مفاتيح غيوب = سوال و جواب(از: محمود يسيخاني معروف به عجم.)

شماره بازیابی: 2087
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-23265‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: مفاتیح غیوب = سوال و جواب/ از: محمود یسیخانی معروف به عجم.
تاریخ کتابت: ، 987 ق.
قطع: ؛ 5/ 9* 5/ 17 سم. 313 ص. 16 س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1استعین بنفسک الذی لا اله الا الله الحمد لله الذی وجه نفسه… .
2… 2404 صح ق الریا شرک و الشرک کفر.
3… شد کتاب مفاتیح غیوب در غره شهر ربیع الاول در تاریخ سنه 987 نمی بلا لا.
تزئینات متن:عناوین و رموز به همان خط به سرخی.
نوع کاغذ:سمرقندی شکری آهار مهره دار.
تزئینات جلد:میشن زرشکی داغ کرده.
مربوط به پدید اورنده: در جلد 6 چاپ اول نام مولف ذکر نشده است. نک: مجلس، ش 2070 و 10 مجموعه اهدایی فیروز و فهرست کتابخانه مجلس جلد 7 چاپ اول ص 629.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:تحریری متوسط.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست، مجلد چهارم ، صفحه 2875.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: مولف در مقدمه نام خود را نیاورده و به نام کتاب نیز اشاره نکرده، فقط کاتب در پایان نسخه در انجامه نوشته « مفاتیح غیوب » از اینجا معلوم می شود که نام کتاب مفاتیح غیوب است نه مفاتیح الغیوب چنان که در پشت صفحه اول نوشته شده. در همان صحیفه این کتاب را در علم رمل معرفی کرده اند و حال انکه در علم رمل نیست و از کتاب های طریقه معروف نقطویان یا نقطویه است که به نام واحدیه نیز معروف بوده اند و موسس این طریقه محمود پسیخانی گیلانی معروف به محمود عجم بوده که در قرن 7 در اذربایجان می زیسته و پیروان او تا قرن 11 ق مخصوصا در ایران بسیار بوده و ظاهرا تاکنون هم هستند. درباره عقاید این طایفه نک: دبستان المذاهب، چاپ بمبئی 1292 ق ص 243 و 247. (نک: نقطویان یا پسیخانی از دکتر صادق کیا. ( ع- ح ). ). محمود عجم را مولفات بسیار در بیان این طریقه مخصوص است از ان جمله کتاب بیان و کتاب میزان و رساله سوال و جواب.
عنوانهاي گونه گون ديگر: سوال و جواب
تاريخ: 20140216
محل و شماره بازیابی: 114815

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

مفاتيح غيوب = سوال و جواب(از: محمود يسيخاني معروف به عجم.)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “مفاتيح غيوب = سوال و جواب(از: محمود يسيخاني معروف به عجم.)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *