مناظره هشام بن حکم و ابوالحسن علی بن هیثم با ضرار بن عمرو ضبیء = منتخب انوار سلیمانی (از: مولی عباس مولوی)

شماره بازیابی: 496/3ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-3814‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: مناظره هشام بن حکم و ابوالحسن علی بن هیثم با ضرار بن عمرو ضبیء = منتخب انوار سلیمانی [ نسخه خطی]/ از: مولی عباس مولوی
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سده‌ی 12ق.
نام خاص و کميت اثر: 1 (274الف – 274ب) برگ، 17 سطر.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«منقولست که ضرار بن عمرو بن ضبیء بنزد ابوالحسن علی بن هیثم (= میثم) رحمه الله آمد و گفت میخواهم که با تو مناظره کنم علی بن هثم گفت در چه مسئله با من مناظره مینمایی، گفت در امامت؛ پس ابن هیثم (= میثم) فرمود که والله که از جهه مناظره نزد من نیامده بلکه جهه زور گفتن و تحکم آمده؛ ضرار گفت چون چنین باشد …».
2«… چنین است هشام گفت … که رسول الله گفت بعلی بن ابی طالب که انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی … هشام گفت از جهت علی علیه السلام ایمان و خلوص ظاهری … و از جهت امام تو ثابت نشد نه ظاهرا و نه باطنا».
تزئینات متن:اندازه متن: 5/13*5/6سم.‬
نوع کاغذ:شرقی نخودی نازک.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است؛ این نسخه در هامش کتاب پیشین کتابت گردیده است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:شکسته نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1عنوان‌ها و نشانی‌ها ندارد؛ بر پشت جلد پایانی کتاب ابیاتی به فارسی با این مطلع آمده است: برقم قاریان خوش الحان این چنین وضع کرده‌اند اعیان.
مشخصات اثر: شکل و سجع مهر:
متن يادداشت: بر فراز برگ نخست این رساله، یک مهر بیضی «افوض امری الی الل»، علی آمده است.
يادداشت عمليات: اندکی از آثار رطوبت بر لبه برگ نسخه مشاهده می‌گردد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 303 – 304.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: ترجمه‌ی فارسی مناظره‌ای کلامی در اثبات حقانیت شیعه بین اضرار بن عمرو (بن) ضبیء، هشام بن حکم و ابوالحسن علی بن هیثم (میثم) صورت گرفته است. باید دانست که این مناظره در واقع فصل هیجدهم (در نسخه‌ی 5692) مجلس فصل نوزدهم) کتاب انوار سلیمانی عباس مولوی از دانشمندان صفوی است که وی آن را در مناظرات و احتجاجات علما و دانشمندان شیعی با فرق مخالف در سال 1101ق به نام سلطان سلیمان صفوی (1077 – 1105ق) با استفاده از کتبی همچون الاحتجاج طبرسی، در 62 فصل نگاشته است. ناگفته نماند که نسخه‌هایی از انواز سلیمانی در کتابخانه‌ عامره‌ی مجلس شورای اسلامی به شماره‌های «1124 سنا»، «5692» و «10479» موجود است و استاد منزوی نیز نسخ چندی در کارستان خویش از این مناظرات، گزارش نموده است. یادآوری می‌گردد که در فهرست کتابخانه‌ی ملی (ج5، صص55 – 57) نسخه‌ای به شماره‌ی «1/2057ف» با عنوان مناظرات معرفی شده است که در واقع نسخه‌ای از انوار سلیمانی است و بدین وسیله تصحیح و استدراک می‌گردد.
صحافي شده با: کنز جامع الفواید و دافع المعاند = جامع الفواید و دافع المعاند = کنز الفواید و دافع المعاند = منتخب تاویل الایات الظاهره فی العتره الطاهره (ع)/ علم بن سیف بن منصور نجفی حلی740431
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): کلام شیعه (امامیه)
محل و شماره بازیابی: 1210880

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

مناظره هشام بن حکم و ابوالحسن علی بن هیثم با ضرار بن عمرو ضبیء = منتخب انوار سلیمانی (از: مولی عباس مولوی)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “مناظره هشام بن حکم و ابوالحسن علی بن هیثم با ضرار بن عمرو ضبیء = منتخب انوار سلیمانی (از: مولی عباس مولوی)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *