن از جلال‌الدین محمد رومی دانسته شده است.
وضعیت استنساخ نسخه: نام کاتب نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 4به نظر می‌رسد این رساله از نسخ نادره بوده باشد، در سرچشمه‌ها (منابع) و فهرست‌های در دسترس نسخه دیگری از آن مورد شناسایی نگردید.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: تملک حسین حلمی بن محمود طربزونی با مهر گرد کوچک «من له عقل سلیم… حسین 1290» آمده است.
يادداشت عمليات: آثار رطوبت و آفت‌دیدگی و سپس ترمیم آن‌ها بر فراز برگ‌ها مشاهده می‌گردد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 333-334.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رساله‌ای در توحید و مراتب وجود در دو دایره: 1. احدیت و وحدت و اعتبار وجود و علم و شهود و تجلی، 2. در ظاهر وجود و ظاهر علم، که با شیوه‌ای عرفانی نگارش یافته است.
صحافي شده با: اصول ثلاثه للتوحید الشریف728956
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): تصوف و اخلاق
محل و شماره بازیابی: 1210894

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

جام جهان‌نما (از: شمس‌الدین محمد بن عزالدین یوسف بن عادل مغربی تبریزی صوفی متخلص به مغربی مشهور به محمد شیرین مغربی)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “جام جهان‌نما (از: شمس‌الدین محمد بن عزالدین یوسف بن عادل مغربی تبریزی صوفی متخلص به مغربی مشهور به محمد شیرین مغربی)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *