Search
Search

مجموعه (سی رساله و کتاب)

نبذة عن كتاب مجموعه (سی رساله و کتاب)

شماره بازیابی: 18415
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-33004‬‬
زبان اثر: 138
عنوان و نام پديدآور: مجموعه (سی رساله و کتاب) [نسخه خطی]
محل کتابت: همدان.
کاتب: علی‌اکبر بن شیرمحمد همدانی.
تاریخ کتابت: 1297و 1298ق.
قطع: ‮‭10/5‬*‭18‬سم. ‭473‬ص. سطور مختلف.‬
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:تحریری و نستعلیق (با قلم متفاوت).
تزئینات متن:عناوین و نشانی‌ها شنگرف.
اشعار دوستونه.
برخی صفحات سفید و نانوشته است. کاتب در برخی ترقیمه‌های خود به سرعت و تعجیل در نگارش اشاراتی دارد.
وی در آغاز نسخه می‌نویسد: «این حقیر فقیر خادم طلاب در سنه هزار و دویست و نود و هشت هجریه که تقریبا چهارده یا پانزده سال از عمرم گذشته بود در همدان مایل باین بودم که از هر خرمنی خوشه و از هر سفره توشه بردارم و اقتضای… هم بر این وامیداشت که درصدد کتابت بعضی نسخ مختلفه برآید لهذا تمام نسخه‌هایی که در این یک جلد کتاب مکتوب و مندرج است جز نسخه اخیره همه به خط خود حقیر است استدعا آن است که کسی را مرور به این کتابت افتاد او را برادرانه نصیحت می‌کنم که از ظن بد پرهیز نماید گمان نکند نویسنده را مذهب و طریقه مولفین و مصنفین است ان بعض الظن اثم. الحاصل اکنون که سنه 1310 هجری است در نجف اشرف غروی‌زاده الله شرفا و تعظیما این کتاب را مطالعه نمودم و بر عمر گذشته افسوس می‌خورم که قریب بیست و پنج سال و اندی است از عمر این حقیر می‌گذرد و برای آخرت خود کاری نکرده‌ام. مدتی که طفل بوده‌ام مدتی هم مشغول ریاست و وزارت و انشاء و استیفا، الحال خدای تبارک و تعالی توفیق کرامت فرمود در نجف اشرف مشغول تحصیل است امیدوارم که خداوند عواقب امور را مختوم بخیر فرماید و آنی این بنده‌گان ذلیل را بخودمان واگذار نفرماید و در روز رستاخیز این حقیر را خاکپای طلاب علوم دینیه محشور و محسوب فرماید فی شهر رجب الاصم هزار و سیصد و ده هجریه العبد الاحقر علی‌اکبر بن شیرمحمدبن محمدبن محمدطاهر الهمدانی اصلا و النجفی موطنا».
تنبیه الادباء فی علم الاملاء/ محمدکریم بن ابراهیم کرمانی، ص 57-98.
السلوک الی الله (رساله…)/ محمدبن محمدکریم کرمانی، ص 99-111.
السیر و السلوک/ محمدکریم بن ابراهیم کرمانی، ص 113-116.
پرسش و پاسخ/ محمدکریم بن ابراهیم کرمانی، ص 117-124.
نامه به میرمحمدعلی رفسنجانی/ محمدکریم بن ابراهیم کرمانی، ص 125.
مواعظ النفس = مباحثه النفس/ محمدطاهر قمی شیرازی، ص 127-149.
الوجیزه فی معرفه التقویم = معرفه التقویم/ احمدبن محمدمهدی شریف اصفهانی خاتون‌آبادی، ص 151-200.
الفوائد، ص 203-220.
قصیده العروس/ خالد بن صفوان، ص 221-226.
القصیده النونیه/ ابوالفتح علی بن محمد بستی، ص 227-231.
القصیده العینیه/ سید اسماعیل حمیری، ص 232-238.
حلقه کریمیه/ محمدکریم بن ابراهیم کرمانی، ص 263-267و 274-288.
بدایع الاسحار فی صنایع الاشعار/ قوام‌الدین احمدبن ابی‌بکر مطرزی، ص 294-306.
نزهه الابصار و تحفه الاشعار/ شرف‌الدین قزوینی، فضل‌الله بن عبدالله، ص 306-309.
خطبه فی جناس الکلمات، ص 318-322.
مختصر طب النبی (ص)، ص 326-328.
نظم مثلث قطرب (قصیده…)/ علی بن مطر، ص 342-347.
القصیده، ص 348-351.
تخمیس قصیده السموییل/ صفی‌الدین ابوالمحاسن عبدالعزیز بن سرایا حلی، ص 351-355.
تخمیس قصیده الشیخ حسن بن زین‌الدین/ نجیب‌الدین، ص 356-360.
اشعار/ علی‌اکبر بن شیرمحمد همدانی، ص 375-402.
قیافه‌شناسی، ص 407-414.
علم فراست، ص 414-417.
علم الحروف، ص 419-422.
نماز شب، ص 423-424.
خواب‌نامه، ص 427-457.
مدخل منظوم = معرفت تقویم منظوم/ خواجه نصیر طوسی یا عبدالجبار خجندی، ص 459-473.
خلاصه التنجیم = فواید نجومی/ غیاث‌الدین علی بن امیران حسینی اصفهانی، ص 473.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1فهرست عناوین مجموعه در آغاز نسخه توسط کاتب تحریر شده. در این فهرست نام دو رساله «مختصر فی رد البابی لعنه الله علیهم اجمعین» و رساله «آداب المشق» باباشاه اصفهانی دیده می‌شود که در جای خود در متن نسخه سفید و نانوشته باقی مانده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 50، صفحه 177-184.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: مجموعه‌ای است از چند رساله و کتاب که برخی نادر و منحصر است به خط صدرالاسلام علی‌اکبر بن شیرمحمد همدانی ( -1326ق.)
صحافي شده در اين جلد: صرف و نحو فارسی/ محمدکریم بن ابراهیم کرمانی، ص 1-54.
تاريخ: 20130514
محل و شماره بازیابی: 1209580

بيانات كتاب مجموعه (سی رساله و کتاب)

اللغة

138

العنوان

مجموعه (سی رساله و کتاب)

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :