Search
Search

رساله توحيد و اثبات واجب(سيد حسين مجتهد كركي)

نبذة عن كتاب رساله توحيد و اثبات واجب(سيد حسين مجتهد كركي)

شماره بازیابی: 3988/6
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-36544‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: رساله توحید و اثبات واجب/ سید حسین مجتهد کرکی
تاریخ کتابت: قرن 11ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 445 – 561.
قطع: ‮وزیری. ‭16/5‬*‭27‬سم. ‭625‬ص. ‭31‬س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:یا واحد اتقدست وحدانیته ان یکون شریعه لکل وارد… و وفقنا فیما تصدینا له من ازاحه التعقید عن ادله التوحید… و تحریر السدید من براهین التوحید حیث اتفق ان ملجاء ارباب الدین و الدول ملاذ اصحاب الابهه النواب النامی السامی لا زال منقلبا تحت اجنحه الدوله السلطانیه… انعم بالتشریف الی زاویتنا… فاجریت فی خدمته بعض الکلام من فنون الحکمه… فتلقاها بالنقض و الابرام و کان قد استقر فی خاطره الشریف… ان الدلیل العقلی لایفی بذلک المرام فاحببت ان اجرد نبذه من عرائس الدلائل و اشرح شرذمه من نفاس العقائل الداله علی هذا المطلب… .
انجام:… جف القلم من تسویدها فی اوائل جمادی الثانیه مفتتح حلول الشمس فی اشرف منازلها، من شهور السادسه فی آحاد السابعه من عشرات العاشره من المات من الهجره النبویه علی من انتسبت الیه اشرف سلام و تحیه.
تزئینات متن:عناوین شنگرف.
نوع کاغذ:اصفهانی آهار مهره دارد.
تزئینات جلد:تیماجی قرمز با عطف دامن.
1این کتاب از کتب جنت مکان آقا میرزا عبدالوهاب آقازاده انتقال یافت به مرحوم حاجی میرزا مهدی آقازاده آن مرحوم و از آن مرحوم به جهت طلب مرحوم حاج محمدجعفر واگذار به شریعتمدار آقای آقا سید عبدالله شده است و از سرکار معظم له ابتیاعا با بعضی کتب دیگر به این احقر انتقال یافته است بر همین برگ به نام کتاب «الطهماسیه فی احوال الائمه» قید شده اما در این مجموعه رساله‌ای با این نام وجود ندارد.
ماخذ فهرست: مجلد ششم، صفحه 5060.
سید حسین در فلسفه به روش مشاء نظر دارد و مسلک اشراق را خطابی و ظلمانی… می‌خواند و در پایان فصل اول می‌گوید: و مع ما استقصینا فانما اتینا بقلیل من کثیر لمحه من سبحات الجلال و نفحه من لمعات الجمال… کل ذلک علی طریقه المشائیین و لا لا شراقیین برازخ جسمانیه و غواش ظلمانیه یعدونها من الانوار الشعشعانیه و جلها خطابیات لیست باقناعیات و الحق انها طور وراء طور العقل در همین فصل اول از شبهه ابن کمونه و راه حل آن یاد کرده است. و در فصل 3 الطریق القرآنی و المنهج الفرقانی بر دوانی که ادله عقلی توحید را کافی ندانسته و تنها مستند اثبات توحید را ادله نقلی می‌داند، اعتراض می‌کند: «ان ما ذکره بعض… الدوانی و الاقاصی ممن اخذهم الشیطان بالاقدام و النواصی الناکبین عن الصراط… ممن قدح فی الادله العقلیه فی التوحید و التجا الی الطرق النقلیه الغیر الوافیه علی شفاجرف هار من الشرک».
وضعیت استنساخ نسخه: در پایان رساله ش 3 (تعیین مقتل عمر) رقم محمدحسین حسینی تفرشی و تاریخ 1058ق دیده می‌شود و در ذیل رساله توحید (ش6) رقم عبدالله بن حسن گوهرزی دامغانی و تاریخ 1039ق نیز تاریخ کتابت رساله ش1 دفع المناواه 1044ق است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ با چند قلم.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بر یک برگ اضافی اول نسخه، فهرست رسائل مندرج در این مجموعه و نیز یادداشتی است درباره مولف.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: پشت برگ اول تملکی است از محمدباقر بن محمدتقی گویا به خط مجلسی و از ابن زین‌العابدین با مهر محمدصادق الحسینی و این یادداشت از محمدعلی کلباسی مورخ 1317ق.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: ذریعه، 4/ 478؛ اعیان الشیعه، 25/ 285؛ ریاض العلماء (ترجمه مولف).
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: یکی از مبسوط‌ترین و کامل‌ترین مولفات است در توحید و اثبات واجب و براهین آن، مولف در اثبات توحید، پنج مسلک یاد می‌کند و در هر مسلک با چندین نهج و صورت به استدلال می‌پردازد در یک مقدمه، پنج فصل و خاتمه، سید حسین کرکی این کتاب را برای سام میرزا پسر شاه تهماسب که برای فرا گرفتن درس به حجره او می‌آمده نوشته و در مقدمه از سام میرزا و شاه تهماسب یاد می‌کند.
صحافي شده با: دفع المناواه عن التفضیل و المساواه/ سید حسین بن ضیاءالدین ابوتراب حسن موسوی کرکی502948
تاريخ: 20141101
محل و شماره بازیابی: 116266

بيانات كتاب رساله توحيد و اثبات واجب(سيد حسين مجتهد كركي)

اللغة

عربي

العنوان

رساله توحيد و اثبات واجب(سيد حسين مجتهد كركي)

,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :