اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
حاشيه ديباجه شرح المطالع (از: جلالالدين محمد بن اسعد دواني (908ق)) |
شماره بازیابی: 15715
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR 10-13035
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: حاشیه دیباجه شرح المطالع [ نسخه خطی]/ از: جلالالدین محمد بن اسعد دوانی (908ق)
کاتب: : کاتب: عنایتالله بن معینالدین فیروزآبادی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: 1020ق.
قطع: ؛10/5*18سم. 64گ. 12س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1قوله الفیاض الوهاب من فاض الماء اعلم ان الفیاض ههنا منقول عن معناه اللغوی و هو الکثیر کثره مخصوصه بالماء.
2قال الشارح آخر ما ینحل الیه تلک المقاصد ای آخر ما ینتهی الیه توقف مجموع تلک المقاصد لا آخر ما یتوقف کل واحد منها علیه فتامل. الحمدلله الواهب العقل و مفیض النفس علی ما وفقنا لاتمام هذا الکتاب المستطاب و الصلوه علی من اوتی الحکمه و فصل الخطاب و آله الواصلین الی الحق فی کل باب.
تزئینات متن:عناوین و نشانیها شنگرف.
رکابه نویسی:دارد.
تزئینات جلد:تیماج فرنگی قهوهای.
ماخذ فهرست: جلد 44، صفحه 18.
مالک قبلی نسخه مرحوم لطفعلی دانش نصیری این نسخه را چنین معرفی کرده است: «حاشیه الجلال الدوانی علی حواشی الشریف الجرجانی علی شرح مطالع الانوار للقطب الرازی».
آقای اشکوری در التراث العربی، 2/ 143 از این کتاب به عنوان تنویر المطالع و تبصیر المطالع نام برده و آنرا حاشیه جدیده دوانی در رد بر حاشیه میر صدرالدین دشتکی بر شرح مطالع قطب رازی دانسته است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2حواشی به نشانی «جم رحمه الله» و «داود» و «ف د» و «ع ا ه» و «صدر».
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: در اول نسخه تملک لطفعلی بن محمدکاظم نصیری در ذی حجه 1322ق.
يادداشت عمليات: به نسخه رطوبت رسیده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نسخه دیگری از این حاشیه به ش 10059 رساله هشتم مجموعه در کتابخانه مجلس موجود است که در مجلس، 32/ 80 محشی ناشناس مانده است.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: حاشیهای است با عناوین «قوله-قوله» بر دیباچه لوامع الاسرار قطبالدین رازی که آن شرحی است بر قسم منطق مطالع الانوار سراجالدین ارموی.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): منطق
تاريخ: 20110628
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
حاشيه ديباجه شرح المطالع (از: جلالالدين محمد بن اسعد دواني (908ق)) |