اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
سر القدر (از: ابن سينا حسين بن عبدالله) |
شماره بازیابی: 1961/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-22927
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: سر القدر [نسخه خطی]/ از: ابن سینا حسین بن عبدالله
تاریخ کتابت: ، قرن 11ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 1.
قطع: ؛ 3*13*5/19 سم.22 س.590 ص.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز نسخه: افلاطون ان الجمیع مقصود و مراد و ان ورد به الامر و النهی فی العالم من افعال المکلفین فانما هو ترغیب من کان فی المعلوم انه تحصیل منه…
2…لیتم نظام العالم الاتری…و یختل نظام امور العالم بتولیه المحفل عن القیدین فهذا ما حضرنی فی الجواب عن هذا السئوال و الله اعلم بالصواب.
نوع کاغذ:اصفهانی به رنگهای شکری رنگ.
تزئینات جلد:تیماجی قهوهای صفحات.
نک: مهدوی، ص 9.
الفرق بین القضاء و القدر و المشیه و الاراده/ ابن سینا حسین بن عبدالله، ص 3.
سبب اجابه الدعاء و کیفیه الزیاره و تاثیرها (رساله فی…)/ ابن سینا حسین بن عبدالله، ص 3-4.
دعای استفتاح، ص 6-12.
تشکیک (تحقیق در مسئله…)/ میرزا رفیعا طباطبایی نائینی ( -1082ق)، ص 13-14.
المحاکمات بین شرحی الاشارات/ قطبالدین رازی ( -776ق)، ص 16-589.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق.
صحافی و دسترس پذیر بودن اثر:
يادداشتهاي مربوط به عنوانهاي مرتبط:
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2در پاسخ ابوسعید ابوالخیر.در کنار نسخه ما حاشیهای است متعلق به سخن شیخ الرئیس درباره ثواب و عقاب که «داستان ثواب و عقاب نه چنان است که متکلمان پنداشتهاند، سوختن به آتش، دچار اغلال و حیات و دیگر انواع عذابها کردن شایسته مقام خداوند نیست…» در کنار حاشیه مزبور این حاشیه که دارای نشان «ع ل» است دیده میشود: «علی صاحب هذا الاعتقاد ما علیه لما فیه من المخالفه الظاهره لما علم من الشریعه المقدسه ضروره».(آقا علی حکیم مدرس زنوری که این کتاب را در دست داشت در پاسخ این حاشیه نوشته است: «یشبه ان هذا المحشی کان عامیا فی امثال هذه المسائل و لم یحقق مذهب حمهور المتکلمین فی هذه المسئله او هو منهم اذ الشیخ لم ینفی الثواب و العقاب مطلقا بل نفی ما ظنه المتکلمون فی هذه الباب من انه تعالی فاعل فی امثال ما ذکر و غیرها بالقصد ای باراده متجدده و ان ترتب العقاب و الثواب لعاده الله تعالی کسائر افعاله تعالی علی ظنهم و مقصود الشیخ ان الثواب و العقاب اما مسبب عن الافعال او هما نفس الاعمال کما فی الکلام الالهی من قوله: بما کسبت ایدیهم، هذا ما کنزتم لانفسکم و غیرها من الایات و الشیخ صرح فی کتبه بان المعاد الجسمانی و الاحوال التی یلازمه کلها حق لانه قد اخبر عنها المخبر الصادق (ع) و قوله (ع) برهان علی ذلک و ان لم یکن لنا برهان عقلی علیه و لم ینظر ایضا هذا المحشی الی قول الشیخ فی هذه الرساله ایضا بعد اسطر : «و لان الناس ینبغی ان یکونوا مقیدین باحد القیدین اما بقید الشرع او بقید العقل».و قدم قید الشرع علی قید العقل و لوکان عنده جائزا رد الشرع بالعقل کما زعمه المحشی لم یکن اعتماد الا علی العقل و هذا الکلمات بالنسبه الی مثل الشیخ من اکابر علماء المذهب بل علی المسلم المومن من دون حمل کلامه علی محمل صحیح لا یخلو من شح فی الشرع غفر الله للشیخ و لهذا المحشی ایضا ان کان من اصحابنا رضوان الله علیهم.علی المدرس عفی عنه».
يادداشت عمليات: نسخه از اول افتادگی دارد.(در اول دفتر جای رسالهها و شماره ترتیب آنها تغییر و با شماره ترتیب آنها که در فهرست 5 (چاپ اول) یاد شده تفاوت یافته است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه2678-2680.
صحافي شده در اين جلد: قضاء الله تعالی/ ابن سینا حسین بن عبدالله، ص 2-3.
تاريخ: 20121022
محل و شماره بازیابی: 127801″
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
سر القدر (از: ابن سينا حسين بن عبدالله) |