اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق (از: ابو الحسن فخر الدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی٬ مشهور به میر سید شریف (816ق.)) |
شماره بازیابی: 45/1ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: 10-17085
زبان اثر: فارسی
عنوان و نام پديدآور: کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق [نسخه خطی]/ از: ابو الحسن فخر الدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی٬ مشهور به میر سید شریف (816ق.)
کاتب: : علی بن احمد.
نام خاص و کميت اثر: ٬ ص 4-43.
قطع: ؛ 202ص٬ 13سطر٬ 15/2*10/5 سم.
يادداشتهاي کلي: این کتاب دهها بار منفردا همچون چاپ لکهنو در سال 1260ق. به صورت سنگی و نیز به اهتمام مدرس چهاردهی در سال 1344ش. در تهران (طهوری) یا همراه صمدیه (1266ق. تهران) یا با بهجه الطالبین (1317ق. تهران) یا همراه جامع المقدمات به صورت سنگی در تهران 1280 الی 1366ق. مکررا و در تبریز 1305-1306ق. و در اصفهان بدون تاریخ منتشر شده است و بارها در جاهای دیگر چاپ گردیده است.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله٬ بدانکه آدمی را قوتی است دراکه که منتقش می گردد در وی صور اشیاء چنانکه در آینه …
2… یا لاشجر است یا لاحجر لکن لاشجر نیست پس لا حجر باشد لکن حجر است پس لا شجر باشد.
تزئینات جلد:تیماج زرشکی مجدول.
2عناوین متن مورد شرح در رساله دوم در حاشیه فوقانی آمده است.
1چند یادداشت در منطق در اوایل نسخه و نیز در صفحه آخر٬ یک یادداشت تولد در حاشیه صفحه آخر رساله دوم : « تاریخ تولد نور چشمی عزیز محمد به تاریخ چهاردهمجمادی الثانی 1340».
نسخههای فراوانی از آن در کتابخانههای مختلف موجود است و تنها در ایران (نک: فهرستواره دنا 458/8 – 473) حدود 500 نسخه از آن تا به حال شناسایی و معرفی شده است.
(مربوط به پدیدآور) : (نک: هدیه العارفین 728/1؛ الاعلام زرکلی 7/5؛ معجم المولفین 216/7).
ماخذ فهرست: جلد40/1، صفحه 46-48.
وضعیت استنساخ نسخه: تاریخ کتابت: 9 ذی القعده (ص 43)٬ سال 1268ق. (ص 201).
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نسخ.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 2عناوین و بر فراز برخی عبارات شنگرف٬ مختصر حاشیه نگاری دارد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: نک: معجم تاریخ التراث الاسلامی 2196/3؛ مشار عربی 246-247 و مشار فارسی 4016/4؛ معجم المطبوعات العربیه سرکیس 680/1.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: متن منقح و مشهوری در علم منطق است که در چند فصل نگارش یافته است. مولف در این موضوع٬ رساله فارسی دیگری نیز به نام صغری دارد که هر دو از سوی فرزند مولف٬ میر شمس الدین محمد (836ق.) صغری به نام الغره فی المنطق و کبری نیز به نام الدره فی المنطق به عربی ترجمه شده است. (نک: گوهرشاد 112/5). این اثر به جهت اهمیتی که درایجاز و در عین حال اکمال داشته٬ مورد توجه طلاب علوم اسلامی قرار گرفته و از دیرباز به عنوان کتاب درسی درآمده است و بر آن شروح بسیار و تعلیقات فراوانی از سوی دانشمندان عامه و خاصه نوشته شده که صاحب ذریعه (185/6 و 31/14-32) به برخی از تعلیقات دانشمندان شیعی اشاره نموده است.
صحافي شده در اين جلد: حاشیه تهذیب المنطق/ از: نجم الدین عبدالله بن الحسین یزدی (981ق.)، ص 44-210.
عنوانهاي گونه گون ديگر: الرساله الکبری فی المنطق
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): منطق
تاريخ: 20141026
محل و شماره بازیابی: 1210429
اللغة |
فارسي |
---|---|
العنوان |
کبری در منطق = الرساله الکبری فی المنطق (از: ابو الحسن فخر الدین علی بن محمد حسینی جرجانی شیرازی٬ مشهور به میر سید شریف (816ق.)) |