نتیجه الافکار فی علم الانظار (از: جعفر)

شماره بازیابی: 8910/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR‮‭10-15625‬‬
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: نتیجه الافکار فی علم الانظار [نسخه خطی]/ از: جعفر
تاریخ کتابت: 9 رمضان 1256ق.
نام خاص و کميت اثر: 1ر – 17ر.
قطع: ‮‭151‬ برگ، ‭14/9‬*‭21/6‬، ‭13‬ سطر، 8*‭12/5‬‬.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1نحمد ذاالجلال مقبولا لدیه/ نشکر ذالجمال محمولا الیه// حمدا نزاهم المقربینا/ شکرا نواصل المکرمینا// … و بعد لا یخفی علی الاخوان/ شرافه المنطق و المیزان
… فی تعریف العلم و تقسیمه و بیان الافتقار الی المنطق.
العلم فی اصطلاح اهل الفهم/ ادرایک شیء حاضر فی الوهم
2و ناظم المسائل المهمه/ خوطب باسم سادس الائمه// یلتمس الدعاء من اخوان/ اغفر له اللهم بامتنان// لوالدیه بل لکل من عرف/ لقائد الغر و ولده الشرف
3قد وقع الفراغ عن هذه الرساله فی یوم التاسع الشهر الرمضان المبارک فی سنه 1256.
تزئینات متن:عناوین شنگرف.
تزئینات نسخه:عناوین پیش از شنگرف نویسی با خطی خفی در حاشیه صفحات با مرکب مشکی نوشته شده است.
رکابه نویسی:دارد.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی آهار مهره. ته نقش‌دار با عبارت: GIOVANNI GHECGHI.
تزئینات جلد:‮میشن مشکی، مجدول گرهدار. قطر: ‭2/7‬‬.
در برگ پایانی این رساله نوشته شده: «قد بلغ المقابله من نسخه الاصل فی یوم السبت اثنا و عشرون فی شهر ذی‌القعده الحرام فی سنه 1256 مقابله شد این کتاب از روی نسخه اصل».
در صفحه آخر نسخه سه یادداشت کوتاه بدین ترتیب: گفته‌ای از حاشیه مطول فاضل چلبی، فرق بین کاف خطاب حرفیه و اسمیه و طلسم برای مفتوح شدن ابواب وسعت و غنا.
بالای برگ 134ر نوشته شده: «جناب آخند ملا علی‌اصغر حفظه الله».
جزوها 8 برگی.
2این رساله دارای حاشیه‌نویسی به امضای «منه ره» ظاهرا به خط مولف.
کمی تصحیح در حاشیه رساله‌ها دیده می‌شود.
– فی تعریف العلم و تقسیمه و بیان الافتقار الی المنطق.
– فی موضوع المنطق و بیان الافتقار الی الالفاظ.
– فی تقسیم الدلاله المعتبره و اقسامها و نسبتها.
– فی تقسیم الالفاظ الموضوعه.
– فی المعانی المفرده.
– فی النسب الاربع.
– فی بیان الکلیات الخمس.
– فی الجنس.
– فی الفصل.
– فی تقسیم الکلی و انواعه الی الاقسام الثلثه المشهوره.
– فی المعرف.
– فی التصدیقات.
– فی بیان عدم تعرض القوم لما سوی المحصورات.
– فی العدول التحصیل و بیان اقسام سویهما.
– فی الموجهات.
– فی بیان المرکبات.
– فی الشرطیات.
– فی التناقض.
– فی عکس المستوی.
– فی عکس النقیض.
– فی الحجه و بیان اقسامها.
– فی الاشکال الاربعه.
– فی الاقترانی الشرطی.
– فی القیاس الاستثنائی.
– فی بیان الاستقراء و التمثیل.
– فی بیان اقسام القیاس باعتبار الماده.
– فی اجزاء العلوم.
– فی بیان الطریقه و النصیحه.
و ناظم المسائل المهمه/ خوطب باسم سادس الائمه
تنها یک نسخه دیگر از این ارجوزه می‌شناسیم که در ملی تهران، 12/ 504 – 505 معرفی شده است. در آن جا مولف را سید جعفر بن اسحاق دارابی کشفی معرفی کرده‌اند حال آن که منظومه کشفی در منطق، الشریفیه نام دارد و در همین مجموعه نسخه‌ای از آن معرفی می‌شود.
عقود الجمان فی علمی المعانی و البیان/ عبدالرحمن بن ابوبکر سیوطی، 32ر – 71پ.
[التصریف]/ علی بن محمد حسین زنجانی،72ر – 82ر.
ارجوزه فی اصاله البراءه/ محمدباقر بن علی‌اکبر دامغانی، 83ر – 87پ.
خلاصه الابحاث فی مسائل المیراث/ محمد بن حسن حر عاملی، 88ر – 99پ.
ارجوزه فی الزکوه/ محمد بن حسن حر عاملی، 99پ – 104ر.
الوافیه فی نظم الشافیه/ سید محمد بن محمدمهدی سیفی قزوینی، 104پ – 151ر.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1این رساله مجموعه مقابله شده و علامت بلاغ دارد.
مشخصات اثر:
شکل و سجع مهر:
یادداشتهای تملک:
متن يادداشت:
در بالای برگ اول مجموعه مهر بیضوی به نقش: «لا اله الا الله الملک الحق المبین عبده محمدرضا» (تاریخ مهر خوانده نمی‌شود).
خریداری کتابخانه پیش از سال 1320ش.
يادداشتهاي مربوط به کتابنامه ، واژه نامه و نمايه هاي داخل اثر: این عناوین در مجموعه موجود است:
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 1/29، صفحه 303-304.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: سراینده این منظومه را نمی‌شناسیم. تنها اشاره او به نامش در پایان رساله است که خود را همنام امام ششم شیعیان معرفی کرده است:
صحافي شده در اين جلد: الشریفیه/ سید جعفر بن ابواسحاق دارابی کشفی، 17پ – 31پ.
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): منطق
تاريخ: 20120709
متن ارتباطي: لیبلیبل
محل و شماره بازیابی: 122188

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

فارسي

العنوان

نتیجه الافکار فی علم الانظار (از: جعفر)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “نتیجه الافکار فی علم الانظار (از: جعفر)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *