طرح و تحقیق فیلم نامه امام حسین علیه السلام (1)

معرفي اجمالي :
کتاب طرح و تحقیق فیلم نامه امام حسین علیه السلام (1) ؛ نویسنده آن اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه و ناشر آن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های اسلامی می باشد .
موضوع :
حسین بن علی، امام سوم ، واقعه کربلا ، اسلام ، تاریخ از آغاز تا 61 ق
ساختار :
کتاب به زبان فارسی در یک جلد تنظیم شده و مشتمل بر یک دیباچه که نویسنده کتاب توضیحات مختصری را بیان کرده است . و همچنین شامل بخش های ذیل می باشد و در آخر کتابنامه کتاب ذکر گردیده است .
بخش اول: نگاهی گذرا به رویدادهای صدر اسلام؛
بخش دوم: زندگی امام حسین(علیه السلام)؛
بخش سوم: وضعیت عمومی جهان اسلام؛
بخش چهارم:شخصیت شناسی؛
بخش پنجم: جغرافیای سیاسی و اجتماعی جهان اسلام
گزارش محتوا :
در اين پژوهش كه تلاش شده پژوهش ناظر به برنامه‌سازي تلويزيوني باشد دو رويكرد غالب به چشم مي‌خورد:
اول؛ توجه تفصيلي به سير زندگاني امام حسین (علیه السلام) از زمان پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) تا واپسين لحظات ملكوتي‌اش در عصر عاشورا مي‌باشد.
دوم؛ نگاه و مطالعه تحليلي به جامعه اسلامي 50 ساله از پيدايش تا آستانه عاشورا و مطالعه تحولات و جريان‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي اين جامعه در دوره‌هاي گوناگون و بازتاب‌هاي آنكه به‌گونه‌اي مستقيم يا غيرمستقيم در پيدايش حادثه عاشورا مؤثر بوده است.
در بخش دوم براي بازشناسي نسبت انفعالي و خنثي و يا منفي جامعه اسلامي در برابر قيام نواده پيامبر(صلی الله علیه و آله) ضمن مطالعه كلي تحولات جهان اسلام سعي شده است چهار، پنج شهر مهم آن روز جهان اسلام از آغازين روزهاي پيدايش اسلامي آنها تا سال 61 قمري مورد مطالعه قرار بگيرد.
اين شهرها عبارتند از مكه، مدينه، بصره و كوفه (و شام به صورت اجمالي). از ديگر ويژگي‌هاي اين پژوهش، طرح شخصيت‌شناسي آن است كه به‌عنوان نمونه درباره معاويه و يزيد به انجام رسيده است و صد البته لازمه پژوهش كامل درباره عاشورا انجام مطالعات شخصيت‌شناسي تفصيلي درباره تمامي شخصيت‌هاي سفيد، سياه و خاكستري حادثه عاشورا مي‌باشد.
آخرين نكته درباره اين پژوهش آنكه در اين پژوهش با اضافه نمودن بحثي در باب ولايت‌شناسي كه به‌گونه‌اي اجمالي آورد شده است، تلاش شده است نگاه معرفتي و ارزشي جبهه حق مورد كنكاش قرار گيرد تا به‌واسطه مبنا قرار دادن آن به نقد و بررسي و راست‌آزمايي حوادث منتسب به جبهه حق پرداخته شود
منابع مقاله :
مقدمه و متن كتاب.
وضعيت کتاب :
فهرست مطالب در ابتدای کتاب و منابع نوشته ها در پايان کتاب بيان شده است. در پایین هر صفحه پاورقى ها نیز آمده است.
طرح و تحقيق فيلم نامه امام حسين عليه السلام (1)
مشخصات كتاب:
طرح و تحقيق فيلم نامه امام حسين(ع) / جمعي از پژوهشگران؛ تهيه كننده مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، اداره كل خدمات رسانه اي، مديريت پژوهش برنامه اي و نگارش فيلم نامه. ـ ـ قم: مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، 1388.
2ج (961ص.). ـ ـ (مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما؛ 1520)
60000 ريال (ج .2)؛ 68000 ريال (ج.1): ISBN:978-964-514-110-1
فهرست نويسي بر اساس اطلاعات فيپا.
كتابنامه: ص. 941 ـ 961؛ همچنين به صورت زيرنويس.
1. حسين بن علي، امام سوم، 4 ـ 61ق. 2. واقعه كربلا، 61ق. 3. اسلام ـ ـ تاريخ ـ ـ از آغاز تا 61ق. الف. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما. اداره كل خدمات رسانه اي. مديريت پژوهش برنامه اي و نگارش فيلم نامه. ب. عنوان.
4ط/5/41BP 9534/297
1388
ص:1
عناوين اصلي كتاب شامل:

رمز المنتج: bgh5793 التصنيفات: ,
شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

العنوان

طرح و تحقیق فیلم نامه امام حسین علیه السلام (1)

المؤلف

اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه

ردمك

9789645141101

اللغة

فارسي

سنة النشر

1388

الناشر

مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

مجلد

1

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “طرح و تحقیق فیلم نامه امام حسین علیه السلام (1)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *