Search
Search

عین الیقین فی اصول الدین=الانوار و الاسرار (از: محمد محسن بن مرتضی فیض کاشانی (1091ق))

نبذة عن كتاب عین الیقین فی اصول الدین=الانوار و الاسرار (از: محمد محسن بن مرتضی فیض کاشانی (1091ق))

شماره بازیابی: 16186
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-14169
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: عین الیقین فی اصول الدین=الانوار و الاسرار [نسخه خطی]/ از: محمد محسن بن مرتضی فیض کاشانی (1091ق)
کاتب: : کاتب: معین‌الدین احمد فرزند ملا محسن فیض کاشانی
قطع: ؛‏‫15/8*24/5سم. 314ص. 19س.
يادداشتهاي کلي: تالیف شده به سال 1036ق موافق با «کل انوار الحکم و اسرار الکلم».
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1آغاز افتاده:… من الهضم و الدفع و الاحساس الذی هو ضرب من التغذیه و کذا کل ادراک و علم حادث… .
2… هذا آخر الکلام فی العلم بالسموات و الارض و ما بینهما و به تم و ختم.
در 8 صفر 1084ق نیز این شعر را ثبت کرده: کسی نیست واقف بکن هر چه خواهی/ شکست دلت این صدائی ندارد
در سوم ماه صفر 1084ق نیز بیت شعری در قریه بکاح (؟) و 5 صفر 1085ق در مشهد مقدس رضوی نیز دو بیت شعر نوشته است.
با توجه به توضیحات به نظر می‌رسد کتابت نسخه در سال 1282ق پایان یافته باشد که پس از کتابت، کاتب به صورت درسی از محضر والدش استفاده کرده، بنابراین یادداشت جناب آقای سید مهدی صدری در آغاز نسخه که سال 1083ق را سال کتابت دانسته، به نظر می‌رسد که محل تامل باشد چون مستند به عبارت خود کاتب است و او تصریح به سال پایان کتابت آن ندارد.
1برگ پایانی اشعاری از والدش (مولف) در حیات او و یکی از شاعران معاصر و غیره و یادداشتی از خصال نیز دارد.
1آخرین تاریخ مربوط به ربیع المولود سال 1088ق می‌باشد.
1در آغاز نسخه سید مهدی صدری که ملا محسن فیض کاشانی مولف کتاب، جد امی اوست، در تاریخ مهرماه 1351ق یادداشتی درباره کتاب و اهمیت آن نوشته با تصریح به اینکه «نمونه خط این عالم یعنی معین‌الدین احمد بسیار کم، بلکه نایاب است و این نسخه بسیار ارزشمند است».
ماخذ فهرست: جلد 45، صفحه 66-67.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف نسخه را در سفر حج سال 1083ق همراه داشته و در 17 ذی‌الحجه 1083ق در مکه معظمه این دو بیت را پایان نسخه ثبت کرده: روحیست بی‌مکان و سر تا قدم مکانش/ روحیست بی‌نشان و ما غرقه در نشانش// خواهی که تا بجویی یک لحظه‌ای مجویش/ خواهی که تا بدانی یک لحظه‌ای مدانش
وضعیت استنساخ نسخه: معین‌الدین احمد در 8 ربیع الاول 1077ق استکتاب از والدش نموده و از روی نسخه اصول آن را کتابت کرده سپس بر مولف عرضه کرده و به صورت درسی توضیح خواسته و نسخه را تصحیح کرده و گاهی حاشیه زده است و کار مقابله با مولف روز 20 ربیع الاول 1083ق پایان پذیرفته است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: تزئینات جلد:مقوایی با روکش ترمه، عطف و لبه‌ها تیماج مشکی، بدرقه ابر و باد.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1مولف در پایان یادداشت فرزندش، اجازه‌ای به وی اعطا نموده، با تصریح به اینکه «من اول الکتاب الی آخره یوما درسا فدرسا» خوانده شده و فرزندش آنها را فهمیده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: مجلس (طباطبایی)، ش 644 و 917 و 816.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در اصول علم دین و مسایل حقیقیه و نکات عرفانیه، شامل مقدمه و پنجاه مطلب و فصول متعدده و دو مقصد است.
عنوانهاي گونه گون ديگر: الانوار و الاسرار
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): اصول عقاید
تاريخ: 20111023

بيانات كتاب عین الیقین فی اصول الدین=الانوار و الاسرار (از: محمد محسن بن مرتضی فیض کاشانی (1091ق))

اللغة

فارسي

العنوان

عین الیقین فی اصول الدین=الانوار و الاسرار (از: محمد محسن بن مرتضی فیض کاشانی (1091ق))

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :