اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
مسائل فلسفي (رساله در …) |
شماره بازیابی: 1719/18
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-24086
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: مسائل فلسفی (رساله در …) [نسخه خطی]
نام خاص و کميت اثر: (190ر-197پ).
قطع: ؛ خشتی. 15/5*21 سم. 231گ. سطور مختلف.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله لما کان الافتتاح بما لا یتم المهم الا به متحتما والابتداء بما ینتفع به فی اتمام المرام مهتما فلیعلم ان ههنا امورا و اصولا لابد من تمهیدها و تشییدها. فمنها ان الشیئیه عند عرف العرفان علی وجهین ثبوتیه و وجودیه و المراد من الشیئیه الثبوتیه و الشیء الثبوتی … .
2زلف آشفته او موجب جمعیت ماست/ چون چنین است پس آشفته ترش باید کرد. ولما کان الوجود جهه الوحده و حقیقتها به اصل اصاله الوجود فکل ما کان التوحد فی الشیء اکمل کان التکثر فی المعانی الصادقه اکمل و ازید.
نوع کاغذ:فرنگی.
تزئینات جلد:تیماج تریاکی سیر.
2حاشیههایی از مولف و با امضاء «منه» در این نسخه هست و زیر بیشتر آنها نوشته شده «منه اعلی الله مقامه» (نظیر نسخه 2/ 1711).
1در آخر نسخه از پایان عبارت مولف نوشته شده «تم الکتاب الشریف الموسوم بالتنقیح لصدر الافاضل» نام میبرند.
2حاشیههایی با نشان «منه دام ظلله العالی» دارد.
این رساله نیز تالیف حاج ملا علی نوری و یا یکی از استادان او باشد.
نویسنده رساله در باب اصاله و بساطه وجود داد سخن داده است. در ص382 از اسفار ملاصدرا و در ص385 از اسفار و حاشیه دوانی یاد نموده است.
پراکندههایی نیز در نسخه هست که اینجا ذکر میشود:
جواب نامه شیخ احمد احسایی (100ر) به زبان عربی است.
پاسخ نامه هایی است که یکی از خواستاران شیخ احسایی به سوی او نوشته و عبارات آن را مسجع آورده است این پاسخ چنین نوشته شده: در جواب نامه شیخ عالیمقام عارف علام آقا شیخ احمد احسایی نوشته شد: یا من بلغ العلی کمالا/ یا من کشف الدجی جمالا/ به هر جمعیتی وصل تو جویم/ لعل الله یجمعنی و ایاک/ عجری عن تحریر شوقی الیکم/ کعجری عن ادارک المثول لدیکم/ سلامی و ان کان مثلی لا یلیق بکم/ و لکن سلام العلی الا علی علیکم. در پایان نامه این چنین آمده است: «فختم الله لنا کما ختم بعاقبه العاقبه و جمعنا و ایاکم بدار الزلفی و العاره بجاه اصحاب الولایه و اولیاء الوراثه… و السلام علیکم یا اهل الولایه و الربانیه … والسلام».
تحقیق در معنی لفظ جلاله (134ر) به زبان عربی است.
در گ 134ر نخست چهار سطر از پایان رساله حدوث العالم آمده و آن گاه بقیه صفحه در تحقیق وضع اسم جلاله است و در آن از صدرای شیرازی یاد شده این رساله به جز رساله دوانی و فخر رازی است.
وضعیت استنساخ نسخه: تاریخ کتابت زیر هیچ یک از رسالهها نوشته نشده و به نظر میرسد در اواخر قرن 12ق. یا در نیمه اول قرن 13ق. کتابت شده.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ تحریری یک کاتب.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1در این فهرست رساله تنقیح به نام «رساله نقد المنطق للصدر قدس سره» یاد شده.
مشخصات اثر: یادداشتهای تملک:
متن يادداشت: این مجموعه متعلق به کتابخانه مرحوم تنکابنی بوده و بر پشت برگ آن فهرست رسالههای موجود در آن نوشته شده.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2280.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رسالهای است در مسائل مختلفه فلسفه.
صحافي شده با: اسرار الایات و انوار البینات/ صدر المتالهین شیرازی محمد بن ابراهیم ( – 1050ق.)1036619
تاريخ: 20121020
محل و شماره بازیابی: 125951
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
مسائل فلسفي (رساله در …) |