الرئيسية » الفلسفة والعلوم المتصلة بها » عون اخوان الصفا علي فهم كتاب الشفاء = تلخيص الشفاء (از: بهاءالدين محمد بن تاجالدين حسن اصفهاني مشهور به فاضل هندي)
عون اخوان الصفا علي فهم كتاب الشفاء = تلخيص الشفاء (از: بهاءالدين محمد بن تاجالدين حسن اصفهاني مشهور به فاضل هندي)
نبذة عن كتاب عون اخوان الصفا علي فهم كتاب الشفاء = تلخيص الشفاء (از: بهاءالدين محمد بن تاجالدين حسن اصفهاني مشهور به فاضل هندي)
شماره بازیابی: 946ط شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-4522 زبان اثر: عربي عنوان و نام پديدآور: عون اخوان الصفا علی فهم کتاب الشفاء = تلخیص الشفاء [ نسخه خطی]/ از: بهاءالدین محمد بن تاجالدین حسن اصفهانی مشهور به فاضل هندی کاتب: : کاتب: بهاءالدین محمد بن تاجالدین حسن اصفهانی (مولف کتاب) تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن 11ق. قطع: ؛14*25/5سم. 302گ. 21س. آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله الحمدلله مکحل بصائرنا بعیون الحکمه و اناسیها… اما بعد فیقول… لایخفی من شرح الله صدره للایمان… . 1آغاز موجود: کان یقال الحیوان اما ناطق او اعجم ثم یقال الاعجم اما طائر او ماشی… ان نجعل التقسیم بحیث یشتمل کلا معینی النوع… . 2… الفصل السادس فی بیان غلط الشاعر اعلم ان الشاعر لما کان محاکیا کان غلطه اما بالذات… و اذ قد بلغنا الغایه فی تلخیص فنون المنطق من الشفاء فلنقطع الکلام فیه حامدین لله علی جزیل نعمائه و جلیل آلائه و نتلوه. بتلخیص فنون الطبیعی و الالهی مستعینین به متوکلین علیه. تزئینات متن:عناوین به شنگرف. تزئینات جلد:تیماج عسلی. نوع کاغذ:اصفهانی آهار مهره. ماخذ فهرست: جلد 2/24، صفحه 80 – 81. يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ. يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2استدراک سقطات و اصلاحات به خط مولف در هامش صفحات انجام گرفته است و برخی عبارات خط خورده است. يادداشت عمليات: نسخه از آغاز افتادگی دارد. يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: ذریعه، 15/ 361 و 4/ 423؛ مجلس، ش 1920 و 1921؛ آستان قدس، 4/ 13. يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: تلخیصی از شفا و نیز شرح بر آن است مشتمل بر سه جمله: کتاب منطق، طبیعیات و الهیات که آن را در 26 سالگی برابر سال 1084ق به پایان برد و به شاه سلیمان صفوی بهادرخان اهدا کرد. این نسخه، اصل خط مصنف و تنها مشتمل بر بخش منطق از این کتاب است. نسخه دیگری از این کتاب که پیش از این جزء کتابخانه مرحوم میرزا طاهر تنکابنی بوده و بعدها به کتابخانه مجلس منتقل شده و اینک به ش 1920 در این کتابخانه حفظ میشود مشتمل است بر سه جمله یاد شده و تمام چیزی است که از دست تالیف خارج شد. نسخه یاد شده به دست مولف با نسخه اصل مقابله شده و گواهی مقابله در ذیل نسخه به خط شارح وجود دارد و شاید به همین دلیل صاحب ذریعه که از آن یاد میکند تمام آن را به خط مولف پنداشته است. نسخه دیگر مشتمل بر طبیعی و الهی نیز به شماره 1921 در کتابخانه مجلس موجود است و نسخهای نیز مشتمل بر بخشی الهیات به شماره 324 در کتابخانه آستان قدس نگهداری میشود. موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فلسفه