ذكري الشيعه في احكام الشريعه (از: ابوعبدالله شمس‌الدين محمد بن مكي نبطي عاملي جزيني جبعي مشهور به «شهيد اول»)

شماره بازیابی: 454ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3688‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: ذکری الشیعه فی احکام الشریعه [ نسخه خطی]/ از: ابوعبدالله شمس‌الدین محمد بن مکی نبطی عاملی جزینی جبعی مشهور به «شهید اول»
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: اواخر سده‌ی 12 یا اوایل سده‌ی 13ق.
نام خاص و کميت اثر: 211 برگ، 29 سطر
قطع:
؛22/5*15سم
؛وزیری کوچک.
يادداشتهاي کلي: باید افزود که این اثر گرانسنگ نخستین بار در سال 1271 – 1272ق در تهران به صورت سنگی منتشر شده است که بعدها از سوی مکتبه بصیرتی در قم افست گردیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«بسمله، الحمدلله الذی شرع الاسلام فسهل للواردین و اوضح اعلامه للمرتادین … اما بعد فهذا کتاب … اوردت فیه ما صدر عن سید المرسلین بواسطه خلفاء المعصومین مما دل علیه الکتاب المبین و اجماع المطهرین و الحدیث المشهور و الدلیل الماثور تجدید المعاهد المعلوم و تاکید المعاقد المرسوم … و تنظیمه مقدمه و اقطاب اربعه؛ اما المقدمه ففیها اشارات سبع: الاول الفقه لغه الفهم و هو العلم او جوده الذهن …».
2«… فیکون انتفاء الزاید بطریق الاولی؛ تمت بعون الله تعالی و هو حسبی و نعم المولی و لیکن هذا آخر المجلد الاول من کتاب ذکری الشیعه و یتلوه ان شاءالله من المجلد الثانی کتاب الزکوه؛ فرغ من یوم الثلثا، الاربع یقینا من صفر ختم بالخیر سنه … سبعین و سبع مائه و الحمدلله رب العالمین و الصلوه علی افضل المرسلین محمد و عترته الطاهرین اجمعین».
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز؛ اندازه متن: 5/16*10سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی نازک نخودی آهار مهره شده.
تزئینات جلد:ساغری مشکی، مجدول، ضربی با ترنج و سرترنج.
1در آغاز نسخه، سیاهه‌ای (فهرست مخطوط مختصر) حاوی نام 26 کتاب مربوط به «احمد بن محمدعلی» آمده است. در انجام روی برگی چند فرع فقهی درباره‌ی برخی محاسبات نوشته شده است. در انجام چند یادداشت و نیز بیتی به فارسی آمده است: دل بی‌غم درین عالم نباشد اگر باشد بنی آدم نباشد.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است.
يادداشت عمليات: هشت برگ آغازین نسخه به عمد یا سهو بر اثر رطوبت برخی کلمات آن محو شده است!
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: عناوین اقطاب چهارگانه‌ی این اثر فقهی ارزشمند، چنین است: القطب الاول: فی العبادات، القطب الثانی: فی العقود، القطب الثالث: فی الایقاعات، القطب الرابع: فی السیاسات.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 209 – 211.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: کتاب فقهی مشهوری با دیدگاه شیعی (امامیه اثنی عشری) است که در سال 784ق در یک مقدمه و 4 قطب و مقدمه نیز در 7 اشاره و هر قطب در چند مطلب، مبحث، مسئله، باب، فصل و … تنظیم گردیده است. باید افزود که از این اثر در این کتابخانه نسخه‌های متعددی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نسخه‌های جدید به شماره‌های «137ط» و «16354» اشاره نمود؛ نیز از ذکری شهید ده‌ها نسخه در کتابخانه‌های داخلی و خارجی موجود است که از سوی پژوهشگر توانا آقای مختاری در الشهید الاول و حیاته و آثاره، دانشمند محقق دکتر مدرسی طباطبایی در مقدمه‌ای بر فقه شیعه، کتابشناس تلاشگر علیرضا قره‌بلوط و همچنین در پژوهش بزرگ موسسه‌ی آل‌البیت (ع) در اردن با عنوان الفهرس الشامل للتراث العربی الاسلامی المخطوط: الفقه و اصوله و جز آن‌ها به تفصیل گزارش گردیده است.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فقه شیعه (امامیه)
محل و شماره بازیابی: 1210838

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

ذكري الشيعه في احكام الشريعه (از: ابوعبدالله شمس‌الدين محمد بن مكي نبطي عاملي جزيني جبعي مشهور به «شهيد اول»)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “ذكري الشيعه في احكام الشريعه (از: ابوعبدالله شمس‌الدين محمد بن مكي نبطي عاملي جزيني جبعي مشهور به «شهيد اول»)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *