اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
قافیه (رساله در…) (از: میرزا حبیب شیرازی متخلص به قاآنی.) |
شماره بازیابی: 3115/24
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-30570
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: قافیه (رساله در…) [نسخه خطی]/ از: میرزا حبیب شیرازی متخلص به قاآنی.
کاتب: حبیبالله قاآنی شیرازی شاعر معروف.
تاریخ کتابت: 1252ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 184-190.
قطع: 16*21سم. 256ص. 15، 18س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بعد از تیمن موزونترین کلامی که قافیه سنجان بلاغت بدان متکلم گشته اعنی سپاس و ستایش حضرت واهب العطیات… نموده میشود که این مختصریست… بقواعد علم قوافی که بموجب اشاره بعضی از اجله اصحاب و اعزه احباب صورت تحریر و سمت تقریر مییابد امیدواری چنان است که بسعادت اصغاء محفوظ و بعین رضا منظور و ملحوظ گردد مقدمه بدانکه قافیه در عرف شعراء عجم عبارتست از اتمام آنچه تکرار آن در آخر ابیات واجب باشد… .
2… خاتمه، قافیه بر دو قسم است قافیه معمول و غیرمعمول؛ غیرمعمول آن است که بی آنکه در او تصرفی کنند شایسته آن باشد که قافیه واقع شود، معمول آن است که بواسطه تصرفی شایسته آن باشد و آن تصرف گاه ترکیب دو لفظ باشد، چنانکه لفظ است مثلا بواسطه ترکیب با لفظ پیدا و امثال آن صلاحیت آن پیدا کند…
شعر: در آئینه روی تو گر گویم راست/ انور تجلی الهی پیداست
چنانکه کمال اسماعیل لفظ کارد را در قصیده که مطلعش اینست:
بر تافته است بخت مرا روزگار دست/ زانم نمیرسد بسر زلف یار دست
بر وجهی که حرف دال را از جانب ردیف اعتبار کرده است چنانکه میگوید:
خصم سر دلت را فرمان همیکند/ زان روی سعد داغ آویخت کار دست
نوع کاغذ:فرنگی و اصفهانی.
تزئینات جلد:پارچهای قرمز.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ و نستعلیق و شکسته نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در برخی از صفحهها اشعاری از خود با عنوان (لمحرره قاآنی) یادداشت نموده است در آغاز و پایان و میان نسخه صفحههای سفید زیادی وجود دارد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 4132-4132.
صحافي شده با: جنگ 497917
تاريخ: 20130630
محل و شماره بازیابی: 174423
اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
قافیه (رساله در…) (از: میرزا حبیب شیرازی متخلص به قاآنی.) |