Search
Search

حاشيه ديباجه الفوائد الفناريه = حاشيه علي جهه الوحده(محمدامين پسر صدرالدين)

نبذة عن كتاب حاشيه ديباجه الفوائد الفناريه = حاشيه علي جهه الوحده(محمدامين پسر صدرالدين)

شماره بازیابی: 3804/3
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-36069‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: حاشیه دیباجه الفوائد الفناریه = حاشیه علی جهه الوحده/ محمدامین پسر صدرالدین
کاتب: عبدالله بن محمد پالوی.
تاریخ کتابت: 1154-1153ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 189 – 218.
قطع: ‮خشتی. ‭16‬*‭21‬سم. ‭218‬ص. ‭13‬ و ‭23‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله ان احسن ما یفتتح به المنطق والکلام حمدالله الواحد و بعد فهذه تحقیقات شریفه… علقتها علی المبحث المتداول بین المحصلین الموسوم بجهه الوحده… ضاما الیها ماسمعته من استادنا المحقق… بل عامه ما اوردناه من فوائد… .
2… و عزائمهم متقاصره حامدا لله و مصلیا علی رسول الله و آله اجمعین قد وقع الفراغ من النسخه… المسماه محمدامین علی جهه وحده الشرح الفناری… علی ید العبد المذنب… عبدالله بن محمد پالوی… فی سنه ثلاث و خمسین و مائه و الف 1153.
نوع کاغذ:فرنگی آهار مهره شده.
تزئینات جلد:تیماج مشکی یک لا.
نک: فهرست دارالکتب قاهره، (چ 1924) 1/ 231 – 232 و 239.
ظاهرا سبب این که «جهه وحده» به جای نام این تعلیقات به کار رفته آن است که محور سخن در تمام کتاب بحث درباره جهت وحده بین مسائل متفرقه علوم و به عباره دیگر جامع بین موضوعات مسائل که در اصطلاح علماء موضوع هر علم است و به دلیل اهمیتی که بحث از موضوع علم و به عبارت دیگر: تشخیص جهه وحده بین مسائل علم دارد، دیباجه فناوری بر شرح ایساغوجی که تحققی در این باب دارد، مورد توجه علماء قرار گرفته و شروح و تعلیقات بر آن نگاشته‌اند و از آن جمله: یکی شرح شیخ عمر افندی عطار بنام فرائد فوائد و جواهر قلائد فی مسئله جهه الوحده (طبع دمشق در 1301ق) و دیگر شرح خطبه فوائد فناریه در فهرست دارالکتب قاهره با عنوان: خطبه الفوائد الفناریه فی ثلاث ورقات و نیز: رساله علی دیباچه قول احمد تالیف محمود افندی به نوشته فهرست دارالکتب شیخ عمر افندی مولف فرائد فوائد، خود نیز رساله‌ای جداگانه در «مسئله جهه الوحده» دارد که سال 1301ق در دمشق چاپ شده و گویا این همان شرح دیباجه فناری است.
مولف رساله حاضر در دیباچه می‌گوید: «بیشتر یا تمام فوائد این رساله از افادات استاد است» و در پایان دیباجه می‌گوید: «قال ابونا و استادنا صدرالمحققین لا زال کاسمه صدرا للفحول مادام العقول» در حاشیه در توضیح این سطر آمده «استادنا المدقق مولانا عبدالرحیم» در حواشی این رساله گذشته از تعلیقات مولف با نشان «منه» یا «تقریر المولف» یا «محمدامین» حاشیه‌هایی با این نشان‌ها نیز دیده می‌شود:
«ترشیح، برهان، طالبی، محیی‌الدین، عبدالهادی افندی، اسحاق زنجانی، عماد، خلخالی، مولانا عبدالرحیم، میرزا جان، حقیر عبدالله (ظاهرا کاتب نسخه است) و قطب‌الدین».
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:کاتب رساله آخر را با قلم دیگر و ریزتر و با شیوه دیگر نوشته.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1پشت برگ اول دفتر تملک و مهری است سیاه شده و بر پشت برگ آخر نسخه‌ای است برای ساختن مرکب سیاه.
يادداشت عمليات: کنار چند برگ اول وصالی شده.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 4842-4843.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: این تعلیقات متعلق است به تمام دیباجه الفوائد الفناریه نه تنها جمله «جهه الوحده» که در اوائل دیباجه است: «اعلم ان من حق کل طالب کثر تضبطها جهه وحده ان یعرفها بتلک الجهه». اما در زبان طلاب علم با عنوان «حاشیه علی جهه الوحده» شهرت یافته بوده است.
صحافي شده با: حاشیه الفوائد الفناریه = حاشیه قول احمد بن خضر بر الفوائد الفناریه/ شمس‌الدین محمد بن حمزه فناری502581
تاريخ: 20140301
محل و شماره بازیابی: 125803

بيانات كتاب حاشيه ديباجه الفوائد الفناريه = حاشيه علي جهه الوحده(محمدامين پسر صدرالدين)

اللغة

عربي

العنوان

حاشيه ديباجه الفوائد الفناريه = حاشيه علي جهه الوحده(محمدامين پسر صدرالدين)

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :