شفاء(از: ابن سينا حسين بن عبدالله)

شماره بازیابی: 1909
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-22382
زبان اثر: عربي
سر شناسه: ابن سینا، حسین بن عبدالله،370 -428ق
عنوان و نام پديدآور: شفاء/ از: ابن سینا حسین بن عبدالله
کاتب: : عبدالجلیل بن عبدالرحیم قرشی
تاریخ کتابت: ، 1025ق.
قطع: ؛ رقعی. 5/ 10*19 سم. 310ص. 20س.
وضعیت استنساخ نسخه: تصحیح شده و کاتب نسخه خود آن را مقابله و تصحیح و نسخه بدل‌ها را نیز ثابت کرده و فقراتی گویا از میرداماد (که در آن وقت زنده بوده) با نشان «م ح ق دام ظله العالی» در کنار برخی صفحات نسخه آورده. حاشیه‌های بسیاری نیز بدون نشان نوشته.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق زیبا و ریز.
تزئینات متن:عنوان‌ها (فصل‌ها و صفحه‌ها) به شنگرف است.
نوع کاغذ:شکری رنگ ضخیم.
تزئینات جلد:تیماجی مشکی.
1در این نسخه فهرست فصل‌های هر یک از مقاله‌ها در آغاز آن مقاله شده و فهرست نخستین مقاله در آغاز نسخه بدین‌گونه است: « (بسمله) المقاله الاولی من الفن الخامس من الجمله الاولی…و هی اثنی عشر فصلا فصلا فی الدلاله علی الغرض من هذا الفن فصل 2 فی مرتبه کتاب البرهان فصل 3 فی ان کل تعلیم و تعلم فبعلم قد سبق…فصل 12 فی مبدء البرهان…».
2این نسخه را مرحوم ملا علی نوری نیز دیده و چند فقره حاشیه بر آن نوشته (با نشان فقیر نوری).
صحافی و دسترس پذیر بودن اثر: ‏
يادداشتهاي مربوط به عنوانهاي مرتبط: ‏
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بر پشت آخرین برگ نسخه، قسمت اول گواهی قرائت و شاید اجازه روایتی است برای عبدالجلیل کاتب نسخه و جای تاسف که دنباله آن در نسخه نیست. نوشته مزبور چنین است: «(بسمله) الحمد لمن نوراکرم الاعیان و افضل الاکوان العبر عنه بعین العیان و امجد مافی حیطه الزمان الذی هو نوع الانسان بسطوع شروق البرهان عن افق الجنان سیما نبیه المبعوث الی الانس و الجان المتفضل علی سایر مقولات علام الامکان المتنزین سماء مجده بیرون الهدایه و الایقان…علیهم صلوات الملک المنان…فاعلموا ایها الاخوان و جعده اهل العرفان الذین تهب علی زوار عقولهم نسمات الرحمان فی کل زمان و اوان انه فرا علی البارع الفاضل الفائق الکامل…ابن عبدالرحیم القرشی النبیل مولانا عبدالجلیل قرائه من منهج التدقیق و طریق التحقیق…».
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
یادداشتهای تملک:
یادداشتهای تملک:
متن يادداشت:
نسخه در کتابخانه مرحوم تنکابنی بوده و صد یادداشت از او بر پشت نخستین برگ کتاب و نیز تعلیقه‌ای بر کنار ص 10 مربوط به فصل 3 از مقاله اول برهان «فی ان کل تعلیم و تعلم فبعلم قد سبق» موجود است.
همچنین یک برگ کوچک در میان صفحات نسخه است که مرحوم تنکابنی چند شعر نوشته در ص 20 دو فقره حاشیه با نشان «ا ه م» است و زیر یکی از آنها نوشته «نقل من خطه».
روی یک برگ اضافی اول نسخه این دو رباعی به خط او دیده می‌شود: مژگان نبود بگرد چشم من زار/ غیرت بره نظاره‌ام ریخته خار، در چشم، سیاهیم نه از مردمک است/ جذب نگهم ربود خال از رخ یار، گفتم که چه خال است بدان شیرینی/ گفتا تو سلیم و ساده و مسکینی، در آینه جمال من خالی نیست/ تو مردم چشم خود در آن می‌بینی.
يادداشت عمليات: ‏
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2597.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: منطق شفا و تنها برهان (فن 5 از منطق) است.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فلسفه
تاريخ: 20120928
محل و شماره بازیابی: 126054

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

المؤلف

ابن سينا، حسين بن عبدالله

العنوان

شفاء(از: ابن سينا حسين بن عبدالله)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “شفاء(از: ابن سينا حسين بن عبدالله)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *