منطق الطیر(محمد بن ابراهیم عطار)

شماره بازیابی: 12/ 9075
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-41484
زبان اثر: فارسی
سر شناسه: ع‍طار، م‍ح‍م‍دب‍ن‌ اب‍راه‍ی‍م‌، 537؟ – 627؟ق‌.
عنوان و نام پديدآور: منطق الطیر/ محمد بن ابراهیم عطار
نام خاص و کميت اثر: 323ر- 350پ.
قطع: ‮؛ دو، ‭728‬، دو برگ، اندازه متن: ‭15‬*‭22/5‬،‌ سطور چلیپا، اندازه جلد: ‭20/6‬*‭31/3‬ ‬.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: آغاز:«آفرین جان آفرین پاک را / آن که جان بخشید و ایمان خاک را»
«عرش را بر آب بنیاد او نهاد / خاکیان را عمر بر باد او نهاد»
انجام:«شوخی و بیشرمی ما در گذار / شوخی ما پیش چشم ما ما بیار»
«تمت مقامات الطیر و منطق الطیر لشیخنا العطار حشره الله مع الابرار».
تزئینات متن:همه صفحات دو ستونه، بدین صورت که ستون دوم خلاف جهت ستون اول کتابت شده است.
عناوین و نشانی‌ها و اشکال به شنگرف.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی شکری آهار مهره.
تزئینات جلد:میشن مشکی مجدول، ساده، قطر: 3/7.
بعضی از رسالات در حاشیه تصحیحاتی دارند.
نسخه کامل است.
نسخه برگشمار کهن دارد که از روی آن می‌توان مواضع افتادگی برخی از برگ‌ها را مشخص کرد (تا شماره 767 عدد دارد).
در پایان کتاب موجودی آن را چنین نوشته بودند: «عدد و رقم‌های کل کتاب: 750؛ عدد حروف ورق کتاب: 7900؛ عدد بیت کتاب 118500».
در برگ پایانی نسخه غزلی نوشته شده در 26 شوال 1287ق.
در آغاز نسخه دو نامه دوستانه کوتاه و فهرست مطالب مجموعه آمده است.
در برگ 624پ دو بیت در ذم کتب و کتابت در شوال 1288 ق به خط محمد (همان محمد بن مشکوه است).
نک: دنا، ج10، ص 230- 234؛ منزوی، ج4، ص 3236- 3243؛ مشترک پاکستان، ج7، ص 193- 198.
فایده اول: آن که توحید در شریعت عبارت از آن است که امام حجه الاسلام ابومحامد (کذا؛ حامد) محمد الغزالی رضی الله عنه بیان فرموده‌اند و جمیع علمای ملت اسلام تلقی به قبول نموده که التوحید اعتقاد عدم الشریک فی الالوهیه و خواصها.
فایده دوم: آن است که ایمان در شریعت عبارت از اقرار است به زبان و اعتقاد کردن است به دل.
فایده سوم: در آن است که طایفه‌ای خود را در صورت اهل علم می‌نمایند و از حقیقت علم خبر ندارند.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب در چندین جا یادداشت درباره نحوه استنساخ رساله اول را نوشته است، وی در پایان مقاله دوم از قسم اول (برگ 65ر) نوشته که نظر به عنایت اشتهار دعای استفساح و دعای سمات آنها را از نسخه اسقاط نموده است. در برگ 95ر هم نوشته: «فن چهارم که علم مقالات اهل عالم است اشتباهاً بعد از فن منطق نوشته شده تا دانند». در برگ 116 پ آمده: «این مقاله می‌بایست بعد از فن تواریخ نوشته شود اشتباهاً درین جا نوشته شده تا دانند».
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 3جزوه‌ها 8 برگی است.
مشخصات اثر:
یادداشتهای تملک:
شکل و سجع مهر:
متن يادداشت:
نسخه از جعفر سلطان القرایی در آذر 1348ش خریداری شده است.
در پایان کشف‌الآیات (برگ 505پ) تملک محمد بن مشکوه در صفر 1293 آمده و در زیر آن یادداشت پسر او غلامعلی مصباح بن مشکوه الممالک که نوشته این جزوه را از ورثه او در ربیع الثانی 1338 ق خریده است.
دارای مهر کتابخانه جعفر سلطان القرایی.
مهر محمد بن مشکوه در بالای برگ 624پ دیده می‌شود ولی در آن جا سعی کرده‌اند آن را سیاه کنند.
در پایان کشف‌الآیات (برگ 505پ) مهر تملک مربع محمد بن مشکوه در صفر 1293 ق با نقش: «محمد ن المذنب».
يادداشت عمليات: برگ‌هایی از وسط نسخه افتاده است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/ 29، صفحه 703- 709.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: در معنای لا اله الا الله و ترکیب آن و در پایان درباره توحید، تنظیم شده در 3 فایده:
صحافي شده با: نفائس الفنون فی عرایس العیون/ محمد بن محمد آملی515129
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): ادبیات
تاريخ: 20150726
محل و شماره بازیابی: 179174

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

المؤلف

ع‍طار، م‍ح‍م‍دب‍ن‌ اب‍راه‍ي‍م‌

العنوان

منطق الطیر(محمد بن ابراهیم عطار)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “منطق الطیر(محمد بن ابراهیم عطار)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *