منتخب الفتوحات المكيه (از: مصطفي مدرس بروسوي)

شماره بازیابی: 510/44 ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3753
زبان اثر:
عربي
ترکی عثمانی
عنوان و نام پديدآور: منتخب الفتوحات المکیه [ نسخه خطی]/ از: مصطفی مدرس بروسوی
محل کتابت: محل کتابت: انتخاب (مدرسه یکی شهر – بورسا)
کاتب: کاتب: منتخب
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: قرن 13ق.
نام خاص و کميت اثر: 1 برگ (163الف – 164ب)؛ 21 سطر (سه ستونی)
قطع:
؛‏‫17/5*23 سم
؛خشتی.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1الاقطاب: قطب اولان جمیع زمانده کلیا احواله و مقاماته جامع اولور با اصالت اوزره یا غیر اوزره اصالت اولان اسمی عبدالله حقیقت محمدیه کبی دور؛ الغوث: هر زمانده بر اولور…
2… هذه المذکورات کلها منقوله من کتاب فتوحات مکیه للشیخ محیی‌الدین العربی… اگر مراتب اسفلده ایسه اعلایه ایریشه مقبول اوله و مرگ مفاجاندن امین اوله خلقی خوی غایت گوزل و شیرین اوله باذنه تعالی.
تزئینات متن:‏‫عناوین و نشانی‌ها مشکی؛ اندازه متن: 5/16*5/9 سم.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی نازک آهار مهره شده.
تزئینات جلد:میشن یک لایی قهوه‌ای روشن با عطف تیماج قهوه‌ای تیره.
1در آغازین برگ این مجموعه، نام برخی رساله‌های این مجموعه نفیس و نیز یک بیت شعر به فارسی: گل نرگس نکو باشد به دیدن – و لکن تلخ باشد در چشیدن.
1در انجام این رساله (برگ‌های 163ب – 165ب) فوایدی از المحاضرات و المحاورات سیوطی، برخی اذکار و اوراد همراه تعداد تکرار آن‌ها به حساب ابجد، نسخه طبی، فایده‌ای در رفع ساعون از «اذن لی محمد افندی اولیاءزاده کتاهی»، مطلبی در رفع صرع از «بهجه بوسوی»، نسخه‌ای طبی در رفع بلغم، فواید طینی مخصوص «طین ارمنی = کیل بالترکی» که بین بلده ازمی و سلانیک یافت می‌شود (از فردی سیاح بغدادی شنیده شده است)، فواید متنوع فقهی و ادبی از اسماعیل انطاکی، مرقاه المشکاه از مولی علی قاری، فریدی انطاکی و شرح الکبیر از زیلعی؛ دو نسخه طبی از حاجی ممش‌زاده مکی و جدولی برای تعیین اول ماه (غره) از سال 1220ق. به بعد که از مخترعات برکوی است.
بااینکه در کتب تراجم، سرچشمه‌ها و فهرست‌های موجود تفحص نسبتا گسترده‌ای از سوی راقم، نسبت به احوال مولف صورت گرفت، لیکن با این حال به آگاهی‌های بیش‌تر‌ی در این باره دسترسی نیافتیم؛ جز اینکه دانشمندی با عنوان مصطفی بن محمد بروسوی رومی متخلص به جنابی (د 1004ق.)، مدرس مدرسه عوض پاشا، دارای آثاری عرفانی و صوفیانه هست، لیکن این نسخه به احتمال قریب به یقین از سده 13ق. و خط مولف است؛ اما اگر کسی در خط مولف بودن آن تردیداتی ایجاد نماید، بعید نیست که این اثر، نسخه استنساخی و از همو بوده باشد والله العالم.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق تحریری مایل به رقعه.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 4به نظر می‌رسد این رساله از نسخ نادره بوده باشد، در سرچشمه‌ها (منابع) و فهرست‌های در دسترس نسخه دیگری از آن مورد شناسایی نگردید.
يادداشت عمليات: آثار رطوبت بر فراز برگ‌ها مشاهده می‌گردد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 374-375.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رساله‌ مختصری در تعریف واژگان عرفانی: «الاقطاب، الغوث، الامامان، الاوتاد، الاوراد، الافراد، الابدال، البدلاء، الرقباء، النقباء، النجباء، الامناء، الصلحاء، الاخیار، الرجبیون، الحواریون، الهیون، المسلمون، المصطفیون، الرجال الغیب، الرجال القوه، الرجال الفتح، الرجال المعارج العلی، الرجال تحت الثری، الرجال الغنی بالله، الرجال العین، الرجال الجنان، الرجال الایام السته، الخاتم» است که از افتوحات المکیه محیی‌الدین محمدبن علی اشبیلی اندلیس «ابن عربی» نقل و به زبان ترکی در سال‌های میانی سده 13ق. در مدرسه ینی شهر – بورسا، گزارش گردیده است.
صحافي شده با: اصول ثلاثه للتوحید الشریف728956
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): تصوف
تاريخ: 20091019
محل و شماره بازیابی: 1210894

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي, ترکي عثماني

العنوان

منتخب الفتوحات المكيه (از: مصطفي مدرس بروسوي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “منتخب الفتوحات المكيه (از: مصطفي مدرس بروسوي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *