فرمان شاه طهماسب

شماره بازیابی: ‭2785/2‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‭10-19725‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: فرمان شاه طهماسب [نسخه خطی]
تاریخ کتابت: ق 10ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 41-44.
قطع: ‮نیم‌خشتی. ‭12/5‬*‭19‬سم. ‭195‬ص. ‭23‬س. ‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1وقوف باشد در خدمت فرزند اعز ارشد سعادتمند گذارد که از خدمت آن فرزند خبردار باشد باقی لشکر ظفر از شهر و ولایات و سرحدها از هزاره و فکذری و عرتاسی سی هزار کس… همراه برداشته استقبال نمایند…
2…و حاکم خاف (کذا) و تبریز و محولات در سرای جام فرهاد که پنج فرسخی مشهد اقدس است میهمانی نمایند.
نوع کاغذ:فرنگی شکری رنگ.
تزئینات جلد:تیماج خرمائی طلاکوب.
نک: مجله یادگار سال 2 ص 9-61.
در این نامه از حافظ صابر برقاق و مولانا قاسم قانونی و استاد شاه محمد که موسیقی‌دانان و نوازندگان یا گویندگان هراه بوده‌اند یاد و دستور داده شده که ایشان و دیگر گویندگان و نوازندگان دارالسلطنه همه وقت حاضر باشند. اصطلاحات مربوط به پیشه‌ها و طبقات، اشیاء و امتعه در این فرمان که با کمال تاسف نسخه آن در اینجا ناتمام است بسیار وجود دارد.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق با قلم‌های مختلف.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 3792-3796.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: فرمان شاه طهماسب قسمتی است از یک فرمان که شاه طهماسب به مناسبت سفر همایون شاه بابری از هند به خراسان صادر شده. (اما نسخه ما با نسخه چاپ شده در یادگار تفاوت‌هائی دارد). در این نامه به تفصیل طرز مهمانی‌ها و پذیرایی‌ها و استقبال‌ها و تشریفاتی که باید انجام شود و هدیه‌هایی که هریک از بزرگان و امراء ولایاتی که در راه سفر همایون شاه قرار گرفته‌اند باید بپردازند، قید شده است و شاهنشاه فرمان داده که تا سه روز از باغ چهار باغ شهر که منزل شاه است تا سر خیابان باغ عیدگاه همه پیشه‌وران اصناف چهار طاق‌بندی کنند و آئین بندند. در دنباله این فقره در فرمان چنین آمده: بهر صنف یکی از امراء را شریک سازند تا به تعصب یکدیگر هر صنعت به و شیرین کاری که مقدور باشد و توانند به عمل آورند. جارچیان و فساد دیگران در شهر و محلات و حدود و مواضع نزدیک شهر مقرر دارند که جار نمایند که تمامی مرد و زن روز چهارم در سر خیابان حاضر گردند… و نیز از جمله فقرات این نامه چنین است: «مقرر شد که معزالدین میکال کلانتر دارالسلطنه هرات شخصی خوش‌نویس صاحب وقوف تعیین نماید که از روزی که آن پانصد کس استقبال نمودند تا آن روزی که ایشان در دارالسلطنه هرات باشند روز نامچه منقح نوشته شبها به آن ایالت پناه رسانیده جمیع حکایات و روایات از بدو نیک که در مجلس بهشت آیین آن لطف‌الله بگذرد به قلم آورد و به مهر آن شوکت دستگاه رسد و به دست مردمان روزگار دیده صاحب وقوف روانه درگاه عرش اشتباه گرداند».
صحافي شده با: مجموعه 1043918
تاريخ: 20130615
محل و شماره بازیابی: 122428

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

فرمان شاه طهماسب

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “فرمان شاه طهماسب”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *