Search
Search

سراج السالکین (علی بن حسین کربلایی (زنده در 1107ق.))

نبذة عن كتاب سراج السالکین (علی بن حسین کربلایی (زنده در 1107ق.))

شماره بازیابی: ‏‫8811/4
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-9355
زبان اثر: Per
عنوان و نام پديدآور: سراج السالکین [ نسخه خطی]/ علی بن حسین کربلایی (زنده در 1107ق.)
تاریخ کتابت: تاریخ کتابت: شعبان 1264ق.
نام خاص و کميت اثر: 65ر – 101پ
قطع: ؛‏‫102، یک برگ، 5/10*5/17سم، 13س، 7*5/13سم.
يادداشتهاي کلي: که به خواهش مریم بیگم دختر شاه صفی نوشته شده است.
در غالب نسخه‌ها تاریخ پایان تالیف 7 جمادی‌الثانی 1097ق نوشته شده اما این تاریخ در نسخه ما اوایل شعبان 1089ق. است.
کامل.
2و این قدرت را که اثبات می‌کنند از برای عهد موثر نباشد دیگر عهد چه اختیاری و چه تفویضی. ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب الیم. ختم الله لمن کان السبب فی تالیف هذه الرساله بالحسنی و لنا و لجمیع المومنین و صلی‌الله علی خیر خلقه محمد و آله الطاهرین و سلم تسلیما کثیرا. قد وقع الفراغ من تالیفها فی اوائل شهر شعبان المعظم من شهور سنه تسع است (کذا) و ثمانین بعد الالف من الهجره.
3و قد تم تحریر هذه الرساله فی الشهور المذکور سنه 1264.
جای نام مولف در نسخه ما سفید مانده است. (برگ 65ر)
تزئینات متن:عناوین و نشانیها شنگرف.
در رساله چهارم تعداد کمی از عناوین با قلم مشکی نوشته شده ولی جای بیشتر آنها در متن خالی مانده و به جایش در حاشیه نوشته شده است.
تزئینات نسخه:عنوان کتابها با مداد سرخ رنگ در آغاز هر کدام نوشته شده است.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی آهار مهره، رساله اول فستقی.
تزئینات جلد:تیماج قهوه‌ای ضربی با ترنج و سر ترنج، جدول‌دار ساده گرهی، یک لا، قطر: 8/1.
بالای بیشتر صفحات حروف «ا م ع» (کوتاه شده کلمات الله، محمد، علی) نوشته شده است.
مقدمه : باید دانست که در انسان دو قوه است علمی و عملی.
فصل: قوه علمی مستقل نیست در معرفت اکثر چیزها .
فصل: تقسیم مردم به اهل ملت و اهل نحلت.
فصل: چگونگی فکر مردم.
فصل: تقسیم اهل شرع به محدثین و متکلمین.
فصل: در اعتقادات امامیه.
فصل: اختلاف اشاعره با امامیه در اعتقادات.
فصل: در اعتقادات معتزله.
فصل: قضا و قدر.
فهرستواره، ج 7، ص 473 و ج 9، ص 342؛ ذریعه، ج 12، ص 157؛ معجم التراث الکلامی، ج 3، ص 526؛ منزوی، ج 2، ص 1190؛ «نسخه خطی سراج السالکین به خط میرزا احمد نیریزی»، حمید فرزام، در فرخنده پیام: یادگارنامه استاد غلامحسین یوسفی، مشهد، دانشگاه مشهد، 1360ش، ص 302-310؛ دانشگاه اصفهان، ج 2، ص 548-550؛ مرعشی، ج 6، ص 25-26 و ج 27، ص 68؛ سپهسالار، ج 5، ص 99؛ نشریه نسخه‌های خطی، ج 11، ص 950؛ تلامذه المجلسی، ص 42-43؛ تراثنا، ش 3، ص 96؛ مرکز احیا، ج 8، ص 269-270 و 285.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الحمدلله الذی شرح صدورنا للاسلام و هدانا لاتباع مله خیر الانام و اجتناب نحل اراء الاقوام. (در بعضی از نسخه‌ها آغاز کتاب متفاوت است و احتمال دارد کتاب دو تحریر داشته باشد. نسخه‌هایی که در آستان قدس، ج 11، ص 371-382؛ هزار و پانصد نسخه خطی، ص 343؛ دانشگاه اصفهان، ج 2، ص 548-550 و ش 15463 آستان قدس معرفی شده‌اند آغازشان چنین است: «الحمدلله الذی رفع منار الهدی دلیلا علیه و نصب اعلام الحق سبیلا الیه فسجان من اوقد مصابیح الانوار فی قلوب العارفین») دو تاریخ تالیف نیز در نسخه‌ها آمده می‌تواند موید دیگری بر این مطلب باشد اما برای اطمینان بیشتر باید این نسخه‌ها را با هم مطابقت داد.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف پیش از این تالیف، کتابی با نام معراج السالکین الی الحق و الیقین به عربی نوشته و در نظر داشته پس از سراج السالکین کتاب دیگری همراه با براهین عقلی و دلایل نقلی به نام جامع البراهین علی الحق الیقین بنویسد. (از دو کتاب دیگر مولف نسخه‌ای به دست نیامد)
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق و شکسته.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1پایان نسخه چند نقل قول از حبیب السیر.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: خریداری کتابخانه پیش از سال 1320ش.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: تنظیم شده در یک مقدمه و چند فصل بدون شماره و خاتمه:
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 27.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در بیان اعتقادات شیعه بدون ذکر دلایل «اعتقادات حقه اهل حق و معتقدات باطله اهل باطل» (منظور مولف از اهل باطل «حکما و صوفیه و معتزله و اشاعره») است.
صحافي شده با: مجموعه961760
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): کلام
تاريخ: 20110718
محل و شماره بازیابی: 121989

بيانات كتاب سراج السالکین (علی بن حسین کربلایی (زنده در 1107ق.))

اللغة

فارسي

العنوان

سراج السالکین (علی بن حسین کربلایی (زنده در 1107ق.))

, ,

شارك مع الأخرین :

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

للتحمیل اضغط هنا

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :