حاشيه رياض المسائل (از: سيد محمدصادق بن سيد مهدي حسيني سنگلجي)

شماره بازیابی: 950ط
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-4525‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: حاشیه ریاض المسائل [ نسخه خطی]/ از: سید محمدصادق بن سید مهدی حسینی سنگلجی
کاتب: : کاتب: سید محمدصادق حسینی سنگلجی (مولف کتاب)
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن 13ق.
قطع: ؛‏‫15/5*21/5سم. 78گ. 23س.‬
يادداشتهاي کلي: برای شرح حال این خاندان به مقدمه همین جلد رجوع شود.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الطهاره و هی فی اللغه بمعنی النزهه و النظافه و فی اصطلاح الشرع و المتشرعه اسم للوضوء و الغسل… و خرج بهذا القید ما لا یکون… .
2… من النص و یحتمل ضعیفا اعتبارها بالاضافه الی الماء فتامل.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای فرسوده.
نوع کاغذ:فرنگی.
نک: الکرام البرره، 2/ 647؛ ذریعه، 6/ 165.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: صاحب جواهر و شیخ حسن کاشف الغطاء این کتاب را دیده و بر آن تقریظ نوشته و مقام علمی او را گواهی کرده‌اند. این تقریظ‌ها به خط ایشان در آغاز این نسخه موجود است. وی نوه دختری سید محمد مجاهد طباطبایی است و از او با عنوان «جدی الطباطبایی» یاد می‌کند. از جمله اساتید او می‌توان صاحب فصول و صاحب جواهر را نام برد و از دیگر آثار وی حاشیه‌ای است بر فصول که صاحب ذریعه از آن یاد کرده ا ست و در همین مجموعه اهدائي مشتمل بر چند جلد موجود است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1پشت برگ اضافی آغاز، فهرست کتاب‌های شخصی نویسنده است به خط ایشان که نزد عالمانی با اسامی زیر به امانت داشته است: آخوند ملا قاسم رشتی، آخوند ملا باقر خراسانی، ملا عباس مازندرانی، میرزا علی همدانی، آخوند کرهرودی، ملا باقر جندقی، ملا علی نوری، آقا محمد داماد، آخوند ملا کهکی، آقا شیخ علی پسر مرحوم حاجی، ملا هادی طالقانی، شیخ محمدتقی دزفولی، ملا حسن علی درجزینی. صفحه ش 3 تقریظ و اجازه صاحب جواهر به مولف و صفحه ش 4 تقریظ و اجازه شیخ حسن کاشف الغطاء به مولف را در بر دارد. صفحه ش 5 مشتمل بر یادداشتی است از سید محمدصادق طباطبایی مورخ 15 رمضان 1348ق مطابق 25 اسفند 1308ش شامل توضیحاتی در باب کتاب و نویسنده و نیز درباره کتابخانه خانوادگی سنگلجی، وی در پایان اظهار امیدواری می‌کند که آن را به کتابخانه عمومی تبدیل کند. وی فرزند سید محمد طباطبایی سنگلجی و رئیس مجلس شورای ملی در دوره 14 بوده و در همین دوره مجموعه عظیم طباطبایی را به کتابخانه مجلس اهدا کرد. برای ملاحظه تقریظات و یادداشت نامبرده به مقدمه همین مجلد مراجعه شود. در نسخه علائم اصلاح به قلم مصنف دیده می‌شود. بر پشت برگ اضافی پایان، نیز سیاهه کتاب‌های امانی مصنف دیده می‌شود.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/24، صفحه 82 – 83.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: شرح یا حاشیه‌ای است بر کتاب الطهاره ریاض المسائل سید علی طباطبایی (د: 1234ق) تا باب منضوحات البئر.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فقه

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

حاشيه رياض المسائل (از: سيد محمدصادق بن سيد مهدي حسيني سنگلجي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “حاشيه رياض المسائل (از: سيد محمدصادق بن سيد مهدي حسيني سنگلجي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *