عرفان نامه(عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی)

شماره بازیابی: 1/ 9139
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41749
زبان اثر: فارسی
سر شناسه: ک‍ی‍وان‌ ق‍زوی‍ن‍ی‌، ع‍ب‍اس‍ع‍ل‍ی‌، 1240-1317.
عنوان و نام پديدآور: عرفان نامه/ عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی
کاتب: : عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی
نام خاص و کميت اثر: ص1- 300.
قطع: ‮؛ شش، ‭244‬، ده برگ، سطور و اندازه‌ها مختلف، اندازه متن: ‭16/2‬*‭22/1‬‬.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:«نگارنده قصدی به ستودن یا نکوهیدن عرفان ندارد چون هفتاد سال عمر از ذیحجه 1277 تا رجب 1346 صرف دانش‌ها و ادیان مرسوم ایران و ترکستان و عربستان نموده … و در عرفان که شهرتش بیش و تدوین مفیدش کمست».
انجام:«به واقع هم اگر راست باشد نور علی نوراست و لقمه از حوصله بیش است، … در تهران در خانه ملکی خود در خیابان چراغ برق شب سیم خرداد ماه 1309مطابق 25 محرم 1349».
عبارات عربی نسخ.
تزئینات متن:بخش‌هایی از نسخه نشانی‌ها به شنگرف.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:دفتری خط دار.
تزئینات جلد:مقوا، رویه کاغذ ابر و باد، عطف و گوشه‌ها تیماج قهوه‌ای، قطر: 2/3.
اضافات مؤلف بر چاپ اول در این نسخه با جوهر آبی و مشکی نوشته شده‌اند.
در آغاز نسخه تصویر مؤلف و دو رباعی از او به خط خودش آمده است، پس از آن دو صفحه فهرست کتاب عرفان نامه.
دارای یادداشت‌های مطالعه و حواشی سلطان القرایی بیشتر بر مطالب کتاب اول، پشت سمت راست بالای همه برگ‌ها نام کتابها به مانند سرصفحه نوشته شده است.
در بالای همه صفحات هم موضوعی که از آن بحث شده نوشته شده است.
بین هر کتاب صفحاتی سفید مانده است.
شش برگ از آغاز و ده برگ از پایان نسخه سفید و نانوشته است.
2مؤلف در حاشیه صفحه اول نوشته: «نگارنده آنچه فهمیده بی ملاحظه ادب نوشته و تندنویس و زبرنویس شده و اگر چیزی خیلی رسوا بوده آن را ننوشته نه این که وارونه کرده باشد به رسم نویسندگان که گاهی به ملاحظه‌ای چیزی را وارونه می‌کنند و نگارنده ملاحظه را جزء دروغ می‌داند و نگفتن راست غیر دروغ گفتن است».
دارای اضافات و اصطلاحات و خط خوردگی‌هایی از مؤلف در حاشیه صفحات.
4مؤلف، کاتب نسخه نیز می‌باشد.
مقدمه: در 5 پند.
فصل 1: در فرق عرفان با علم و با حکمت و با جمودت و قشریت.
فصل 2: در این که عرفان صفت بنده است نه صفت خدا و صفت است نه ذات و جوهر و قائم بالغیر است نه قائم به نفس و موصوف لازم داردو به تنهایی وجود ندارد.
فصل 3: در تمرکز عرفان.
فصل 4: در نشانه‌های بدنی عارف.
فصل 5: در امکان اکتساب عرفان با نبودن طبیعی و زیاد کردن با بودنش.
فصل 6: در تقسیم عرفان به علمی و عملی.
فصل 7: در معانی وحدت وجود.
فصل 8: در بیان خوب و بد و خیر و شر.
فصل 9: در بیان دوزخ و بهشت.
فصل 10: در تناسخ.
فصل 11: در بقاء روح انسانی.
فصل 12: در اثبات توحید.
فصل 13: در جذب سلوک.
فصل 14: در حلال و حرام.
فصل 15: در غذای حلال واقعی.
فصل 16: در تصرف در غذا.
فصل 17: در ریاضت عامه و خاصه.
فصل 18: در بیان سعادت و شقاوت.
فصل 19: در صفات متشابهه.
فصل 20: در حقایق صفات.
فصل 21: در کتمان عرفان.
فصل 22: در حصر اساس ادیان به یک شعبه.
فصل 23: در اندازه روحانی در جامعه.
کیوان نامه/ عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی، 369 – 479.
تقریر منبری/ عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی، 480 – 487.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط: نستعلیق تحریری.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1بخشی از کتاب در پایان نسخه تکرار (فصل 21) و در این تکرار تفاوتهایی پیدا کرده است. به این صورت که فصل 21 تا 23 در تحریر اول در صفحات 257- 273 نوشته شده‌اند ولی در تحریر بعدی، کتاب در فصل 21: در بیان عرفان عملی پایان یافته است (ص 275- 300).
مشخصات اثر:
شکل و سجع مهر:
یادداشتهای تملک:
متن يادداشت:
دارای مهر کتابخانه جعفر سلطان القرایی.
نسخه از جعفر سلطان القرایی در آذر 1348ش خریداری شده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/ 29، صفحه 799- 801.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: عنوان‌های کتاب چنین است:
صحافي شده در اين جلد: حج نامه/ عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی، 317 – 367.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): عرفان
تاريخ: 20150919
محل و شماره بازیابی: 185390

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

المؤلف

ك‍ي‍وان‌ ق‍زوي‍ن‍ي‌، ع‍ب‍اس‍ع‍ل‍ي‌

العنوان

عرفان نامه(عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “عرفان نامه(عباسعلی بن اسماعیل کیوان قزوینی)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *