اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
شرح اثبات العقل الكل (شارح: جلال الدين محمدبن اسعد دواني) |
شماره بازیابی: 1805/59
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-24009
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: شرح اثبات العقل الکل [نسخه خطی]/ شارح: جلال الدین محمدبن اسعد دوانی
نام خاص و کميت اثر: ص 365-368.
قطع: ؛ رحلی. 21*34 سم. 606ص. (بدون احتساب سه صفحه آغاز نسخه) 25س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1(بسمله) بعد حمدالله مبدع الحقایق و الصلوهو السلام علی … لما اتفق لی مطالعه الرساله التی اخترعها افضل المحققین و اکمل المتبحرین الخواجه … فی «اثبات الجوهر المفارق» المسمی بالعقل الکل … التزمت ایراد لفظه تلک الرساله ممزوجا بما سنح لنا من الزواید تکثیرا للفوائد و تیسیرا للفواید و هو ولی التوفیق. قال انا نشک فی کون الاحکام الیقینه … .
2اذا خطر ببال فلا یکون فی مثل المعقولات ایضا بالعقل هذا ما سنح لی من الکلام علی هذه الرساله اثناء بالعقل الملاحظه من غیر تفرغ تام ولی فی تحقیق نفس الامر کلام بعید الغور٬ ارجو من عنایه الله و حسن توفیقه تیسیر تحقیقه٬ انه خیر من ایمان و هو المستعان و علیه التکلان.
تزئینات متن:عناوین با جوهر قرمز و متن کتاب با جوهر مشکی است.
نوع کاغذ:فرنگی سفید.
تزئینات جلد:تیماجی قرمز ضربی که در وسط آن ترنجی کوبیدهاند.
1در آغاز نسخه روی 3 صفحه فهرست رسالههای موجود در نسخه با جدولهایی به خط قرمز نوشته شده و شماره رسالهها را تا 140 نشان داده ولی با مراجعه معلوم میگردد از این تعداد تنها بخشی رساله و بقیه فقراتی است برگزیده از کتب و رسائل دانشمندان و یا کتب احادیث و تفاسیر از جمله متفرقاتی در صفحات 587-578-555 و 540.
نک: مجلس 3/ 1717و 2/ 1823.
نک: ذریعه 1/ 98 و 13/ 58؛ دانشگاه 4/ 776؛ احوال و آثار خواجه٬ مدرس رضوی ص 263-264؛ آستان قدس 4/ ش 809-815؛ فاضلیه 1/ 21.
وضعیت استنساخ نسخه: تاریخ کتابت: 1079ق (در ص 290، 295، 299، 316، 320، 293، 333)، 1081ق. (در ص 347، 355، 363، 365) 1281ق. (در ص 350)٬ 1181 (در ص 256)٬ 1205 (ص 15)٬ 1080 (540، 555) ثبت شده است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1دفتری است نونویس که همه رسالههای آن با خط یک کاتب و بسیار پاکیزه نوشته شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2406.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: اثبات العقل از خواجه نصیر الدین طوسی و شرح آن از دوانی. اثبات العقل خواجه به نامهای اثبات جوهر مفارق٬ رساله نصیریه٬ برهان وجود٬ برهان وجود جوهر مجرد که عقل کل نامند نیز خوانده میشود. صاحب ذریعه آن را به عنوان شرح اثبات الجوهر المفارق شناسانده. در نسخه ش 3/ 611 مجلس به نام «رساله در تفسیر قول علماء فی نفس الامر» معرفی گردیده و در نسخه ش 8/ 644 مجلی به نام «اثبات جوهر مفارق» و «عقل کل» و دوانی خود در دیباچه از این رساله چنین یاد کرده «رساله فی اثبات الجوهر الفاق المسمی بالعقل الکل».
صحافي شده با: غنیه الانام فی معرفه الساعات و الایام/ مولی محسن فیض کاشانی ( – 1091ق.)1034598
تاريخ: 20120905
محل و شماره بازیابی: 139601
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
شرح اثبات العقل الكل (شارح: جلال الدين محمدبن اسعد دواني) |