وصيه ابي حنيفه (از: ابوحنيفه نعمان بن ثابت كوفي بغدادي تميمي مشهور به «امام اعظم»)

شماره بازیابی: 431/4ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫ ‏‫10-3605‬‬
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: وصیه ابی حنیفه [ نسخه خطی]/ از: ابوحنیفه نعمان بن ثابت کوفی بغدادی تمیمی مشهور به «امام اعظم»
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: سده‌ی 12ق.
نام خاص و کميت اثر: 6 (36ب – 41ب) برگ، 13 سطر.
يادداشتهاي کلي: این منفردا یا به انضمام الفقه الاکبر ده‌ها بار، از جمله در سال 1892م در اسکندریه، سال 1260ق در لکهنو، سال 1299ق در هند، سال 1936م در قاهره، بدون تاریخ در حیدرآباد و سرانجام در سال 1341ق در لاهور به چاپ رسیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1«بسمله، روی عن ابی حنیفه رحمه الله تعالی علیه. انه قال فی مرض موته: اعملوا اصحابی و اخوانی، وفقکم الله تعالی، ان مذهب اهل السنه و الجماعه علی اثنتی عشره خصله فمن کان منک یستقیم علی هذه الخصال لایکون مبتدعا … اولها الایمان اقرار باللسان و تصدیق بالجنان و معرفه بالقلب …».
2«… و عاؤشه رضی الله عنها بعد خدیجه الکبری افضل النساء العالمین و هی ام المومنین و مطهره من الزنا و بریئه عما قال لها الروافض فمن شهد بالزنا فهو ولد الزنا و اهل الجنه فی الجنه خالدون و اهل النار و اهل الجنه فی الجنه خالدون و اهل النار فی النار اصحاب النار هم فیها خالدون؛ تمت کتاب الوصیه للامام».
تزئینات متن:‏‫عنوان‌ها و نشانی‌ها قرمز؛ اندازه متن: 12*6سم.‬
نوع کاغذ:فرنگی سفید و زرد.
وضعیت استنساخ نسخه: کاتب و محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشت عمليات: بخش‌هایی از برگ‌های این نسخه به شدت رطوبت دیده و در برخی نقاط به کلمات نیز آسیب رسانده است و نیز برخی برگ‌های پایانی به جهت رطوبت شدید، پوسیده شده‌اند.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 118 – 119.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: وصیت ابوحنیفه در مرض مشرف به موت اوست که حاوی نکته‌های اخلاقی و اعتقادی موافق با عقاید اهل سنت (حنفیان) است و آن در 12 «نوع» با ذکر آیات و روایات نبوی (ص) نگارش یافته است. باید دانست که ابوحنیفه دارای وصیت‌نامه‌های متعددی است: 1. وصیت وی به اصحابش (نسخه‌ی مورد بحث)؛ 2.وصیت وی به فرزندش حماد؛ 3. وصیت وی به قاضی ابویوسف بن ابراهیم (د. 182ق)؛ 4. وصیت وی به شاگردش یوسف بن خالد سمتی بصری. باید افزودکه از این وصیت‌نامه نسخه‌های متعددی در این کتابخانه موجود است که از آن جمله می‌توان به نسخه‌های شماره‌ی «15/ 4848»، «14/ 8872» اشاره نمود. در بسیاری از کتابخانه‌های ایران و کشورهای دیگر نسخی از وصیت‌نامه‌ی ابوحنیفه یافت می‌شود. این اثر به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی (چاپ 1962م)، اردو، پنجابی، پشتو و … برگردانده شده است.
صحافي شده با: ایقاظ النائمین و افهام القاصرین/ تقی‌الدین محمد بن پیرعلی بالکسیری برگوی مشهور به «برگلی» و «بیرکلی»728936
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): عقاید و اخلاق
محل و شماره بازیابی: 1210815

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

وصيه ابي حنيفه (از: ابوحنيفه نعمان بن ثابت كوفي بغدادي تميمي مشهور به «امام اعظم»)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “وصيه ابي حنيفه (از: ابوحنيفه نعمان بن ثابت كوفي بغدادي تميمي مشهور به «امام اعظم»)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *