شرح توحيد (كتاب توحيد از: قطبالدين عبدالكريم بن ابراهيم گيلاني قادري (-820ق.)/ شرح از: علي نقي بن احمد بن زينالدين احسائي.)
شماره بازیابی: 3308/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-30924
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: شرح توحید [نسخه خطی]/ کتاب توحید از: قطبالدین عبدالکریم بن ابراهیم گیلانی قادری ( -820ق.)/ شرح از: علی نقی بن احمد بن زینالدین احسائی.
کاتب: محمدعلی بن محمدمهدی حسینی بیدگلی کاشانی.
تاریخ کتابت: 1248ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 1-100.
قطع: خشتی. 16*22سم. 231ص. 14 و 15س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز رساله گیلانی: بسمله، حمد الله بصفاته توحیده بذاته فهو الواحد لاعن توحید و المحمود قبل الحمد و التحمید… .
آغاز شرح بسمله: الحمد لله رب العالمین الذی جل عن التشاکل و التشابه… و اشکره بما بدی و الصلوه و السلام علی عبده و رسوله… و بعد فیقول العبد علی نقی بن احمد بن زینالدین انه لما وقع نظری الفاتر علی رساله… .
2… و ایاک من الخطاء و الزلل و هذا آخر ما اردته فی شرح توحید عبدالکریم بن ابراهیم الجیلانی وقع الفراغ من هذا الشرح علی ید مولفه علی نقی بن احمد زینالدین الهجری ضحی یوم الجمعه آخر جمادی الاخر.
3تمت علی ید اقل الطلاب… محمدعلی بن محمدمهدی الحسینی البیدگلی الکاشانی تجاوز الله عن سیآته سنه 1248.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:گالینگور.
نک: بروکلمان ذیل، 2/ 283-284؛ معجم المولفین، 5/ 313؛ هدیه العارفین، 1/ 610.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: شارح علی نقی بن احمد بن زینالدین احسائی، (فرزند شیخ احمد احسائی در مولفات قطبالدین عبدالکریم کتابی به نام کنز المکتوم فی اسرار التوحید المجهول المعلوم یاد شده و ممکن است همین کتاب باشد. علی نقی (یا علی) احسائی که رساله او در اخلاق سال 1217ق. چاپ شده این شرح را در رد عقاید صوفیه نگاشته وی در ضمن این شرح حدیث صابی را کاملا شرح کرده.
وضعیت استنساخ نسخه: این ش دفتر به خط نسخ است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ و شکسته نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 4293-4294.
صحافي شده در اين جلد: شرح توحید صدوق/ قاضی سعید قمی ( -1103ق.)، ص 101-231.
تاريخ: 20130709
محل و شماره بازیابی: 174174
بيانات الكتاب
اللغة | عربي |
---|---|
العنوان | شرح توحيد (كتاب توحيد از: قطبالدين عبدالكريم بن ابراهيم گيلاني قادري (-820ق.)/ شرح از: علي نقي بن احمد بن زينالدين احسائي.) |
المراجعات
لا توجد مراجعات بعد.