اخبار الطاعون فيما رواه الداعون = ما رواه الواعون في اخبار الطاعون = مختصر بذل الماعون لابن حجر العسقلاني (از: ابوالفضل جلال‌الدين عبدالرحمن بن ابوبكر سيوطي طولوني مصري شافعي)

شماره بازیابی: 510/25 ک
شماره مدرک کتابخانه مجلس: ‏‫10-3734
زبان اثر: عربي
عنوان و نام پديدآور: اخبار الطاعون فیما رواه الداعون = ما رواه الواعون فی اخبار الطاعون = مختصر بذل الماعون لابن حجر العسقلانی [ نسخه خطی]/ از: ابوالفضل جلال‌الدین عبدالرحمن بن ابوبکر سیوطی طولونی مصری شافعی
کاتب: کاتب: [حاج صالح قرطبی]
تاریخ کتابت: ، تاریخ کتابت: [سال 1121ق.]
نام خاص و کميت اثر: 10 برگ (81 الف – 90 الف)؛ 27 سطر
قطع:
؛‏‫17/5*23 سم
؛خشتی.
آغاز، آغازه، انجام، انجامه: 1بسمله، الحمدلله مقدر الارزاق و الآجال و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد و الصحب و الآل؛ اخرج احمد البخاری و مسلم من طریق حبیب بن ابی ثابت قال کمیت بالمدینه قبلغنی ان الطاعون بالکوفه فلقیت ابراهیم بن سعد بن ابی وقاص رضی‌الله عنه فساله فقال سمعت اسامه بن رید رضی‌الله عنه یحدث ان رسول الله صلی الله علیه و سلم قال ان هذا الطاعون رجز و بقیه عذاب عذب به قوم قبلکم…
2… ثم فی سنه احدی و ثمانین و ثمان مائه، ثم بالروم سنه ست و سبعین و ثمان مائه و دخلت حلب فی افتتاح سنه سبع و تسعین، ثم وصل الی مفهوم شهر ربیع الاول منها؛ ثمت
تزئینات متن:‏‫عناوین و نشانی‌ها مشکی؛ اندازه متن: 5/16*5/9 سم.
نوع کاغذ:فرنگی نخودی نازک آهار مهره شده.
تزئینات جلد:میشن یک لایی قهوه‌ای روشن با عطف تیماج قهوه‌ای تیره.
تزئینات نسخه:برگ‌ها مجدول و به رنگ قرمز می‌باشد.
1در آغازین برگ این مجموعه، نام برخی رساله‌های این مجموعه نفیس و نیز یک بیت شعر به فارسی: گل نرگس نکو باشد به دیدن – و لکن تلخ باشد در چشیدن.
2این رساله در حاشیه تصحیح گردیده است.
1کتاب اخبار الطاعون فیما رواه الواعون من رشحات علوم الامام العالم العلامه و بحر المحقق الفهامه رافع اعلام المه و الدین ابی الفضل عبدالرحمن السیوطی، جلال‌الدین، تغمده الله بغفرانه و رحمته آمین بحرمه سید المرسلین و الحمدلله رب العالمین.
بنا به نوشته استاد قره بلوط، از این رساله نسخه‌هایی در کتابخانه‌های ترکیه، عراق، سوریه و مصر موجود است.
وضعیت استنساخ نسخه: محل کتابت نامعلوم است.
يادداشتهاي مربوط به مشخصات ظاهري اثر: نوع خط:نستعلیق تحریری.
يادداشتهاي مربوط به نسخه موجود: 4به نظر می‌رسد این رساله از نسخ نادره بوده باشد، در سرچشمه‌ها (منابع) و فهرست‌های در دسترس نسخه دیگری از آن مورد شناسایی نگردید.
يادداشت عمليات: آثار رطوبت و آفت‌دیدگی بر فراز برگ‌ها مشاهده می‌گردد.
يادداشتهاي مربوط به نمايه ها، چکيده ها و منابع اثر: ماخذ فهرست: جلد 2/40، صفحه 356-357.
يادداشتهاي مربوط به خلاصه يا چکيده: رساله‌ای در بیان بلای بیماری طاعون است که با استفاده از روایات نبوی (ص) با رویکرد روایی و تاریخی به تفصیل گزارش شده است و باتوجه به عبارات پایانی مولف، تاریخ تالیف آن پس از سال 897ق. می‌باشد. باید افزود که این اثر در واقع مختصر کتاب بذل الماعون ابن حجر عسقلانی است که بنا به گفته وی پس از حدوث بعضی بدعت‌ها در پی وقوع طاعون در سال 764ق. تالیف نموده است. اهمیت این اثر بیش‌تر از آن جهت است که در ضمن مطالب آن، گزارشی تاریخی از وقوع طاعون و نیر برخی بیماری‌های مشابه آن مانند جدری در اماکن مختلف ارائه گردیده است که برخی از این حوادث عبارتند از: 97ق. (شام)، 423ق. (هند و عجم و جبل)، 423ق. (موصل)، 425ق. (شیراز، بغداد و بصره)، 433ق. (موصل، جزیره و بغداد)، 440ق. (مصر، شام و بغداد)، 447ق. (عجم)، 497ق. (دمشق)، 478ق. (عراق)، 552ق. (حجاز و یمن)، 575ق. (بغداد)، 633ق. (مصر)، 749ق. (طاعون جهانی: لم یعهد نظیره فی الدنیا فانه طبق الارض شرقا و غربا… مات فیه علی جهته التقریب نصف العالم و اکثر الموت فی القاهره کل یوم زیاده علی عشرین الفا…)! 764ق. (قاهره و دمشق)، 781ق. (قاهره)، 791ق.، 813ق.، 819ق.، 821ق.، 831ق. (هی اوسع الطواعین کلها)، 849ق.، 853ق.، 864ق. (مصر و شام)، 873ق. (مصر و شام)، 876ق. (روم)، 897ق. (حلب) و …
صحافي شده با: اصول ثلاثه للتوحید الشریف728956
موضوع (اسم عام يا عبارت اسمي عام): حدیث
تاريخ: 20091019
محل و شماره بازیابی: 1210894

شارك الكتاب مع الآخرين

بيانات الكتاب

اللغة

عربي

العنوان

اخبار الطاعون فيما رواه الداعون = ما رواه الواعون في اخبار الطاعون = مختصر بذل الماعون لابن حجر العسقلاني (از: ابوالفضل جلال‌الدين عبدالرحمن بن ابوبكر سيوطي طولوني مصري شافعي)

المراجعات

لا توجد مراجعات بعد.

كن أول من يقيم “اخبار الطاعون فيما رواه الداعون = ما رواه الواعون في اخبار الطاعون = مختصر بذل الماعون لابن حجر العسقلاني (از: ابوالفضل جلال‌الدين عبدالرحمن بن ابوبكر سيوطي طولوني مصري شافعي)”

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *