معارج التحقيق (از: ابومحمد، علي بن عنايه الله بسطامي، بايزيد ثاني)

شماره بازیابی: 1321ط
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-4757‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: معارج التحقیق [ نسخه خطی]/ از: ابومحمد، علی بن عنایه الله بسطامی، بایزید ثانی
کاتب: : کاتب: محمدحسین بن شمس‌الدین ابوالفخر
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: اوایل شعبان 1001ق.
قطع: ؛‏‫وزیری. 840گ. 23س.‬
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الحمدلله الذی هدی سبله للمجاهدین و ارسل رسله لاعلام معالم الدین… اما بعد فان الحکمه الداعیه الی خلق العباد هی عباده الخالق… .
2… و ح یستخلف احدا للامامه و لایجوز للمامومین انتظار مقتدین به حتی یتطهر و یاتی لما تقدم ولیکن هذا آخر المجلد الاول من کتاب معارج التحقیق و یتلوه فی المجلد الثانی انشاء الله کتاب الزکوه.
3و قد فرغ من تسویده علی ید العبد المحتاج الی رحمه ا… (کذا) ملک الغنی محمدحسین ابن شمس‌الدین ابوالفخر غفر ذنوبهما و ستر عیوبهما فی اوائل شهر شوال المنتظم فی سلک شهور سنه احدی و الف من الهجره النبویه علیه افضل الصلوات و اکمل التحیات و صلی الله علی محمد و آله اجمعین الطیبین الطاهرین المعصومین برحمتک یا ارحم الراحمین.
تزئینات متن:عناوین به شنگرف.
تزئینات جلد:تیماج مشکی فرسوده با ترنج و سجاف، با عطف حنایی.
نوع کاغذ:اصفهانی.
2بر پشت برگ آغاز یادداشت‌های متفرقه‌ای از جمله حدیثی از علی علیه‌السلام تصحیحات و تعلیقاتی با علامت «12» «س» و به نقل از کتب لغت مانند المغرب و جز آن در هامش صفحات موجود است.
ماخذ فهرست: جلد 2/24، صفحه 208 – 209.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق تحریری.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1نسخه در حیات مولف کتابت شده و شاگرد وی بر پشت برگ آغاز نسخه که نام کتاب و مولفش را نوشته با عبارت «مد الله تعالی ظله بفضله و کرمه» و او را دعا کرده و استاد خود یاد کرده است. جای جای نسخه گواهی بلاغ دیده می‌شود که گویا خط مولف باشد. وجود اغلاط ناشی از کم سوادی در نسخه، نگارنده را از احتمال اینکه کاتب همان شاگرد باشد که نسخه را بر مولف خوانده باشد. باز می‌دارد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: کشف الحجب، ص 531، ش 2983؛ ذریعه، 21/ 180، ش 4507.
يادداشتهاي مربوط به مندرجات: این نسخه مجلد اول کتاب است در طهارت و صلات و کاتب تصریح می‌کند که جلد دوم کتاب در مبحث زکات است.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: کتابی است در فقه امامیه مشتمل بر یک مقدمه و چندین باب. وی در دیباجه گوید: این کتاب را پس از تالیف الرساله النجاتیه که کتاب جامعی در اصول دین و عقاید ایمان است و در آن مبسوطا از هفتاد و سه فرقه اسلامی سخن گفته شده، تالیف کرده است. در کشف الحجب و ذریعه از این کتاب یاد شده، ولی نسخه‌ای از آن مذکور نیست.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): فقه امامیه

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

معارج التحقيق (از: ابومحمد، علي بن عنايه الله بسطامي، بايزيد ثاني)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “معارج التحقيق (از: ابومحمد، علي بن عنايه الله بسطامي، بايزيد ثاني)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *