خلاصه نسیم ربیع (از: اعتبار خان)

شماره بازیابی: 9643
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‫10-4822
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: خلاصه نسیم ربیع [ نسخه خطی]/ از: اعتبار خان
تاریخ کتابت: تاریخ کتابت: از قرن 11ق.
نام خاص و کميت اثر: گ 2پ – 142پ
قطع: ؛14*22 سم. 165گ. 16س.
يادداشتهاي کلي: مولف، اثر را به سلطان محمدقلی قطب شاه تقدیم نموده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1… از مقدم لاله و سمن گلشن سازد و بعد دور بیپایان بروضه معطر مطهر مقدس سید انبیا و سرور اولیا خلاصه موجودات زبده کاینات… اما بعد بر رای عالم آرای ارباب فطنت و فطرت…
2… که مس بدن مبارک تو کنم و ترا بحل کردم باشد این جسد.
در برگ 21 نسخه حاضر به نام مترجم تصریح شده است: «مترجم کتاب محمد بن احمد سمرقندی صوفی تاب‌الله علیه سالی که شرف زیارت کعبه معظمه یافته بود…».
به جهت افتادگی طرفین و میانه نسخه اطلاعات بیشتری به دست نیامد و در منابع و فهارس نیز سرنخی از ترجمه و این تلخیص و مترجم و گزین‌کننده نیافتم. [در فهرست مختصر مجلس، ص 336 این کتاب به عنوان خلاصه از «نسیم السحر» قطب‌الدین محمد لاهیجی اشکوری معرفی شده است].
تزئینات متن:عناوین و نشانی‌ها در رساله یکم به شنگرف.
رکابه نویسی:دارد
تزئینات جلد:تیماج مشکی.
باید دانست که «نسیم ربیع» نام ترجمه «ربیع‌الابرار» است که دو نسخه از آن در نشریه نسخه‌های خطی، 9/ 105 و 5/ 491 معرفی شده است.
نک: مجلس، ش 7303.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف این اثر، در مقدمه خود را اعتبارخان معرفی کرده و می‌گوید آن را از ترجمه نسیم ربیع گزیده است. وی «نسیم ربیع» را از شیخ ابوالقاسم زمخشری دانسته که در زمان شاه شجاع تالیف کرده و عزیزی آن را به فارسی ترجمه کرده که چون مشتمل بر اطناب و تطویل بود به تلخیص آن اقدام کرده است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2در حاشیه تصحیح شده.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: در برگ 143پ تملک محمدباقر در 1258ق. دیده می‌شود.
يادداشت عمليات: این نسخه آغاز و انجام افتاده دارد و از طرفین و میانه نسخه نیز افتادگی دارد به این شکل که اندکی از مقدمه نسخه افتاده و از آخر نیز تا فصل هشتادم در نسخه موجود است و در میانه نیز از فصل 30 تا 50 را فاقد است. به نسخه رطوبت رسیده.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: عناوین برخی از فصل‌ها: فصل اول: فی الاوقات و ذکر الدنیا و الآخره، فصل دوم: فی السماء و الکواکب و ذکر العرش و الکرسی، فصل سوم: فی السحاب و المطر و الثلج و الرعد و البرق، فصل چهارم: فی الریح و النسیم و الحر و البرد و الظل، فصل پنجم: فی النار و احوالها و انواعها و ذکر نار جهنم و اهوالها، فصل دهم، فی الملائکه و الجن و الانس و ذکر الامم و الانبیاء من العرب و العجم، فصل پانزدهم: فی تبدل الاحوال و الفتن و عزل الولاه، فصل بیستم:پ فی الجنایات و العفو و العقاب و العذز و التوبه، فصل بیست و پنجم: فی العادات الحسنه و القبیحه، فصل سی‌ام: فی الروایح و الطیب و التطیب، فصل سی و پنجم: فی الشوق و الحنین الی الاوطان و الاهل و الاحبه، فصل چهلم: فی الاصوات و الالحان و تحریمه، فصل چهل و پنجم: فی الطمع و الرجاء و التمنی و الحرص و الوعد و تجاره، فصل پنجاهم: فی العبد و الاماء…، فصل پنجاه پنجم: فی العجایب و النوادر، فصل شصتم: فی العلم و الادب و الحکمه و الکتاب، فصل شصت و پنجم: فی الفال و الرقی و السحور و العین و اللغز، فصل هفتادم: فی ذکر القضاه و الشهود و الدیون، فصل هفتاد و پنجم: فی اللباس و الحلی و المفارش و الوساید، فصل هشتادم: فی الموت و ما یتصل به من التعزیه و المرثیه، فصل هشتاد و یکم: فی الملک و السلطان و الاماره و البیعه و الخلافه.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 31، صفحه 28-30.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: گزیده «ربیع‌الابرار و نصوص الاخبار» جارالله زمخشری (538ق.) است. در 81 فصل در روایات و حکایات در موضوعات مختلف. در این کتاب از امامان شیعی روایت‌هایی نقل شده و از اشعار فارسی استفاده شده است.
صحافي شده در اين جلد: منشئات/ میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام بن میرزا بزرگ عیسی ثنایی فراهانی، گ 144پ – 165پ.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): اخبار
تاريخ: 20150707
نام فایل انتقال داده شده:
محل و شماره بازیابی: 186102

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

خلاصه نسیم ربیع (از: اعتبار خان)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “خلاصه نسیم ربیع (از: اعتبار خان)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *