رساله در خير بودن وجود (از: خواجه نصيرالدين طوسي.)

شماره بازیابی: ‭2938/21‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-30153‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: رساله در خیر بودن وجود [نسخه خطی]/ از: خواجه نصیرالدین طوسی.
نام خاص و کميت اثر: ص 144-148.
قطع: رقعی. 12*19سم. 179ص. 20س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1(پس از عنوان): (بسمله) الحکماء اعطونا ان الوجود خیریه و کمال الوجود خیریه الوجود و ان الشر لاذات له بل هو عدم جوهر او عدم صلاح… ثم ربما یقول الانسان لیتنی لم اوجد حتی ان افضل الانبیاء علیه السلام یوثر عنه انه قال لیت رب محمد لم یخلق محمدا و ایه قوه للانسان یحمل علی هذا التمنی اما العقل فقد فهل انه لایبعث علی ما یعنی… الجواب عنه اقول ان ما نقله عن الحکماء فهو کما قاله و ینبغی ان یفهم منه ان الخیر کان منقسما کالوجود الی ما هو خیر لذاته… .
2… اذ لولا ذلک لما اقتضت الحکمه الالهیه وجوده کذالک فهذا ما حضرنی فی هذه المسئله و الله تعالی ولی التوفیق.
تزئینات متن:عناوین و عبارات- یا اشعار تازی در سراسر دفتر شنگرف است و به نظر می‌رسد از یک نویسنده است اما با دو قلم تمام صفحات دارای جداول سه خطی با قلم مشکی و قرمز و منطقه به قلم قرمز است.
نوع کاغذ:اصفهانی.
تزئینات جلد:تیماجی مهر قرمز رنگ.
نک: دانشگاه، 3/ 185-186؛ آثار و احوال خواجه، 288.
وضعیت استنساخ نسخه: رساله‌های موجود در دفتر که با قلم نستعلیق است (جز عبارات تازی) نیز از همین ق 11ق. است اما در ذیل هیچیک از آنها رقم کاتب دیده نمی‌شود و رساله اخیر دفتر نیز ناقص است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1این دفتر در دست شاهزاده فاضل قاجار عبدالعلی میرزا پسر حاج فرهاد میرزا که عبدی تخلص داشته، بوده و یادداشت‌های متعددی از او بر برگ‌های اضافی موجود در اول دفتر و بر پشت آخرین برگ دیده می‌شود و او خود فهرست رساله‌های موجود در آن را به طور دقیق با ذکر شماره صفحه نوشته و تنها شماره اخیر را که ناقص بوده در فهرست یاد نکرده. وی در کنار برخی از رساله‌ها نظراتی نیز ابراز داشته و از آن جمله در کنار رساله اشتراک وجود (در فهرست: رساله در تحقیق معنی وجود) از مولی رجبعلی تبریزی، عبدالعلی میرزا مولف را «متکلم هیج ندان» و رساله اشتراک او را «غالبا نامربوط» خوانده است.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
متن يادداشت:
در نخستین برگ دفتر تملک میرزا محمدابراهیم مورخ 1197ق. دیده می‌شود.
مهر بیضی «عبده سید رضی موسوی» مورخ 1190ق. دیده می‌شود.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 3967-3972.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: این رساله در پاسخ سوالی که از مولف درباره این قاعده مسلم فلسفی که «وجود خیر محض است و شرور اعدام‌اند» و اینکه با ثبوت این قاعده چگونه و تحت تاثیر کدام عامل، انسان‌ها گاه آروزی مرگ و نبودن می‌کند. متن سوال در آغاز رساله نقل شده و خواجه در پاسخ، از وجود- و کمال و نقصان در خیر (خیر اضافی نه خیر حقیقی که در وجود واجب منحصر است) و نیز از مراتب شر سخن گفته و در پایان جواب، شکایات معموله در زبان عوام الناس را نیز توجیه کرده است. از این رساله نسخه‌ای در دانشگاه موجود است.
صحافي شده با: حدیقه هلالیه = شرح دعاء رویت هلال از صحیفه سجادیه/ شیخ بهاءالدین محمد عاملی 496606
تاريخ: 20130701
محل و شماره بازیابی: 122520

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

رساله در خير بودن وجود (از: خواجه نصيرالدين طوسي.)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “رساله در خير بودن وجود (از: خواجه نصيرالدين طوسي.)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *