Search
Search

نامه محيي‌الدين به فخر رازي

نبذة عن كتاب نامه محيي‌الدين به فخر رازي

شماره بازیابی: ‮‭1936/6‬‬
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‭10-22899
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: نامه محیی‌الدین به فخر رازی [نسخه خطی]
کاتب: : محمد بن جلال‌الدین محمد شهیر به مومن کاشانی.
تاریخ کتابت: ، 1028ق.
نام خاص و کميت اثر: 29 پ-31 ر.
قطع: ؛ خشتی باریک. 11*22سم.31گ.سطور: 23س.
يادداشتهاي کلي: آقای سید محمد باقر سبزواری بخشی از این نامه را ترجمه کرده و این ترجمه را در ضمن 14 رساله به چاپ رسانیده‌اند.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1هذه رساله للشیخ الامام الراسخ…محمد بن علی بن العربی الطایی الاندلسی قدس الله روحه الحمد لله و سلام علی عباده الذین اصطفی…اما بعد فانا نحمد الیک الله الذی، لا اله الا هو و قال رسول الله اذا احب احدکم اخاه فلیعلمه ایاه و انا احبک…
2…الاذعان للحق و التسلیم له ان لم یکن الایمان، به و هذا تمام الرساله و الله ولی الکفایه و التوفیق و الصلوه والسلم علی نبیه و صفیه محمد و آله و عترته.
نوع کاغذ:اصفهانی شکری رنگ.
تزئینات جلد:تیماج قرمز روشن (بدون مقوا).
نک: شرح حال فخر رازی، از مایل هروی، چاپ افغان، ص 112.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
صحافی و دسترس پذیر بودن اثر: ‏
يادداشتهاي مربوط به عنوانهاي مرتبط: ‏
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1خط علم‌الهدی پسر فیض کاشانی بر پشت نخستین برگ آن موجود است و او گواهی داده است که رساله قضاء و قدر و تاویل آیه نور (ش 2) املاء کمال‌الدین عبدالرزاق کاشانی است.روی گ 28 ب و 29 الف نوشته‌هایی به نظم و به نثر فارسی و عربی و چند بیت فارسی از عطار و علاء‌الدوله سمنانی به خط نویسنده دفتر موجود است.این نوشته نیز از نویسنده دیده می‌شود: «کتبه العبد الفقیر…محمد بن جلال‌الدین محمد الشهیر به مومن القاسانی…لسنه ثمانی و عشرین بعد الالف من الهجره».در اول دفتر 10 برگ سفید است.
مشخصات اثر: شکل و سجع مهر:
متن يادداشت: بر پشت نخستین برگ علاوه بر نوشته علم@الهدی چند مهر که کلمه «فیضی» آن درست خوانده می‌شود و نیز نوشته‌ای از احتشام الملک موجود است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد سوم، صفحه 2655.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: یکی از شاگردان فخر رازی که با ابن العربی دوستی داشته برای او حکایت کرده که رازی روزی بر منبر گریسته و شاگردان از او سبب گریه پرسیدند، پاسخ گفت در مسئله‌ای که 30 سال اعتقادی داشتم اکنون برایم مسلم شد که اعتقاد سی ساله من در آن مسئله به خطا بوده و گریه‌ام از آن است که شاید همین عقیده که اکنون برایم مسلم شد که اعتقاد سی ساله من در آن مسئله به خطا بوده و گریه‌ام از آن است که شاید همین عقیده که اکنون دریافتم نیز به خطا باشد.محیی‌الدین این نامه را به رازی نوشته و به استناد همین گفته، او را به ترک علوم نظری و مباحث فکری و اتخاذطریقه ریاضت و سلوک و خلوت خوانده است.ابن عربی در اوائل این نامه از غزالی با عنوان «سیدنا ابوحامد» یاد کرده و او را از خود دانسته.در جایی دیگر گوید: «از چه رو در این ورطه مانده‌ای و در راه ریاضت2ها و مجاهدات و خلوات که با سنت رسول (ص) مطابق است وارد نمی‌شوی».مایل هروی در شرح حال فخر رازی از این نامه یاد کرده و نوشته در کشکول بهایی نقل شده و نیز گوید معلوم نیست فخر رازی، به این نامه محیی2الدین جواب داده یا نه
صحافي شده با: قضاء و قدر/ عبدالرزاق کاشانی ( -730ق).1038298
تاريخ: 20121018
محل و شماره بازیابی:
122442
122442

بيانات كتاب نامه محيي‌الدين به فخر رازي

اللغة

عربي

العنوان

نامه محيي‌الدين به فخر رازي

تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

کتب ذات صلة

روابط التحميل

الرابط المباشر

شارک مع الآخرین :