مقتل ابي عبدالله الحسين عليه السلام = مقتل ابي مخنف = مصرع الحسين و ما جري له و لاهل بيته من قتلهم و سفك دمائهم و سبي حريمهم = مقتل الحسين عليه‌السلام (از: ابو مخنف لوط ين يحيي ازدي عامدي (= غامدي) كوفي خزاعي)

شماره بازیابی: 503/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3702
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: مقتل ابی عبدالله الحسین علیه السلام = مقتل ابی مخنف = مصرع الحسین و ما جری له و لاهل بیته من قتلهم و سفک دمائهم و سبی حریمهم = مقتل الحسین علیه‌السلام [ نسخه خطی]/ از: ابو مخنف لوط ین یحیی ازدی عامدی (= غامدی) کوفی خزاعی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن 13ق.
نام خاص و کميت اثر: 72 برگ، تعداد سطر: 16
قطع:
‏‫؛5/21*17 سم‬
؛خشتی.
يادداشتهاي کلي: این اثر چاپ‌های متعددی دارد که از آن جمله‌اند: چاپ بمبئی به سال 1326ق.، تهران به سال‌های 1275 و 1278ق، نجف سال‌های 1343، 1347، 1353، 1366، 1369، 1373ق. به صورت سنگی و حروفی و سپس در اخیرا کویت به سال 1987م. منتشر شده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، رواه یحیی ابن لوط الازدی عن یحیی بن سعد، قال حدثنا ابوالمنذر و قال حدثنا عبدالله ابن محمد الشامی… قال دخلت انا و سلیمان بن صرد الخزاعی علی الامام الحسن ابن علی علیهما السلام…
2… و اما راس الحسین علیه‌السلام فاسترقه خادم من خدام یزید و اعاده الی جثته و دفنه معها فی کربلاء و صلی‌الله علیه و علی جده و ابیه و امه و اخیه و علی الائمه المعصومین من بینه و لعن الله یزید و اتباعه و اشیاعه و لعن‌الله من اسرج و الجم تهیا لقتال ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام و الحمدلله رب العالمین و السلام علی الذین اتبعو الهدی و جعلنا الله فی المصابین علی الحسین علیه السلام و من المرزیین.
تزئینات متن:عناوین و نشانی‌ها مشکی و قرمز؛ اندازه متن: 16*9 س.م.
تزئینات جلد:تیماج یک لایی مشکی فرسوده.
نوع کاغذ:فرنگی ضخیم آبی.
1در برگ (61 الف) یک دو بیتی به ترکی در مصائب کربلای معلی از محمد فضولی بغدادی آمده است: یاشل رمح اوزره قانلو سرلر – سراسر لاله نعمانه بنذر/ سر حضرت رووس غیره نسبت – نجوم ایچره مه تابانه بنذر. اسامی«میرزا حسن، آقا ابراهیم، آقا اسمعیل، آخوند ملا حسن،… ملا فرج‌الله، ملا علی، … حاجی ملا علی افضل آقا، اقا ابوالحسن، حاجی ابراهیم خان، سلیمان بیگ، اشرف بیگ» و… که در آغاز نسخه آمده است: «دانسته نشد به چه مناسبتی نوشته است!» بهای نسخه در آغاز 300 ریال سی تومان نوشته شده است. در برگ (48 ب) نام مریم سیف‌الدینی دیده می‌شود.
وضعیت استنساخ نسخه: نام کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2این نسخه در حاشیه تصحیح گردیده است. حاشیه‌نویسی اندکی در هامش و میان سطور به عربی، فارسی و ترکی دارد.
يادداشت عمليات: آثار اندک رطوبت روی برخی برگ‌ها مشاهده می‌گردد.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: از مقتل ابو مخنف چند نسخه در برخی مجلدات فهرست‌های این کتابخانه عامره گزارش شده است و از جمله می‌توان به نسخه جدید آن به شماره 10/ 9289 اشاره نمود. از این اثر در فهرست‌های کتابخانه‌های داخل و خارج از کشور نیز نسخه‌هایی معرفی شده‌است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 322-323.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: از کهن‌ترین آثار در مصائب حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اهل بیت شریفش است. این اثر بر اساس نظر مشهور از ابومحنف دانسته شده است؛ لیکن براساس تتبع برخی پژوهشگران به نظر می‌رسد این نسبت تا حدودی صحیح نباشد؛ چنان که مرحوم آقا بزرگ تهرانی می‌نویسد: «و نسبته الیه مشهوره لکن الظاهر ان فیه بعض الموضوعات» و نیز مرحوم مدرس تبریزی به نقل از یکی معاصرین، آورده است: «بعضی از اهل عصر گفته است که افسوس کتاب مقتل الحسین (ع) ابو مخنف بتمادی ایام مفقود و بدست ما نرسیده و اما این مقتلی که در دست می‌باشد و در آخر عاشر (دهم) بحار [الانوار] چاپ شده و بابو مخنف بیچاره نسبت می‌دهند از وی نبوده و معلوم نیست که از کیست. ابوجعفر طبری در کتاب تاریخ خود [= تاریخ الرسل و الملوک] بسیاری از مقتل ابومخنف را نقل کرده که بعد از مقایسه با این مقتل معروف منتسب بابو مخنف معلوم می‌گردد که ابدا ربطی به همدیگر ندارند و در نتیجه گوید پس این مقتل معروف بنام ابی مخنف اعتبار نداشته و به متفردات او اعتمادی نیست؛ انتهی ملخصا» و همو در ادامه افزوده است: «قضاوت در امثال این قضیه در صورتی که ضرورتی دینی ایجاب کند محتاج به تتبع زائد می‌باشد».
صحافي شده در اين جلد: مصائب اهل البیت (ع)/ میرزا بابا تبریزی، 59ب – 60ب.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): مصائب اهل بیت علیهم‌السلام
تاريخ: 20100227
محل و شماره بازیابی: 1210887

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

مقتل ابي عبدالله الحسين عليه السلام = مقتل ابي مخنف = مصرع الحسين و ما جري له و لاهل بيته من قتلهم و سفك دمائهم و سبي حريمهم = مقتل الحسين عليه‌السلام (از: ابو مخنف لوط ين يحيي ازدي عامدي (= غامدي) كوفي خزاعي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “مقتل ابي عبدالله الحسين عليه السلام = مقتل ابي مخنف = مصرع الحسين و ما جري له و لاهل بيته من قتلهم و سفك دمائهم و سبي حريمهم = مقتل الحسين عليه‌السلام (از: ابو مخنف لوط ين يحيي ازدي عامدي (= غامدي) كوفي خزاعي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *