مختصر القدوري = المختصر في الفروع (از: ابوالحسين احمد بن محمد بن احمد بغدادي قدوري حنفي)

شماره بازیابی: 430/3ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-3599‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: مختصر القدوری = المختصر فی الفروع [ نسخه خطی]/ از: ابوالحسین احمد بن محمد بن احمد بغدادی قدوری حنفی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سده‌ی 13ق.
نام خاص و کميت اثر: 14 (31ب – 44ب) برگ، 15 سطر.
يادداشتهاي کلي: باید افزود که این اثر در سال 1847م در دهلی، به سال 1870م در لاهور، سال‌های 1880 و 1909م در قازان، در سال 1303ق در بمبئي، سال‌های 1310 و 1317ق در استانبول و نیز بارها در قاهره به صورت سنگی به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«بسمله، کتاب الطهاره قال الله تعالی یا ایها الذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوه فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق و امسحوا بروسکم و ارجلکم الی الکعبین؛ ففرض الطهاره غسل الاعضاء الثلثه و مسح الراس و المرفقان و الکعبان یدخلان فی الغسل و المفروض فی مسح الراس مقدار الناصیه و هو ربع الراس لما روی عن المغیره بن شعبه …».
2«… کتاب الزکوه، الزکوه واجبه علی الحر المسلم… و سلاح الاستعمال زکوه و لایجوز اداء الزکوه … او مقارنته العزل مقدار الواجب من تصدق ما له…» افتاده.
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز؛ اندازه متن: 5/17*8سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی نخودی (با تاریخ 1844م درون کاغذ).
1ترجمه‌ی ترکی برخی واژه‌ها در ذیل عبارات میان سطور آمده.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: مولف اثر ناشناخته است.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق تحریری.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است.
يادداشت عمليات: آثار رطوبت روی برگ‌ها دیده می‌شود.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 112 – 114.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: متن مختصر مشهور و معتبری در فقه اهل سنت (حنفیان) از کتاب الطهاره تا کتاب الوصایا است که به جهت اهمیت آن، مورد عنایت و توجه فقها وعالمان قرار گرفته و سال‌ها در مدارس دینی مورد تدریس و تدرس و مراجعه‌ی دانشجویان علوم اسلامی بوده است و آنان مطالعه‌ی آن را موجب برکت و ازدیاد روزی می‌دانسته‌اند، چنان که حاجی خلیفه درباره‌ی این اثر به نقل از صاحب انوار الادعیه گوید: «ان الحنفیه یتبرکون بقراءه فی ایام الوباء و هو کتاب مبارک من حفظه یکون امنیا من الفقر حتی قیل ان من قراه علی استاذ صالح و دعا له عند ختم الکتاب بالبرکه فانه یکون مالکا لدراهم علی عد مسائله»! باید افزود این اثر دارای شروح و تعلیقات بسیار و نیز دارای چند ترجمه به زبان ترکی عثمانی، فارسی، اردو، پشتو و … است که حاجی خلیفه در کشف الظنون (ج2، صص 1631-1634) و علیرضا قره‌بلوط در معجم التاریخ (ج1، صص 409-411) گزارشی از آن‌ها بدست داده‌اند و نسخه‌هایی از این شروح در این کتابخانه موجود است. از مختصر قدوری در این کتابخانه نسخه‌های متعددی موجود است که از آن جمله می‌توان به نسخه‌های جدید شماره‌ی «13738»، «14023» و «3/ 430 کریم‌زاده» اشاره نمود. اکثر کتابخانه‌های ایران، همچون کتابخانه‌ی آیت الله العظمی مرعشی و آستان قدس رضوی و نیز سایر کتابخانه‌های جهان، عمدتا حاوی نسخه مختصر قدوری هستند.
صحافي شده با: شرح کتاب فی فقه العامه728728
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فقه اهل سنت (حنفی)
محل و شماره بازیابی: 1210814

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

مختصر القدوري = المختصر في الفروع (از: ابوالحسين احمد بن محمد بن احمد بغدادي قدوري حنفي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “مختصر القدوري = المختصر في الفروع (از: ابوالحسين احمد بن محمد بن احمد بغدادي قدوري حنفي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *