اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
تفسير سوره قدر (مولي عبدالرحيم بن المويد الاساسي (-922ق.).) |
شماره بازیابی: 2882/1
شماره مدرک کتابخانه مجلس: IR10-30011
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: تفسیر سوره قدر [نسخه خطی]/ مولی عبدالرحیم بن الموید الاساسی ( -922ق.).
تاریخ کتابت: 894 و 943ق.
نام خاص و کميت اثر: ص 1-42.
قطع: خشتی. 14*41/5سم. 740ص. 13، 15، 19س.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله الحمد لله الذی انزل القرآن لنا فی لیله القدر و عظمه حیث قال انا انزلناه فی لیله القدر و اخفی به لیله القدر عنا و فخمه و قال ما ادریک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر و الصلوه علی من اشتاق الملیئکه الی لقاء امته حتی تنزل الملیئکه و الروح فیها باذن ربهم… .
2… قالو روی عن النبی (ص) من قرء سوره القدر اعطی من الاجر کمن صام رمضان واحیی لیله القدر جعلنا الله و ایاکم ممن اعطی من الاجر کمن صام رمضان و احیی لیله القدر تم…
جهانرا بلندی و پستی تویی/ ندانم چه ای هرچه هستی تویی
نوع کاغذ:ترکی ضخیم.
تزئینات جلد:تیماجی قهوهای ضخیمتر.
پس از پایان در ص 44 شرحی درباره شیوه اهداء کتاب به پادشاه بدین آغاز نوشته شده است: ان اعطی للسلطان بکتب هکذا بدل قول و هو المعتلی الخ… و ما هو الاحضره السلطان با یزید خان ابن سلطان.
نک: کشف الظنون، 1/ 310؛ معجم المولفین، 5/ 155.
حاشیه تفسیر کشاف/ صدرالدین محمد بن ابراهیم دشتکی ( -903ق.)، ص 237-402.
تفسیر آیه الکرسی/ فتحالله بن ابییزید شروانی شافعی (زنده در 880ق.)، ص 4007-499.
تفسیر آیات، ص 507-531.
حاشیه هدایه/ شیخالاسلام برهانالدین علی بن ابیبکر مرغینانی حنفی ( -593ق.)، ص 532-546.
حاشیه تفسیر کشاف، ص 551-589.
ثلاثیات صحیح بخاری، ص 599-605.
تفسیر سوره جحد/ مولی جلالالدین دوانی، ص 607-629.
احادیث موضوعه (رساله در…)/ رضیالدین حسن بن محمد صغانی (صاغانی)، ص 631-634.
حاشیه حاشیه کشاف/ مولا عبدالکریم، ص 635-648.
مشاهده انوار التنزیل فی مجاهده اسرار التاویل/ یوسف بن جنید توقانی ترک ( -902ق.) و معروف به اخیزاده (یا) اخی چلبی، ص 653-699.
رساله تاریخی/ عبدالآوی، ص 717-739.
يادداشتهاي مربوط به عنوان و پديدآور: به طوریکه مولف خود در دیباچه تصریح کرده است وی این کتاب را پس از پایان تالیف به نام سلطان بایزید خان عثمانی فرزند سلطان محمدخان بن سلطان مرادخان کرده و از وی با تجلیل و تعظیم فراوان یاد کرده است. وی درباره روش خویش در این کتاب نیز شرحی داده است که خلاصهاش این است: در سوره قدر دقایق بسیار و حقائق بیشماری دیدم که کسی به تفصیل متکفل شرح و ایضاح آن نگردیده است، به منظور شرح آن مزبور و اسرار خلاصه نظریات و آراء مفسرین را از تفاسیر به دست آورد و خود نیز نکتههای پیشنهادی طبق اصول و قواعد فنی بر آن افزوده وی ملتزم شده است که نظریات قاضی بیضاوی را در همه جا به درستی بیان کندو و دلیل اتخاذ آن نظریه و عدول او را از نظر زمخشری. عبارت وی همین است: فالتزمت الاشاره الی مواقع الحاظ القاضی البیضاوی و الی سبب عدوله عما افتاده ابوالقاسم زمخشری. عبدالرحیم بن موید آماسی در این تفسیر از سعدی شیرازی و از شاهنامه فردوسی یاد کرده و داستات رویای یکی از زاهدان زمان فردوسی که از نماز گزاردن بر جنازه او امتناع ورزیده بوده این بیت فردوسی مرا هل کرده:
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ (جز چند برگ که نستعلیق است).
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 1این رساله که با چند قلم نوشته شده است و علاوه بر کتابها و رسالهها (که اکثر در تفسیر است) یادداشتهای پراکنده در بیشتر صفحات سفید آن موجود و بین رسالهها نوشته شده. اکثر صفحات دفتر محشی است.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: مجلد پنجم، صفحه 3911-3916.
صحافي شده در اين جلد: حاشیه انوار التنزیل/ توقاتی، ص 45-231.
تاريخ: 20130619
محل و شماره بازیابی: 114304
اللغة |
عربي |
---|---|
العنوان |
تفسير سوره قدر (مولي عبدالرحيم بن المويد الاساسي (-922ق.).) |