Search
Search

[جواب سوال السلطان خدابنده] (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

نبذة عن كتاب [جواب سوال السلطان خدابنده] (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

شماره بازیابی: 8892/4
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮ ‭10-15341‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: [جواب سوال السلطان خدابنده] [نسخه خطی]/ از: حسن بن یوسف بن مطهر حلی (648-726ق)
کاتب: : کاتب: احمد بن محمد بن حداد
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: پیش از ظهر شنبه ذیقعده 746ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 33 – 36
قطع: ؛‮قطع: ‭67‬ برگ، ‭9/9‬*‭19/8‬، ‭20‬ سطر، ‭7/5‬*‭.16/5‬‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الحمدلله الذی بسط ثوب معرفته علی قلوب العارفین و نشر بساط رحمته علی جمیع العالمین… اما بعد فانه لما برز الحکم السلطانی و ورد الامر الایلخانی… قال خلدالله سلطانه کیف یتحقق النسخ من الله تعالی لاحکام الشرعیه و هو عالم لذاته بالحسن و القبح.
2و ان سقط هذا السوال عنهم لکن یلزمهم ما هو اصعب منه و الحمدلله وحده و صلی الله علی محمد النبی و آله الطاهرین.
3نجز تعلیقا ضحی السبت س از (؟) ذی‌القعده المبارک الحرام من سنه ست و اربعین و سبع مائه و الحمدلله رب العالمین و صلواته علی سیدنا محمد النبی و آله الطیبین الطاهرین و سلامه.
تزئینات متن:عناوین مشکی؛ نشانیها شنگرف با این تفصیل که درون کشیدگی حروف با شنگرف پر شده است.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:نخودی آهار مهره.
تزئینات جلد:‮تیماج مشکی، مجدول گرهی و ساده. شیرازه از متن جدا شده. قطر: ‭.2/6‬‬
صفحه آغازین مجموعه فهرست رساله‌های مجموعه به خط محمد بن سید زین‌العابدین موسوی (برادر صاحب روضات الجنات)، طبق این فهرست 2 رساله پیشتر در نسخه بوده که اکنون از آن افتاده است: 1. کتاب الاربعین حدیثا للسید محیی‌الدین ابی حامد محمد بن عبدالله بن علی بن زهره الحسینی ابن اخ السید ابن زهره المشهور رحمه الله علیه. 2. ادعیه ایام شهر رمضان المبارک. فهرست جدید دیگری هم با خطی بدتر در پایین همین صفحه نوشته شده است.
نیمی از ص 64-79 و همه صفحات 80-83 افتاده بوده که آنها را نونویس کرده‌اند.
در برگ آخر نسخه حدیثی از پیامبر اسلام (ص) در وصف امیرالمومنین (ع) و ترجمه منظوم آن به فارسی در دو بیت.
دارای جزوهای 10 برگی.
به خاطر برش صفحات اثر این جزوشماری تنها در دو صفحه 102 (خامس عشر) و 120 (سادس عشر) باقیمانده است.
رکابه‌ها به خطی جدیدتر به نسخه اضافه شده است.
2در حاشیه تصحیح شده.
کاغذ وصالی و مرمت شده مخصوصا در حاشیه درونی برگها. صفحات کمی آبخورده.
در نسخه با نام «سوال اورده السلطان المغفور السعید غیاث‌الدین خذابنده محمد رضی الله عنه علی الشیخ الامام الحجه السعید جمال‌الدین ابی منصور الحسن بن یوسف بن مطهر قدس الله روحه فاجاب عنه.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ معرب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در صفحه عنوان هر رساله نام کتاب و مولف نوشته شده که در معرفی کتابها بدان اشاره شد.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
متن يادداشت:
در صفحه آغازین و صفحه 18 مجموعه تملک محمدشفیع بن محمدعلی استرآبادی.
خریداری کتابخانه پیش از سال 1320ش.
صفحه آغازین مجموعه این مهرها دیده می‌شود:
مهر بیضوی: «نجنی بحق محمدشفیع المذنبین».
مهر بیضوی: «هو، اقل العباد محمدحسین» (از تاریخ آن فقط دو عدد 15… خوانده می‌شود).
مهر مستطیل: «لا اله الا الله الملک الحق المبین عبده امامویردی 1145».
مهره چهار گوش: «محمد نبی الله علی ولی الله الواثق بهما شفیع 1074» (این مهر دو بار هم در صفحه 38 کوفته شده است).
مهر مستطیل: «افوض امری الی الله عبده محمدباقر».
مهر کتابخانه مجدالدین نصیری به شماره 551.
در صفحه 18 مهر بیضوی: «یا شفیع المذنبین 106».
يادداشت عمليات: اعداد 15 و 16 نشان می‌دهد نسخه علاوه بر افتادگی از انجام – که فهرست ابتدای نسخه نشانگر آن است – از آغاز نیز برگهای زیادی کسری دارد. البته این افتادگی قدیمی است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 250.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: پاسخ پرسش سلطان محمد خدابنده (703-716ق) درباره حکمت نسخ احکام الهی است. از این پرسش و پاسخ نسخه دیگری یافت نشد.
صحافي شده با: خلاصه المنهاج فی مناسک الحاج/ حسن بن یوسف بن مطهر حلی1023469
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): کلام
محل و شماره بازیابی: 114422

بيانات كتاب [جواب سوال السلطان خدابنده] (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

اللغة

عربي

العنوان

[جواب سوال السلطان خدابنده] (از: حسن بن يوسف بن مطهر حلي (648-726ق))

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :